Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ahvenisto Hämeenlinna bland annat
<<   1, 2
5714 besök totalt
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Behöver du tider till Kemora så brukar jag köra på 1.26-1.28 som referens kör jag på 1.16 på Knutstorp.
Du kan även använda samma detaljkarta som Botniaring då Veteli finns med i övrehögra hörnet.

Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

Jag har varit på Ahvenisto och kört och det är den galnaste banan jag kört. På filmen vid 34 sek kommer man över ett krön med en helt dold högerkurva direkt efter och vid 1,14 sek ser man betongpelaren som står fast och stadig väldigt nära asfalten trots att försök gjorts att "flytta" på den.
Jag tyckte de sa när jag var där att det inte fick vara någon tävlingversamhet nu längre på banan.
Som någon tidigare skrev så är det i princip inne i stan, en kilometer bort fanns en pizzeria och nån till affär.
Annars en finsk bana som är fin är Alastaro. Förhoppningsvis kommer jag att kunna fara till Kemora i sommar.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

nzorikko skrev:
Jag har varit på Ahvenisto och kört och det är den galnaste banan jag kört...

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

...Jag tyckte de sa när jag var där att det inte fick vara någon tävlingversamhet nu längre på banan....

Du kan vara lugn banan är fortsatt i bruk.
Krafter har verkat för att få den nedlagd, men Hämeenlinna stad står bakom banan och hari nsett att dne drar besökare till orten och är en turistattraktion. HRF, den finska racerhistoriska klubbne har gjort ett kanonjobb i den lobbyingen om jag förstått saken rätt.
28-29 Aug kör dom Historic Grand Race där, har förm ig att Nm i FF Zetec går där innan också.

Hur som helst kul att den höjdarbanan fortfarande är i bruk. en av de få som är i helt oförändrad utförande i bansträckningen. (tror bara Kinnekulle är det i Sverige)

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Jag skal te Alastaro andra helgen i Juni & köra Drifting.

någon som har mera info om denna banan ?
film kanske ?

K

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
KristianAE86 skrev:
Jag skal te Alastaro andra helgen i Juni & köra Drifting.

någon som har mera info om denna banan ?
film kanske ?

K

Finns en del filmer. Sök på Google så hittar du några finskspråkiga siter med filmer!

Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002

Alastaro är en jättefin anläggning. Som du ser på flygfoton så finns det en massa olika bansträckningar att välja på. Själva banan var i kanonskick sista jag var där för några år sen. Från bandepån har man utsikt över stora delar av banan och så finns en inte altför dyr restaurant på området och juste käk har de speciellt jämfört med Mantorp . En kompis fick göra ofrivillig drifting där när han kom ut på målrakan och kom lite långt ut mot dragracingrakan där var det snorhalt så han gjorde piruetter med lånad bil :woot: . Jag tycker att Alastaro är nästan klass med Mo I Rana.

CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004

Hej!
Har varit och besökt Ahvenisto några gånger det senaste året pga av att jag är i Hämenlinna i jobbet dessutom så kör en av våra kunder Mini Cooper (vad annars ) i Historisk racing i finland, och han pratar sig varm för banan. Den är otroligt kuperad, men ganska så smal. Har tagit en del foton, ska leta upp dem, har dem på jobbet.

Senast jag var där var nån gång innan semestern och då var det fri träning. Bla annat så var Mika Häkkinen där och körde med sin Porsche. Inte varje dag man ser en världmästare i F1.

BMWCS #2928
Citera
Matias K
Finland / Åland
Här sen Nov 2004

Ett varv med Toni Nieminen på Ahvenisto:

http://koti.mbnet.fi/junin/tonin/grandrace1.wmv

Nieminen kör i finska Roadsport A-klassen, han har vunnit mästerskapet nu i år och vann även 2003.

Det finns även videor från andra finska banor på hans hemsida för den som är intresserad. www.nieminenracing.net , välj sedan "Videot" till vänster på första sidan.

Matias Kantola
Citera
Allmänt banåkaforum
Ahvenisto Hämeenlinna bland annat
<<   1, 2
5714 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande