Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fråga om utformning av störtbåge | 2 besök senaste veckan (3533 totalt) |
Hej,
håller på och pular med bågen till min Westfield / Seven. Har fått huvudbågen böjd av Guss. Fästena för bakre stöttorna ligger nästan direkt bakom infästningen av huvudbågen. Drar man då baksträvorna från högsta punkten så långt ut som möjligt kommer ju bakåtsträvorna att luta lite inåt. Det ser inte så snyggt ut. Vi kallar det "alternativ 1". Drar man dem så att de är helt "raka" i bilens färdriktning kommer de inte träffa huvudbågen på högsta punkten utan lite längre ned, ca 40* längs med böjen från botten. Det gillar jag, rent utseendemässigt. Summering: Det första alternativet är givetvis mer "korrekt" strukturmässigt, men givet bilens vikt och storleken på rören (45mm ytterdiameter) kommer nog inte bågen gå sönder om jag gör som alternativ 2. Bågen kommer aldrig vara SBF-godkänd enligt "normala" regler iom. att fästplattornas storlek är för små (å andra sidan finns inget kraftigare att fästa i, vilket innebär att reglerna blir bara "fåniga" för den här sortens bil). Frågan är ju givetvis så här: Vad rekommenderar ni erfarna att man gör. Satsa enbart på funktion eller låta estetik ha ett finger med i spelet? Eller finns det några andra alternativ (kan bakåtsträvor vara böjda eller måste de vara raka)? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jag kör med alterntiv ett, så här:
Tycker inte det ser så fult ut trots att jag har mina mycket in mot mitten. Men man kanske är hemmablind.... |
||
ok då är jag med.... Jag tror att det kommer se lite konstigt ut om inte bakstävorna går till toppen på bågen. Den kommer se högre ut än den i själva verket är. För min egen del så tycker jag att bågen ska va så låg som bara möjligt... Och framförallt se så låg ut som möjligt. Hur sitter fästena för bakstävorna i ramen ? Ner i i hörnen vid tanken som på min eller ovankant kaross ? |
||
Nere i hörnen typ. Ser lite olika ut då det inte finns ett riktigt "hörn" på det sättet det gör på de flesta hembyggda bilar. Det finns inget stöd för ovankant av kaross heller.
Här är en bild: _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
||
Jag vet redan att Alternativ 1 är bättre strukturmässigt, men frågan är om det verkligen behövs? Rören är ju 45x2,5mm vilket är dimensionerat efter bilar som väger kanske dubbla vikten eller mer.
Det är inte så stor kostnad att göra om det efteråt iofs. Huvudbågen och 3m extra rör gick loss på 1500kr så så farligt är det inte att börja om på sikt om man inte gillar resultatet... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
det var jäkligt dyrt. sämnlösa kalldragna rör kostar inte alls så mkt som folktror - det e racefirmorna som säljer dm som tar betalt tyvärr. be din lokala mekaniska verkstad beställa de rätta rören & bocka en båge till dig istället. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
varför inte korsa de bakre rören med varandra?
Så att nedre höger sitter fast uppe till vänster o tvärt om... eller tappar man funktion då? tycker spontant att det borde bli styvare då... |
||
Skruva banåkabil Fråga om utformning av störtbåge | 2 besök senaste veckan (3533 totalt) |