Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Höj säkerheten: Kan blinkersregeln förbättras ytterligare?
2 besök senaste veckan (2845 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Det är en väl fungerande regel på track days att man bara får köra om om framförvarande visar med blinkersignal att man är sedd och det är okej att köra om.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men det finns några situationer som inte fungerar perfekt trots allt. Frågan är om den samlade Rejsahjärntrusten kan klura ut några förbättringar?

1.
- Tre (eller fler bilar) efter varandra, den första är långsam och lägger ut blinkers. Har han sett att det är fler än en bil som vill om? Har han sett flera bilar men inte riktigt alla? Som omkörande är man mycket osäker på om man är sedd helt enkelt. Gäller blinkandet även mig?

2.
- Tre bilar varav den sista är snabbare. Man kommer ut på rakan och en bil blinkar åt ena hållet och den anrda blinkar åt andra hållet. Förvirring uppstår. Bil två kanske upptäcker att det vore bättre att blinka åt andra hållet. Ligger de två bilarna kvar åt varsitt håll? Ska man åka "mellan i zick zack", känns oftast inte så bra. Man kan köra om en bil, sen avvakta lite kort bakom nästa bil för att sen om det känns bra även köra om den. Men det är inte alltid helt bra det heller.

- En kombo av punkt 1 och punkt 2 kan bli riktigt stökig och därmed osäker. Inte helt ovanligt att situationen uppstår.

3.
- Det är fritt att släppa förbi även i kurvor om man känner sig bekväm med det. Men som omkörande måste man inte köra om bara för att den framför blinkar. Om man inte känner sig bekväm att köra om på ytter- eller insidan (eller vad det nu kan vara) så ska man vänta med att köra om tills det känns som ett ställe man är trygga att köra om på. Men när man sen senare vill köra om så är det inte säkert att den framförvaranda "är med på noterna". Antingen så ligger blinkers kvar hela tiden och man vet inte om föraren framför fortfarande har lika god uppsikt bakåt, är man nybörjare så är risken stor att man "glömt" bilen bakom lite halvt om halvt. Och om bilen framför slår av sin blinker så kan den föraren inte per telepati veta när den bakomvarande vill köra om och man ska slå på blinkers igen. Det borde iof kunna lösas med någon typ av enkel regel att man ska blinka med helljuset. Borde vi kunna diskutera fram ett upplägg för.

------------------------------------------------------------------------

Något som verkar fungera bra är att man på förargenomgången är tydlig:

- Du får inte stressa framförvaranda att släppa förbi dig. Det är den framförvarande som väljer var han/hon känner sig bekväm att släppa förbi dig.

- Om den framförvarande inte verkar vara medveten om att du är snabbare och inte släpper förbi dig trots att ni passerat flera trygga omkörningsställen så får du gärna blinka med helljuset för att bli sedd.

- Att någon bakom blinkar med helljuset är INTE en irriterad signal vilket det ju faktiskt ofta är ute i trafiken. En blinkning är bara ett sätt att göra sig synlig, helt enkelt "hallå, här är jag, när det passar dig så vill jag gärna bli omsläppt"

------------------------------------------------------------------------

Åsikter?

Ris?

Ros?

Kommentarer?

Ideer?

Umeå
Här sen Maj 2007

Jag minns inte om det diskuterades så mycket på den senaste träffen jag var på. Där var det helt enkelt så att långsammare bil gick ur idealspår och markerade att det är ok att köra om. Ingen gjorde några halsbrytande dyk på insidan i kurvor för att försöka ta sig förbi.

Jag tolkar "regeln" som att framförvarande bil har ansvar att kolla i speglarna och se till att det är klart spår innan han/hon viker tillbaka. Är det två som ska förbi en långsammare bil så kan ju den längst bak med fördel ge ett helljusblink så alla uppmärksammar bilen.

På det stora hela är det nog en väldigt stor fördel om man som arrangör inte tillåter omkörningar i kurvor, i alla fall inte under nybörjarpassen. Mycket som kan gå fel där.

Mellan två banåkabilar..
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Re: Höj säkerheten: Kan blinkersregeln förbättras ytterligar

Magnus Thomé skrev:
- Om den framförvarande inte verkar vara medveten om att du är snabbare och inte släpper förbi dig trots att ni passerat flera trygga omkörningsställen så får du gärna blinka med helljuset för att bli sedd. [/b]
Jag tycker att man med fördel kan kombinera "helljusblinkandet" med att "hänga sig på tutan", om man framförvarande bil inte släpper om "tillräckligt fort".

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re: Höj säkerheten: Kan blinkersregeln förbättras ytterligar

Benci skrev:
Magnus Thomé skrev:
- Om den framförvarande inte verkar vara medveten om att du är snabbare och inte släpper förbi dig trots att ni passerat flera trygga omkörningsställen så får du gärna blinka med helljuset för att bli sedd. [/b]
Jag tycker att man med fördel kan kombinera "helljusblinkandet" med att "hänga sig på tutan", om man framförvarande bil inte släpper om "tillräckligt fort".

Det är skillnad på att köra fort och att ha bråttom....

Allvarligt talat så vill nog de flesta track dayarrangörer absolut inte ha förare som hytter med näven bara för att de inte kunnat hålla sig lugna i någon minut extra innan de blev omsläppta. Om man som arrangör och ansvarig för det hela vill minimera risken för incidenter så vill man nog helst slippa den sortens adrenalin på banan. Är det racing så är det en helt annan femma.

"Did I say that? You bet I did!"

Stockholm
Här sen Jul 2008

Jag råkade ut för 2án enligt ovan, på Gellelråsen när jag kom ut ur Esset första bil blinka höger och den som låg framför valde blinka vänster, det fungerade kanon den gången!
Men kändes inte 100 efteråt när jag kom åter till depån och funderade över "incidenten".
Vet dock inte hur man löser det förutom att man aldrig får ångra sig, ett beslut är ett beslut.

Här sen Jul 2007

2.an har jag ett lysande exempel på, se slutsekvensen på nedan. Jag tycker då att jag gör "rätt" som går ur spår ut på rakan, mendans framförvarande höll sitt spår och blinkade. Blev lurigt för Johan där.

Och då jag visste att det var Sjöström som var bakom mig så var jag lite extra "ovillig" ( ) att flytta på mig tidigare under varvet vilket antagligen hade varit mer "rätt". Vad som dock blir intressant i denna sekvens är att jag går på broms och hattar mig fram för att jag måste vänta på blink, utan regeln hade jag troligen kört förbi i ett bättre flyt och situationen på rakan hade aldrig inträffat?!?

Personligen ställer jag mig väldigt skeptiskt till blinkersregeln, tror det är en bra grej i lugn/ny grupp och kanske under vissa sammanhang mellan/halvrutinerad men i en rutinerad/snabb grupp då tycker jag att man kan förvänta sig att framförvarande har koll bakåt. Jag menar hur skall man nånsin kunna bli varm i kläderna inför nästa naturliga steg i trackday åkandet vs som tävlande om man blir bortskämd med att alla blinkar och flyttar på sig? Risken är ju att det bli ryggmärgs beteende när/om man nu tar steget till tävling.

Mina två iaf...

//U

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Att jag propagerar på betyder inte att jag inte vill ha mothugg

UR_TT skrev:
Mina två iaf...

Med blandade pass som det ofta blir (på eftermiddan) så är frågan hur man gör enkla regler som passar allt från nybörjare till "går-snart-över-till-riktig-racing" i samma pass. Om jag är lite fräck och sticker ut hakan så kan jag säga att ska man gå över till racing så är det bra om man både kan hantera andras blinkande (att kunna anpassa och snabbt ändra körvalen) till att per automatik i ryggmärgen ha bra koll bakåt så att lägga ut egen blinkers inte är svårt

Jag håller med om den naturliga vägen från nybörjare, mer erfaren, börja med racing är viktig att stötta!

Här sen Jul 2007

Re:

Magnus Thomé skrev:
Att jag propagerar på betyder inte att jag inte vill ha mothugg

Med blandade pass som det ofta blir (på eftermiddan) så är frågan hur man gör enkla regler som passar allt från nybörjare till "går-snart-över-till-riktig-racing" i samma pass.

Om jag är lite fräck och sticker ut hakan så kan jag säga att ska man gå över till racing så är det bra om man både kan hantera andras blinkande (att kunna anpassa och snabbt ändra körvalen) till att per automatik i ryggmärgen ha bra koll bakåt så att lägga ut egen blinkers inte är svårt

Givet, är ju det goa med rejsa att vi har olika åsikter! thumbs up

Tror det är den springande punkten, hur löser man olika kunskaps/ambitionsnivåer?
Träffar innan juli inga problem, smetfullt till sista minuten. Blink, ej blink grupp eftermiddag på "höst" träffar?

JO så är det ju, men jag körde ju så brett som jag kunde med , samtidigt som man försöker navigera blinkers till höger och vänster . Men visst det var bra träning och jag hade skitkul, ville bara belysa hur lätt det kan bli lite galet.

Här sen Mar 2004

Jag HATAR när folk byter spår ut på rakan!!!! Nästan alla våldsamma krockar jag sett har skett under spårbyte på rakan. BYT FÖR HELVETE INTE SPÅR PÅ RAKAN NÄR SNABBARE VILL KÖRA OM!!! Vet inte hur många ggr jag fått tvärnita ur torparn på Sviesta när folk ska vara snälla och flytta på sig efter att kommit 10-20m ut på rakan och jag redan tagit fart för att köra om där.

Ligg kvar i spåret, på med blinkers och när den bakom gått ut i annat spår släpp på gasen så den hinner förbi.

Enda gången man kan gå ur spår är när man kommer till en kurva lägg på blinkersen innan kurvan innan du bromsar så du visar att du tänker ligga kvar på den sidan och följ ytterkanten vidare runt kurvan då kan den bakom kan köra om på insidan. Detta är inget jag har krav på men funkar kanon om man är lite rutinerad och man tappar väldigt lite tid om man lägger på blinkan i tid och bromsar något tidigare när den bakom siktat in sig innanför på väg in i kurvan.

Och som alltid, tänk på att det kan vara mer än en bil bakom som vill om.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

UR_TT skrev:
...ville bara belysa hur lätt det kan bli lite galet.

thumbs up

Inte lätt det här. Därför bra att lufta. Men min åsikt är helt klar att det inte finns ett säkrare och bättre alternativ till 100% blinkerskrav men att det finns utrymme att finslipa på specialfallen med flera bilar osv.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Ligg kvar i spåret, på med blinkers och när den bakom gått ut i annat spår släpp på gasen så den hinner förbi.

Enda gången man kan gå ur spår är när man kommer till en kurva lägg på blinkersen innan kurvan innan du bromsar så du visar att du tänker ligga kvar på den sidan och följ ytterkanten vidare runt kurvan då kan den bakom kan köra om på insidan.

Att byta spår eller slå av på gasen kan verkligen komma som en farlig plötslig överaskning för bakomvarande. Olämpliga tillfällen jag varit med om är att väldigt plötsligt slå av på tempot i högerspår efter bron på Kinnekulle för att en snabbare bil närmade sig bakifrån. Så, i kombination med blinkersregeln tycker jag att man på förarmötet är tydlig med "ändra inte plötsligt hur du kör". Och jag kommer tillbaka till att den omkörda väljer där det känns bra och där markerar tydligt med blinkers. Vore bra att lägga till på förarmötet det du skrev ovan "släpp av på gasen efter den bakom gått ut i annat spår".

Att inför en kurva göra som du säger är IMHO det optimala när den snabbare är snabbare även i kurvorna, det är ju inte heller på något sätt ett farligt "plötsligt ändrat beteende". Hur det här med ligg kvar i spår, ligg kvar i yttern lite längre än vanligt osv blir ett enkelt paket för en novis att hålla i huvet vete tusan. Jag kommer tillbaka igen till att den omkörda väljer där det känns bra och där markerar tydligt med blinkers.

PS:
En tanke som vart på tapeten är att alla som är nybörjare blir uppmärkta i bakrutan med tex ett tejpkors eller nåt. Går kanske att spinna vidare på.

Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Skyltar på banan som visar var på banan man skall köra om och på vilken sida borde lösa detta problem. Sen kan det vara tillåtet att köra om på andra ställen också men bara om framförvarande bil tydligt markerar detta. Jag anser också att den som kör om bör välja alternativt spår och den som blir omkörd ligger kvar i idealspår. Problemet här är att alla som kör på bana inte har samma uppfattning och/eller erfarenhet och det är här skyltarna kommer in i bilden. Sannolikt ingen slump att vi har skyltar i den vanliga trafiken, och då har vi ändå alla tagit ett körkort med kunskapsprov...

Detta löser kanske inte alla frågor som Magnus ställer inledningsvis men underlättar en hel del.

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Det finns redan folk som tex ignorerar, eller missar en stort knallgult tygskynke.
Hur mycket mer respekt kommer en trevlig skylt att visas?
Det räcker att ge sig ut på allmän väg för att få det svaret

Fixhult
Här sen Apr 2004

Alla käcka egenuppfunna regler har en stor förmåga att glömmas bort när man kommer ut på banan (som sagt knappt att flaggfärgerna minns).

Visst kan det låta låta racingträningfokuserat, man jag hatar att ha spcialregler för olika agerande där eller där, si eller så, där man som ansvarig får stå och trösta de som känner sig förfördelande med tårarna sprutande som på Lille Skutt (grovt överdrivet).

Ta Kinnekulle som exempel och "omkörning bara på rakan", som förresten är en kurva...
Lång kö på baksidan bakom en som visade sig skulle in i depå...
Släppa 10 bilar på rakan genom att korsa banan och lägga sig mot räcket (ger inte sällan en osäker klump av bilar som tar rakan i 50 knyck)....
Släppa 10 bilar och ligga kvar till vänster och inte hinna släppa sista förrän man står parkerad i apex under bron...

Nä, låt de på banan bygga upp respekt mot varandra och själva lösa passeringarna på ett lagom smidigt sätt. Visst kan det bli mindre "Timotei-lika" händelser ibland, men man lär sig av dem (och det är sällan de blir farliga).

Som bakomvarande underlättar det enormt om du kan förutsäga agerandet av den framför. Inga kreativa ryck, vinglingar etc tack.
Det finns roligare saker än att försöka klura ut vad den framför ska hitta på, så det är för egen del enklast att ta lite marginal och vara övertydlig i sitt eget agerande (kan upplevas aggresivt, speciellt om man tar sig förbi med mindre motor).

Nu var det en tag sen jag körde trackday själv, men några (vågar inte räkna) har jag skådat från utsläppet, och alla utan några flummiga specialregler.
Det har gått bra nästan jämt, mest beroende på uppdelning i intention, dvs separarera de som tycker halvmetern är stor och de som trivs bättre med en billängd emellan.
Efter några år så ser man inte stor skillnad mellan grupperna iofs, och alla kommer med 12 bilar i klump in i Falkenbergs chikan, utan problem.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Har ärligt talat inte läst hela tråden, men är beredd att vara lika kategorisk som tävlingsreglerna, på banträffar också.

"Du får inte hindra omkörning. Om du märker att bakomvarande är snabbare runt banan, ska du snarast blinka åt lämpligt håll och så snart situationen tillåter positionera din bil åt indikerat håll samt släppa om upphinnande." ... typ.

"....underlåtelse att lyda denna regel renderar ett "drive through".

Tror inte denna formulering stressar nybörjare, men så småningom kalibrerar "eloxerad-dumpventil-ligan". Svårt att exkvera per se, men ett svartflagg med rapportering till flaggpost 1 borde kunna funka.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Björn skrev:
Jag HATAR när folk byter spår ut på rakan!!!! Nästan alla våldsamma krockar jag sett har skett under spårbyte på rakan. BYT FÖR HELVETE INTE SPÅR PÅ RAKAN NÄR SNABBARE VILL KÖRA OM!!! Vet inte hur många ggr jag fått tvärnita ur torparn på Sviesta när folk ska vara snälla och flytta på sig efter att kommit 10-20m ut på rakan och jag redan tagit fart för att köra om där.

