| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 Begränsat Vinterfix
|
286 besök senaste veckan (277246 totalt) |
|
Renault 5 GTE -88 * 2 varav en till Salu
Tog premiärturen för året igår den 22:a Mars. Är nog rekord för min del tror jag. Bilen fungerar iaf bra förutom strul med laddningen och att jag behöver lufta bromsarna igen. Nytt garage är uppstyrt ifrån 1:a April. Emil funderar på att sälja sin bil så om någon är sugen på en Renault 5 GTE -88 som är helt rostfri (gammal kirunabil), med gula koni coilovers, bur, OMP stol, 6P bälte samt 440 turbomotor så skicka ett PM till honom eller mig. Enda felet jag vet om är att wastegatefjädern har blivit förslappad så den laddar inte som den ska. Är relativt enkelt att byta ut wastegatedosan och då ha en bil som är färdig för banan. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Re:
Kommer inte riktigt ihåg faktiskt, var så länge sedan jag demonterade den. Instrumentbrädan är en del och mitkonsollen en del. Den sitter iaf i framkant med någon form av fästen, har för mig att man ser dem om man tar bort luftkanalerna till framrutan. Sen får du nog ta bort en kåpa under ratten och ev nån plast under handskfacket. Kan sitta nån skruv mot mitkonsollen också. Du måste ta bort panelen vid värmereglagen, men den sitter med små plastfästen runt kanterna så man får stoppa in nått för att den ska lossna. Trist med krångel. Min har fungerat förvånadsvärt bra. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Re:
Gottegris! Jag har såna problem. Får inte varningsblinkern att funka efter väckkopplingen av originalkabeln till högerblinkers. Kopplade runt det :P och sen är avgasröret kasst..-.- och har lagat det med avgaspasta så länge. Men ska nog besikta henne såå jag får fullt svar istället. Ska skarva alla brända kablar med, så fort jag får panelen _________________ Rasmus Grindhage |
||||||||||
|
Re:
Ni har inga delar förresten som ni kan skänka eller sälja? _________________ Rasmus Grindhage |
||||||||||
|
Re:
Vi hade väldigt mycket delar men vi har gjort oss av med det mesta. Kom på att du kanske menar instrumenthuset, du får dra skyddet ovanför rakt upp och det sitter två skruvar i ovankant. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Re:
Nej nej , utan hela instrumentpanelendelen i mitten, den som värmereglagen och instrumenthuset sitter i :P Ni har inget instrumenthus ? Mitt glappar tror jag , om ni har några delar kvar kan ni räkna upp dom , om du orkar=) _________________ Rasmus Grindhage |
||||||||||
|
Skulle ta ner tråget för att montera oljetempmätaren då jag hittade de bägge axiallagrena i tråget, det ena har fått ordentligt med stryk. Troligen har det ena hamnat ovanpå skvalpplåten och sen fått lite smällar av veven.
Hittade även en annan del som visade sig vara spetsen av kolvkylningsmunstycket till 4:ans cylinder. Det som har hänt är att veven har rört sig axiellt och nött mot ramlageröverfallen och veven har även nött mot vevstakarna. Däremot ser lagren fina ut så jag tror inte att det är orsakat av oljetrycksbortfall då jag har haft oljetryck och att motorn har gått fint. Här ser man det trasiga kolvkylningsmunstycket samt lite konstiga märken som jag tror är orsakade av det ena axiallagret som har studsat runt.
Frågan är dock varför axiallagret har rasat, jag har standard tryckplatta och koppling... Har iaf börjat riva ur motorn så nu blir det motorbyte. Frågan är bara till vad men jag har en plan som jag tror blir bra, jag vill ha mer effekt på rakorna än vad jag kan ta ut ur turbomotorn. Sen vill jag ha en växellåda med bättre känsla samt diffbroms. Det ska vara en motor med max 200hk för att kunna regga bilen som ombyggt fordon. Har även påbörjat det planerade arbetet med att göra klart bilen för att reggas som ombyggt fordon, det som måste fixas är nya bakskivor med ok samt ny huvudbromscylinder. Planen är en bromsvåg som monteras på org servot. Lutar åt Renault Senic bakskivor 270*10mm med Opel Astra H ok. Alternativet är Clio Sport oken som har annan diameter på kolven än mina org ok. Blir dock att bygga en ny okhållare oavsett. Det som är lite knepigt är att hjullagret pressas i org bromsskiva så det är inte bara att byta skivan. Renault Senic skivorna har bredare hjullager samt kommer att öka spårvidden med 8mm per sida, det går nog att lösa genom att svarva av distansen som sitter innanför hjullagret motsvarande bredd.
Hade inte varit dumt att fixa lite mer negativ camber på bakaxeln men det är nog svårt med fast axeltapp. Såhär står bilen i nuläget
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
Re:
Finns för Clio II men på R5 så är axeltappen inpressad i bakaxeln. De fyra skruvarna håller bara fästet till bromsoket. Så Cambershimen funkar inte av två orsaker, de har inget hål för axeltappen och de skulle bara ge mer camber på bromsoket
Är möjligt att det går att bygga om men det känns lite klent att fästa bakhjulet i 4 stycken fingängade M8. Är M8*1 in i axeln iaf _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Dagens meck
Fixade lite i garaget idag. Har installerat en spolarvätskebehållare och slipat till bromskylningscoopen
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
||||||||||
|
Gu va ja saknar min gamle svarta pärla när ja kollar i denhär tråden!
Får du för dej att sälja nångång så...
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||||||
|
Blev som sagt motorras på bottendelen på den gamla motorn. Skulle varit möjligt att fixa den genom att byta bottendel eller genom att köpa en ny motor billigt ifrån skroten men det är ju lite tråkigt.
Då jag ändå ska regga om bilen så omvärderade jag motorvalet och valet idag föll på denna. Kan nog bli bra tror jag, lika mycket vrid som turbomotorn men 40hk extra helt orginal.
Har köpt motor, låda och lite tillbehör men det återstår en del saker som får köpas eftarhand. Ska iaf börja med att montera den och bygga motorfästen. Om det är nån som sitter på lite K20 orginaldelar så kan det vara intressant. Kontakta mig via PM isf. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Kommer bli bra, kolla med Asse här på forumet så kan han staka ut framtiden för din motor
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||||||
|
Re:
Kan väl erkänna att jag har läst den tråden med intresse. Just möjligheten att nå dessa effekter och tillgången på diffbromsar var en bidragande orsak. Men först och främst blir det att montera en org K20 och regga som ombyggt. Blir dock ingen körning i år förutom möjligen en provtur mot slutet på året. Här är en i nederländerna som har gjort samma sak http://www.vdbworks.nl/projecten.php _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Re:
Gotland 11Maj! vad är problemet
Kommer bli hur bra som helst. Prydligt bygge av den där holländaren. |
||||||||||
|
Slutmonterade scoop
Slänger upp en bild på scoopet som är Slutmonterade i fronten. Har börjat förbereda för att lyfta upp motorn. Knäppt att Honda kör med M10 1,25 och M12 1,25 skruv till motor och låda. Sådana hade jag inte i garaget...
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Fick en stund över igår så jag monterade ihop motor och låda. Ser ut som att det finns nån form av hopp iaf.
Sen kom orginal grenröret på posten i förra veckan så jag ska lyfta upp motorn och se hur mycket plats det finns för motorfästen och generator. Lutar åt att köra orginalgenerator och spakställ ifrån en Honda Accord. Sen måste fuelrailen modifieras med bränsletrycksregulator och retur.
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 Begränsat Vinterfix
|
286 besök senaste veckan (277246 totalt) |