Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Är din bil säker? | << 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (113628 totalt) |
På tal om standardbilar.
Airbag i ratten är ju på intet sätt ovanligt i bilar som åker på bana. Om vi utgår från en, vad jag tror, normal förstagångsåkare så lär det ju se ut på följande sätt: - airbag i ratten - standard stol+bälte - hjälm på skallen Jag tänker då på nackskador i samband med att airbagen utlöses och fångar upp föraren. Tillverkarna har ju knappast räknat med att föraren ska ha 1kg hjälm på sig i samband med detta. Finns det någon forskning på om detta kan tillföra en större risk för just nackskador? Om så är fallet, vad kan man göra för att skydda sig från såna skador? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Halvt off-topic så blev jag mycket överraskad över brandskyddet i en modernare bil (vid småbränder). Som ni kanske hört tog ett gäng idioter upp hobbyn att sätta eld på bilar i Göteborg för ett tag sedan, och en natt knackade någon en ruta på min bil och ansträngde sig verkligen för att få eld på baksätena. Flera stora långa smälta märken (ca 5x20 cm, 2-3 cm djupa) efter en tändare som hållits emot syntetmaterialen, men det tog inte fyr!
De gick istället över till den äldre småbilen två rutor bort och den var tydligen ett inferno på nolltid. Jag hade däremot inte velat se förloppet med någon form av accelerator, typ bensin... Då är jag helt övertygad om att förgasningspunkten hade uppnåtts på nolltid, och då är konstmaterial inte det minsta roligt. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Skillnaden är nog att airbagen riskerar att bottna om du har tyngre huvud, inte att du får nackskador. 1Kg extra ger snarare ett lugnare bromsande av huvudet än utan iom mer massa som måste accelereras. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Precis, vi har sett väldigt få allvarligare incidenter men risken finns där utan all tvekan. _________________ Magnus Thomé |
||||||
För att förtydliga detta så hade killen inte skruvat dit täckplåten som täcker pumpen ( en rund plåtbit som sitter på alla gamla Saab 900 som man tar bort för att komma åt pumpen vid ev. byte av denna )och hindrar denna att lossna vid eventuell rullning . Jag log 200m bakom Saaben och fick bevittna hela hendelsen , otäckt som fan var det . _________________ --VVTS-- |
||||||
Det finns ingenting i praktiska livet som påvisar att en airbag i kombination med en hjälm skulle ge högre risk. Undantaget torde dock vara de som åker med en Cross hjälm som har Hacke Hackspett skärm...där riskerar man att nacken bryts bakåt på ett inte så gynnsamt sätt.
Tvärtom sitter du bättre skyddad med en hjälm, när air-bagen tömts på luft har du fortfarande A/B stolpe, ratt och rutor kvar i bilen som skallen kan dunka in i när du börjar klota runt....
|
||||||
Hade varit kul att höra dina tankar om detta Rickard! _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||
Nu finns det ju mängder med olika sätt att konstruera en krockgardin men generellt svar är nog: Nej Buren skall ligga såpass nära stolpar och tak att det kommer påverka hur bagen vecklar/rullar ut sig och hur den kommer ner. Har man ett nät som ovan så har man dock halva effekten av en krockgardin, att hålla personer och armar (och ben!) innanför bilens kaross. En krockgardin hade ju varit trevligt att ha i och med att den är konstruerad för flera träffar och alltså inte tappar trycket lika snabbt som en frontalbag, den har inte i närheten av samma laddning heller så den är relativt snäll som tryckkärl/explosionsrisk. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Har man otur kan det även hända i modern tid +1 På MaZ angående krockgardinen. _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
Och i rally (bilen delades i två bitar). De klarade sig bra. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Detta vill jag jättegärna ha svar på! Har man student-tomt i plånboken är det fortfarande bättre med nåt som hjälper lite, även om man inte klarar att lägga 5000 på ett HANS... Någon som vet/sett/hört nåt om dessa? _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||||
En tanke när det gäller nät för mitt egna speciella fall. fönsternät och mittnät är bra saker, men vore det inte vettigt med även ett "taknät" när buren inte har fast tak ovanför?
Möjligen kan jag nån gång (under seklet) få energi att plasta ett minitak så jag får mindre gummikorvar i hjälmen (och lite bättre aerodynamik), men en fastejpad plastbit lossnar ju rätt fort när däckbarriärer och sandfållor gör sitt jobb. Sittande med nät på tre sidor så gäller det att hitta öppningslåsen, men när den yttre världen ligger ungefär lika nära som i en formelbil så skadar det inte att skapa ytterligare barriärer. |
||||||
Stort tack för nyttig läsning!
Att läsa vad som skrivits har redan förhindrat/förmildrat en eventuell olycka. Jag tänker på den brinnande Saaben som saknade lock över bränslepumpen in till kupén. Jag hade inte tänkt ta bort just dessa lock på min BMW men väl plåtlock på sidorna bak i lättningssyfte. På höger sida sitter tankpåfyllningsrör och en tankluftningsburk vilket jag inte innan denna läsning reflekterat så mycket över. Men, locket kvar på den sidan! |
||||||
Skulle också vilja höra en åsikt om dessa _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Inget vetenskapligt utfört test på detta men jag hade en exakt sådan krage i kombination med en integral-hjälm när jag krockade med min Clio på GR. Jag satt i en skalstol med öronlappar med original trepunktsbälte. Efter smällen hade jag enkom ont i området mellan tummen och pekfingret på höger hand efter att ha hållt emot i ratten. Rygg och nacke hade jag inte ens muskelsmärtor i. Jag bedömer att dessa är bättre än ingenting, om de kan vara farliga i någon situation har jag inte en aning om men jag kommer att ta den risken och fortsätta köra med den _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||
Som ni sett har jag lyst med min frånvaro en stund. Detta då det uppdagades i våras att jag hade ett höggradigt läckage i en hjärtklaff och att efter massa utredning så kapades min bröstkorg upp och två klaffar tätades i mitt hjärta. Efter några månaders återhämtning är jag nu tillbaka. Under tiden har jag fått prioritera lite med min tid och nu finns tiden att vara här också.
/R _________________ Rickard Johansson |
||||||
Jag har haft möjligheten att samtala med den som uppfann nackkragen och hans svar var att det är skönt när man väntar i uppliningen för huvudet nicka inte till så mycket när man sover. Den huvudsakliga funktionen rent praktiskt är som ett extra brandskydd i och med att de är klädd i nomex. Nackkragen i sig är tillverkad i för mjukt skumgummi för att skydda. Det finns dem som kompletterar hybridskyddet med nackkrage för att klara sig från däckskak inom dragracingen. _________________ Rickard Johansson |
||||||
Välkommen tillbaka och ta noga hand om dig! _________________ Magnus Thomé |
||||||
Sparade trådar/FAQ Är din bil säker? | << 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (113628 totalt) |