Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
2 besök senaste veckan (10958 totalt) |
![]() ![]() "Saxad" kortfakta: Audi S3 -00 1.8T, 6-växlad, permanent 4-hjulsdrift (Haldex) Tj.Vikt: 1450 - 1530 (var. beroende på källa) Framaxel: Framhjulsupphängning av Mc Pherson-typ med triangelformade nedre länkarmar, hjälpram, krängningshämmare, gastryckstötdämpare Bakaxel: Bakaxel med dubbla tvärlänkar. Individuellt fjädrande hjul och fjäderben Däck: Pirelli 6000 (225/45/17) Ventilerade skivor runt om (312mm f, 300mm b) Maskinen har blivit "masserad" av bl a Dahlbäck och effekten ligger på 270-280 hk och 380-390Nm. Motorn är inte bromsad så f-n vet vad man ska tro om dessa siffror.Dock är den tillräckligt pigg för att orka till varvstoppet (7200rpm) på 6:an vilket betyder 280 blås på mätaren. Inför årets säsong så var förhoppningen att jag skulle åka 964 turbo -91 på banträffarna men dessa "förhandlingar har strandat" (efter 9 månader...) så nu blir det till att panik-uppdatera min nuvarande bil istället. Inför denna säsong så ska därför följande göras & panikinhandlas: Bromsbelägg: jag vill gärna prova gula pagid (RS19) men jag är osäker på om det finns till min bil (någon som vet?)? ![]() Bromsvätska: Castrol SRF eller bara byta den befintliga Motul RBF 600 Coilovers från KW Powerflex Däck: Här är jag riktigt kluven. Jag tänker inte köra med en uppsättning för bana och en för gata. F.n. så är det mycket som talar för Yoko 032R men jag kan även tänka mig några Dunloppare åxå... (Klart! Det blev en uppsättning Yokohama A048. Inhandlades hos NB Gummi.) _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
Kul med fler 1.8T här!
![]() Kan nog bli riktigt trevlig med de uppdateringar som du planerat. MEN du har glömt den kanske allra viktigaste uppgraderingen till en Haldex-bil, Haldex/Ace uppgradering för lite inspererad körning.... Kolla på http://www.ace-competition.com/index _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
oj! Med dina däck så gör bilen 285km/h på 7200varv.... Kul att mätaren diffar åt det hållet! Å sen säger folk att Audi har glädjemätare... Källa: http://nordicaudi.com/index.php?url= _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
Nix, jag har inte glömt detta och jag är rejält sugen på den! Dock måste jag göra en del prioriteringar då det jag ska göra inte är helt gratis. ![]() Eftersom vi pratar bana så får jag mest "fart för pengarna" (läs lägre varvtider) genom investeringar på just däck/chassie/bromsar. Skulle det mot förmodan finnas några kronor över så står den däremot överst på "optionsönskelistan" (möjligen med undantag av lättare stolar & fäljar...). ![]() Risken att det skulle bli en slant över är dock ganska liten då jag i år ska köra Gälleråsen, Falkenberg, Kinnekulle, Sviestad, Gotland ring och, med lite tur, även hinna med en vända till Ringen igen. I bästa fall så kommer jag bara att behöva köpa "mer" däck och bromsar under "resans gång" men i värsta fall så kan ju något rasa åxå...
Synd att det är 8 tkn annars hade den ju suttit som en smeck på din limo! ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
Jo, det är helt sjukt vad en liten dkw kan få fart! Jag blev faktiskt lite snopen själv att den gick så pass fort i topphastighet. Och jag behövde inte "hela autobahn och halva tanken" för att komma dit heller! ![]() ![]() Jag visste ju naturligtvis att delar av vänkretsen skulle ha svårt att tro på det så jag tog faktiskt lite bilder på det också. Med en digitalkameras vanliga 1-1,5 sekunders fördröjning när man trycker på knappen så var det inte helt lätt att få till det... Fast det som impade mest på mig var att bilen var hur trevlig som helst i höga farter / toppfart, faktisk bättre än min förra Porsche. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
Håller inte riktigt med dig, då bilen blir betydligt trevligare på banan. På listan mest körglädje för pengarna kommer nog denna mod högt upp. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Är det bara jag som tycker att S3an känns obehaglig i farter över 150km/h? Provade S3an förra året på Mittsverigebanan -bilen hade ca 400mil på mätaren- och det kändes lite som att baken skulle behöva styvas upp med annan krängningshämmare(?) iller nåt liknande, den liksom vred sig runt sin egen axel. Provade en annan S3 för ett par år sen hos en handlare, med samma tendenser-då utgick jag från att den hade varit misshandlad av nån gasglad tidigare ägare, så jag blev lite förvånad när jag hittade samma tendenser här ![]() Svårt att förklara, men trots torr asfalt var det som att baken släpade efter vid kurvtagning-lite som att köra i snömodd ![]() Trevlig bil i övrigt dock. Skulle lätt kunna tänka mig en sån också ![]() ![]() ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||
Mest körglädje för pengarna kan kanske stämma (jag har ju inte provat den så jag vet inte) men hur menar du att det skulle "kapa" varvtid motsvarande t ex ett par r-däck? ![]() Nu får du rätta mig om jag har fel men på en helt original S3:a med ändrad Haldex så blir den mer överstyrd då den blir betydligt villigare att släppa ut baken!? Nu ska ju inte jag åka och "drifta" ![]() ![]() Du får som sagt väldigt gärna rätta mig då jag naturligtvis är mest intresserad av att lägga pengarna på det som kapar varvtider mest! _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
Jag vet faktiskt ingenting om Audi egentligen! Jag visste inte ens att det fanns S3:or tills veckan innan jag köpte min! ![]() ![]() ![]() Skämt åsido.. Bilen fick bekänna färg förra året när jag var nere på ringen. Dels var den väldigt lättkörd på ringen men jag satte också åtskilliga mil, kors & tvärs och i regn dessutom, på autobahn i farter 220-260. 180 eller 250 känns ingen skillnad... Jag håller däremot med om att det första man måste göra med dom är att trimma dom! Min gick bra original men den kändes väldigt "mesig"... för snäll / tam liksom... _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
Först å främst ska jag påpeka att jag inte heller kört en Haldexchippad bil, så mina kommentarer är ren andrahands information.
Givetvis så kapar den inte tider som lika mycket som R-däck. Men med betydligt stabilare inbromsningar och ett konsekventare uppträdande samt minskad understyrning och mer kontroll så kommer det gå fortare.
Det kommer inte bli någon driftarbil... ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Har gjort en del av de planerade "investeringarna" nu! Däck och bromsar har inhandlats.
Nya skivor fram är beställda (original) och jag har beställt belägg av PEAN (tack för hjälpen och snabb service Per! ![]() Vad gäller däcken så har jag velat fram och tillbaka 1000 ggr! Det stod, i huvudsak, mellan Dunlop super sport race, Yokohama A032R och Yokohama A048... Huvudet "skrek" Dunlop men hjärtat sa yokkisar... Problemet löste sig genom att jag beställde Yokkisarna tillsammans med bra väder! ![]() ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
Benny, om det inte är hål i plånboken så har man inte klarat ut sina prioriteringar.
Som någon känd skald skrev, "I spend half my money on women, booze and cars, the rest I just wasted". _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||||
Hmmm.... Då har jag benkoll på mina prioriteringar... ![]() ![]() _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
2 besök senaste veckan (10958 totalt) |