| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Overall-livslängd
|
2089 besök totalt |
|
Re: Overall-livslängd
8856-2000 är den i dag gällande standarden på FIA kläder. Skicket avgör, inget annat. Den gamla standarden (1986) är dock utfasad, men som alltid med SBF så görs det undantag, så den tillåts nationellt i Sverige i vissa bilsportgrenar.
|
||||||
|
Re: Overall-livslängd
Speciellt i historisk racing görs det undantag för gamla gubbar har vi mycket av. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Å fasen, jag trodde det var gamla, dåligt pålästa tekniker vi ha de många av...
Om vi för omväxlings skull håller oss till fakta så är det väl så att generellt gäller vid nationella tävlingar FIA standard 1986 till 2012-12-31, avseende overall etc. Fr.o.m. 2013-01-01 gäller däremot FIA norm 8856-2000. Utom i Rally Grupp E där dessa krav gäller fr.o.m. 2015. För den personliga utrustningen gäller som Jan påpekat att skicket avgör om grejorna är godkända (så länge aktuell FIA-norm uppfylls) Nationellt gäller detta även stolar och bälten. Men tävlar du internationellt eller i grannländerna, eller annorstädes gäller 5 års intervall från tillverkningsdatum för dessa bitar. Hjälmar är som vanligt kapitel för sig. SBF har förlängt giltighetstiden för nationellt godkända Peltor G6 till 2014-12-31. Hur detta korrelaterar till kravet på FHR har jag svårt att begripa. (frånsett Rally Grupp E som får FHR kravet först till 2015) Kravbilden på vilken säkerhetsutrustnings som snart krävs, oavsett disciplin och utövarnivå, lär inte underlätta nyrekryteringen till bilsporten. Jag är ganska övertygad om att det är just denna insikt som fått SBF-ledningen att nationellt rucka på tidigare införandeplan för personlig säkerhetsutrustning och slopandet av 5 års begränsning på stolar o bälten. Förvisso är det ju ännu lättare att minska olycksstatistiken i bilsporten genom att göra instegströskeln så kostsam att folk nöjer sig med track-days där "anything goes". Men så värst långsiktigt hade det nog inte varit.. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
Det var väl så att det var historiska sidans upprördhet över införandet av en tolv år gammal Fia norm som gjorde att man backade från en för alldeles för snabbt införande. Å vad det anbelangar tekniker så finns det inte många kvar då det inte är roligt att bli utskälld av förare varje gång man försöker följa de regler som finns uppställda. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Re:
Det var inte enbart den historiska sidan som opponerade sig, men det var nog där man begrep hur man anmäler avvikande uppfattning på ett sådant sätt att beslutsfattarna inser det tokiga i ett taget beslut. Jag kan tyvärr mycket väl förstå hur du känner det som utskälld tekniker, för jag vet precis hur det är att bli utskälld av en tekniker när man är aktiv. Gestapofasoner gynnar inte den här sporten, vare sig det kommer från tekniker eller aktiva. Däremot vill jag påstå att det tyvärr i många fall beror på ett "lapplisebeteende" enligt devisen "vi har våra principer, take it or leave it." SBF:s utbildningar av funktionärer, liksom förare borde innehålla mer av beteendepsykologi, servicekänsla och sportsmanship ur resp kategoris synvinkel. Där finns mycket i övrigt att önska på sina håll. Jag tycker personligen tekniker ska vara stringenta i sin bedömning, helst beträffande säkerhetsdetaljer. Men därifrån till att bedriva regelkineseri inom bredd- och klubbracing är det ett långt steg. Nu vet jag givetvis inte hur du är eller ser på detta, men jag ska erkänna att jag några gånger höjt på ögonbrynet i detta forum över din syn på historisk racing. Hoppas detta bara varit med glimten i ögat i debatten
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
Re:
Det mesta jag skriver här är utan tvekan med en stor glimt i ögat men det finns några inom den historiska sfären som inte ingår i den glimten. Där av mina ibland varande inlägg med en annan underton. Deras spridande av skitsnack och rena lögner om mig gör att de inte står högt i mina ögon. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Overall-livslängd
|
2089 besök totalt |