Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hur få ut kolven ur bromsoket
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (13858 totalt)
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006

Trådstartare

håller på och renoverar bromsoken på m3:an och har en liten fundering på hur man får ut kolven ur oken smidigast. är kolven "låst / spärrad" på nåt sätt eller är det bara att trycka / dra den rakt ut?

Kalix
Här sen Nov 2002

Tryckluft in i bromsslangs anslutningen är enklast.

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Niklas Sandström skrev:
Tryckluft in i bromsslangs anslutningen är enklast.

med en träbit som dämpare när kolven hoppar ut.
Det brukar bli en redig smäll, inga fingrar imellan...

Nyköping
Här sen Aug 2006

Trådstartare
tack för snabba svar ,., blir ut i garaget och prova thumbs up

Vallentuna
Här sen Feb 2004

Funkar det inte med tryckluft så brukar det lösa sig med en fettspruta. Skurva in en fettnippel i bromsrörshålet och pumpa i fett. Då brukar det släppa sakta och fint.

Givetvis ska man vara noga att få bort allt fett efteråt.

Petrolhead and all around nice guy
Citera
Mr.o
Nyköping
Här sen Aug 2006

Trådstartare
gick fint med tryckluften thumbs up

Der drüben
Här sen Dec 2002

lyfter 5 år gammal tråd

skall renovera ett par gamla e36 ok, och skulle ta ut kolvarna igår med min hemmakompressor och tryckluft. Ingan av kolvarna verkade intresserade av att röra sig alls. Förra gången jag gjorde detta gick det utmärkt så kompressorn borde väl räcka till?

Fettspruta hörde jag och en sådan saknas i min utrustning, några andra "husmorstips" ?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Fettspruta är kanon! Inga obehagliga olyckor som med tryckluft och dessutom brukar nippeln ha m10x1 gänga. thumbs up

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Johan Sjöström skrev:
lyfter 5 år gammal tråd

skall renovera ett par gamla e36 ok, och skulle ta ut kolvarna igår med min hemmakompressor och tryckluft. Ingan av kolvarna verkade intresserade av att röra sig alls. Förra gången jag gjorde detta gick det utmärkt så kompressorn borde väl räcka till?

Fettspruta hörde jag och en sådan saknas i min utrustning, några andra "husmorstips" ?

Lite omständligt men ett alternativ är ju att koppla in de på bromssystemet igen utan att ha någon skiva i mellan och trampa på bromsen.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:
lyfter 5 år gammal tråd

Lite rostolja över natten. Packningar som kan ta skada skall väl ändå bytas i och med renovering.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Jag brukar (om kolvarna inte lossnar med tryckluft) ta en tving och pressa in kolvarna något.
Efter det brukar dom komma ut snällt med ett nytt försk med tryckluft.

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Roggaman skrev:
Jag brukar (om kolvarna inte lossnar med tryckluft) ta en tving och pressa in kolvarna något.

Den skall provas, man kanske till och med skall prova sitt nya kolvåtertryckningsverktyg från Biltema

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Som flera redan nämt akta fingrarna lätt att dom blir platta annars
hur vet jag det, det gör ont

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

En normal kompressor når max 8 bars tryck, normalt tryck i bromssystemet när man bromsar är väl snarare 100 bar. Jag blir mer förvånad när kolvarna i gamla kärvande ok kommer ut med enbart tryckluft än när dom inte gör det...

Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

Ett annat husmorstips är att trycka på pedalen innan man kopplar lös oket Eller om det redan är lossat, kolla om kopplingen har samma anslutning

Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Johan Sjöström skrev:
Roggaman skrev:

Den skall provas, man kanske till och med skall prova sitt nya kolvåtertryckningsverktyg från Biltema

Kärvar kolvarna så pass att dom inte kommer ut med tryckluft, så lär dom knappast krypa inåt med dom "verktygen" från Biltema/Jula heller... Dom tål inte mycket, och ska väl bara ses som ett hjälpmedel vid byte av klossar på ett fullt fungerande bromsok

PolyGrip i Bautastorlek fungerar bäst för att tvinga tillbaka kärvande kolvar en lite bit thumbs up

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Top Notch skrev:
Johan Sjöström skrev:
Roggaman skrev:

Kärvar kolvarna så pass att dom inte kommer ut med tryckluft, så lär dom knappast krypa inåt med dom "verktygen" från Biltema/Jula heller... Dom tål inte mycket, och ska väl bara ses som ett hjälpmedel vid byte av klossar på ett fullt fungerande bromsok

PolyGrip i Bautastorlek fungerar bäst för att tvinga tillbaka kärvande kolvar en lite bit thumbs up

Jag brukar använda rörtång modell stor

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det är lätt hänt att skada kolvarna om man använder stora tänger och sånt. Lägg nåt "halvmjukt" emellan som skonar kanten på kolven.
Bromskolvar i standardok är ofta gjutna, så de är känsliga för punktbelastning på fel ställen.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

ja la faktiskt en strumpa imellan när jag försökte pressa ut den, förra gången hade jag inget alls och den ploppa ut i rätt bra fart minns jag.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Fettspruta thumbs up thumbs up

stockholm (tumba)
Här sen Jan 2006

kolven

Rörtång i oket å en sitter i bilen och pumpar eller trä kloss i oket samt en sitter i bilen försiktigt och pumpar

å då menar jag att man ska ta det lungt så att inte hela kolven åker ut(man ska bara motionera kolven på detta vis samt lite 556,wd40 eller nånting sånt under gummi bälgen i oket) brukar hjälpa.

Audi R8 turbo -12
Bmw E36 Turbo
Ducati X Diavel s

@mypetrolthings
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
9 besök senaste veckan (13858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande