| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Finjustera chassibalans med kränghämmare eller toe/camber
|
1785 besök totalt |
|
Finjustera chassibalans med kränghämmare eller toe/camber
En lite tappa-hakan-grej på Jonas Jarlmarks seminare som vi var på häromsistens var denna devis lite förenklat: - Se till att du får optimalt fäste i den "viktigaste änden" (fram vid FWD) - Finjustera sen greppet bara i den andra änden för att få balans i bilen genom att justera toe och camber Jag har alltid sen tidernas begynnelse hört att den finlirsinställningen gör man med kränghämmaren. För oss gatbilsåkare som i princip inte kan justera så mycket mer än camber och toe så var det ju lite kul Även om allt som först ska justeras för optimalt grepp i den viktiga änden oftast inte går att skruva på om man har en "vanligare" gatbil. Men inte desto mindre, ett väldigt för mig nytt synsätt är det.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Nädå, fick mig att fundera också, tyvärr tog jag bara sporadiska anteckningar från föredraget, tyvärr har väl inte materialet lämnats ut i efterhand än...? Det hade räckt långt med bara de sidorna som berörde just dett med inställningar och i vilken ordning man bör göra dem och vad man ska fokusera på. _________________ Mattias Meldert |
||||
|
Krängningshämmare är sista utvägen vid injustering.
Så har iaf jag lärt mig. Först dämpare och fjädrar, sen hjulinställningar och sist krängare. EDIT: Härligt att man kör en bil som går att justera mkt från fabrik
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Det måste vara därför vår 5-pappsräser går bra. En mjuk krängare fram och ingen bak och alla undrar
Hörde att man kan ha ett justerområde på upp till 20% av fjädrarna med krängarna, tror det är ganska rimligt.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Jag är också förvånad. Jag har en del av det han sa på film men batteriet dog såklart mot mitten när det började bli riktigt intressant.
Resten har jag anteckningar på men de är inte renskrivna än. Jag har omvärderat mängder av "sanningar" till 2012. Ska bli kul att se hur det går
|
||||
|
Re:
Det där stavas: F-L-A-X Camberförluster på framhjulet som av en ren slump funkar med resten av bristerna...
Hur gör ni om ni vill ha det mjukare i roll bak? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
styvar fram med styvare krängare givetvis eller flyttar propellern (wattlänkens infässtning) eller byter fjädrar eller lutar om hjulen eller flyttar växelådsbalken där de dionen sitter fast i framkant...... Det är ju så att målet går att nå på många sätt. Alla bilar har ju sinna förutsättningar och det teoretiskt rätta finns inte på en sådan. Med en tillyxad std bil är det kanske inte alltid det normala som är rätt utan man får fixa till det på olika sätt för att få bilen i balans eller öka greppet eller vad man nu är ute efter i första hand. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Finjustera chassibalans med kränghämmare eller toe/camber
|
1785 besök totalt |