Enda gången man kan gå ur spår är när man kommer till en kurva lägg på blinkersen innan kurvan innan du bromsar så du visar att du tänker ligga kvar på den sidan och följ ytterkanten vidare runt kurvan då kan den bakom kan köra om på insidan. Detta är inget jag har krav på men funkar kanon om man är lite rutinerad och man tappar väldigt lite tid om man lägger på blinkan i tid och bromsar något tidigare när den bakom siktat in sig innanför på väg in i kurvan.

Och som alltid, tänk på att det kan vara mer än en bil bakom som vill om.

+1!

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Omkörning tillåten bara på långa rakan brukar resultera i jätteihopklumpning av bilar och påföljande tjurrusning av massomkörningar på rakan så IMHO ger det inte höjd säkerhet utan snarare höjd risk. Det fungerar dock på pass där alla förare är oerfarna och alla har jämnsnabba bilar. Om det är ett pass med oerfarna men med stor spridning bilarnas prestande så blir det katastrofdåligt.

Stockholm
Här sen Jul 2010

Note: Allt nedan gäller gatbils-trackdays. (eftersom jag även tävlar, o då gör vi på ett helt annat sätt)

Min (korta, 10 bandagar kanske på 2år) erfarenhet har lärt mig att det viktigaste är att alla på banan har fått samma info om vad som gäller på just den banträffen som man kör på för tillfället.
Tycker problem enbart uppstått där nån tror att man måste blinka, trots att den regeln inte finns på just denna banträff, vilket resulterar i att den bilen (som har fel info), inte vågar köra om, TROTS att långsammare bil inte är i vägen.

Tydliga förarmöten är i mina ögon viktigare än vilket regelverk man väljer att använda.

Trackdays utan regler för omkörningar brukar flyta smidigast imho. Och om man dessutom tar diskussion med dom få (om några) förare som överkör just denna dag, och ber dom lunga ner sig lite, så tror jag man kan ha bra säkra trackdays. Generellt är jag jättenöjd med hur folk beter sig på trackdays. thumbs up

Som skräckexempel kan jag ta en första och sista autolife-träffen jag var på, där dom inte ens informerade om vad flaggorna betydde i förväg, sedan när folk inte respekterade målflagg så övergick dom till att rödflagga runt hela banan när ett pass var slut. Resultatet blev att folk körde fullt hela vägen till depån, trots rödflagg. På mantorp Tänk hur farligt detta kan bli om deltagarna åker på en annan träff, där man använder rödflagg för tex en stor olycka.

zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

Fredrik Hård skrev:
Skyltar på banan som visar var på banan man skall köra om och på vilken sida borde lösa detta problem. Sen kan det vara tillåtet att köra om på andra ställen också men bara om framförvarande bil tydligt markerar detta. Jag anser också att den som kör om bör välja alternativt spår och den som blir omkörd ligger kvar i idealspår. Problemet här är att alla som kör på bana inte har samma uppfattning och/eller erfarenhet och det är här skyltarna kommer in i bilden. Sannolikt ingen slump att vi har skyltar i den vanliga trafiken, och då har vi ändå alla tagit ett körkort med kunskapsprov...

Detta löser kanske inte alla frågor som Magnus ställer inledningsvis men underlättar en hel del.

Skyltar i all ära men jag är skeptisk till att folk hinner reflektera så mycket över dessa. Återigen är det nog bättre att ta sådan info under förarmöte och om nån verkligen inte förstår det så får arrangören ha ett privatsamtal i depån.

Sen dethär med vad långsammare bil ska göra. Jag skrev att jag föredrar om den långsammare går ur idealspår och låter den snabbare bränna förbi. Givetvis är jag medveten om att det inte alltid kommer att funka, som någon skrev så kan det leda till att nån vinglar iväg på ett oberäkneligt sätt och bakomvarande måste bromsa.
Men då är ju problemet egentligen att den långsammare bilen inte haft uppsikt bakåt och märkt att han/hon kommer att bli omkörd direkt efter kurvan. Om jag var i en sits att jag hade en märkbart snabbare bil på dragkroken (jaja, den ska bort från banåkabilen) redan vid ingången till en kurva så skulle jag utgå från att denna kommer att köra förbi direkt efter kurvan och då skulle jag hålla mig på den sida var jag naturligt hamnar efter kurvan så bakomvarande får göra en normal omkörning. Märker jag att den bakomvarande kommer att komma ifatt mig först lite senare skulle jag välja ett spår som sätter mig på "fel" sida banan och signalera om detta så bakomvarande kan ta maximal fart ur kurvan och på efterföljande raksträcka.

Mellan två banåkabilar..
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Jag (som relativ nybörjare med motorsvag bil dessutom) är nog inne på den lite liberalare linjen. Att ha ett måstekrav på "blinkerskvittens" från bilen framför innan omkörning påbörjas kan nog bädda för problem i onödan i vissa situationer som redan nämnts (eller om bilen framför helt enkelt blinkar sent och en del då chansar på att hinna om ändå eftersom man har fått "grönt"). Man får tänka på att ansvaret kan till synes skjutas över på den som blir omkörd, efter en incident kan nog kommentaren "men du blinkade ju" kännas relevant för många.

Och att enbart köra om på rakan tycker jag är förkastligt på många banor. På t.ex. Knutstorp så finns det många säkra omkörningsmöjligheter på andra ställen på banan än långa rakan. Men på ett rent nybörjarpass kan det nog vara lämpligt, dock måste alla verkligen vara "riktiga" nybörjare om det ska funka.

Jag tycker dock att blinkers är ett bra komplement till tydlig placering på banan. Om man har som huvudregel att hålla spåret (inga tvära spårbyten på rakan osv som har avhandlats tidigare här i tråden) och dessutom flippar till blinkersen som ett kvitto till bakomvarande att man har sett dem och är beredd på att bli omkörd samt förtydliga vilken sida man tänker hålla sig till så räcker det långt (tillsammans med att kanske släppa av lite för att underlätta för motorsvagare bil).

[EDIT] Zoddri har skrivit nästan precis det jag menar med nästa stycke medan jag skrev men jag låter det stå kvar ändå.

Man kan enligt min åsikt mycket väl ta ett alternativt spår i vissa situationer, om man har tillräckligt god marginal till bakomvarande. Då sker spårbytet i så god tid att bakomvarande kan fortsätta i full fart i idealspår och omkörningen är över snabbt och den snabbare bilen tappar inte fart till nästa kurva (som man kanske själv är lite snabbare i). Detta kräver dock att man gör det i god tid för att inte överraska bakomvarande bil (tidigare nämnda "att hålla höger långsamt efter bron på Kinnekulle" är typiskt exempel på dåligt tillfälle) och att det inte handlar om våldsamma spårändringar. Här är blinkers ett bra verktyg för att t.ex. redan inne i kurvan visa att man tänker lägga sig till höger i kurvans utgång trots att idealspåret är till vänster.

[/EDIT]

Helljus tror jag bara kommer stressa, oavsett hur mycket man på förargenomgången försöker förklara att det betyder "hej" snarare än "ur vägen din *!£${[]¤#¤%&#!". Särskilt om det är villkorat med att man ska använda helljus först när man har legat bakom ett tag och inte blivit förbisläppt. Skulle man fastna bakom någon som inte har någon uppmärksamhet alls så må det väl vara hänt, bättre att ta det i depån efteråt i så fall. Blåflagg vet jag inte om man ska blanda in på trackdays, det kan ju hända att funktionärerna har missuppfattat situationen.

Sammanfattningsvis, mina åsikter i kortform:

# Inget krav på blinkers för att få göra omkörning, men:

# Uppmuntra gärna användning av blinkers på förarmötet som komplement till vettig placering och förutsägbar körning

# Ingen användning av helljus på banan

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Allmänt banåkaforum
2 besök senaste veckan (2845 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande