| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Bilförsäkring på banträffar
|
3 besök senaste veckan (5752 totalt) |
|
Bilförsäkring på banträffar
Vi är mycket glada och stolta att kunna presentera ett försäkringsskydd för din bil på våra banträffar. Audi ClubSport har tecknat avtal med Audi Försäkring vilket innebär att du som har en gällande försäkring i Audi Försäkring har din bil försäkrad på våra träffar. Se nedan för mer information. Har du några frågor så tveka inte att kontakta oss.
Information till förare inför bankörning på bana I detta dokument följer information om vad som gäller inför bankörning på bana iordningställd för körning med motorfordon vars arrangemang anordnas i Sverige av Audi ClubSport, BMW Club Schweden eller BMW Sport Club under 2012. Denna information gäller medlemmar i Audi ClubSport som vid arrangerad bankörning har gällande bilförsäkring hos Audi Försäkring. Detta dokument ska läsas igenom och undertecknas av respektive försäkringstagare innan första deltagande sker i, av någon av ovanstående klubbar, anordnad bankörning 2012. Körning på inhägnat tävlingsområde, bankörning Vår försäkring gäller under nedanstående förutsättningar och regler vid körning inom inhägnat tävlingsområde på bana iordningställd för körning med motorfordon. Nedanstående förutsättningar och regler ska följas för att försäkringsåtagandet ska gälla: Trafikförsäkring Trafikförsäkringen gäller enligt trafikskadelagen (1975:1410) 1§ - vilket innebär att trafikförsäkringen inte gäller för motordrivet fordon om det användes för: tävling eller träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde. Körning "man mot man" är att betrakta som tävlingsliknande körning. Tidtagning är inte tillåten (arrangören av bankörningen får inte tillåta deltagarna att använda s.k. Laptimer eller liknande utrustning). Ingen resultatlista får upprättas. Trafikskadelagen är inte är tillämplig om det skulle vara så att du gör något av ovanstående med bilen och det innebär att du inte kan få någon ersättning från trafikförsäkringen för t ex personskador. Trafikförsäkringen gäller dock om du enbart kör på inhägnat tävlingsområde och det inte är någon av ovanstående aktiviteter. Kaskoförsäkring (delkasko och vagnskada) Delkasko innehåller följande försäkringsmoment: Maskinskada (upp till en viss ålder och antal mil), stöld, brand, glas, räddning och rättsskydd. Under själva bankörningen gäller inte maskinskadedelen i försäkringen. Vagnskada gäller vid bankörningen för dig som kund i Audi Försäkring. Oavsett vilken självrisk du avtalat i din ordinarie försäkring, gäller vagnskadeförsäkringen med en självrisk på 10 000 kr för bilar äldre än 10 år och 15 000 kr för bilar yngre än 10 år räknat från bilens första registreringsdag. Detta vid skadehändelse som inträffat vid bankörning på bana. Vagnskadegaranti - Audi bilar som är yngre än 3 år har vagnskadegaranti (ej direktimporter). Vagnskadegarantin gäller för bilar försäkrade i Audi Försäkring under bankörning, med detta dokuments regler, då bil är inregistrerad med första registreringsdag i Vägtrafikregistret (VTR) efter 2010-01-01. Självrisken är då 15 000 kr oavsett vad som står på vagnskadegarantibeviset. Bilar med första registreringsdag i VTR fram till 2009-12-31 har ett villkor som begränsar åtagande vid körning på inhägnad bana om inte garantigivaren särskilt åtagit sig detta. Bestämmelser vid körning på inhägnat tävlingsområde - Omkörning tillåts endast om framförvarande förare uppmärksammat att omkörning ska ske, lämpligast sker detta med att framförvarande ger signal med blinkers och sedan åker åt sidan och lämnar utrymme för omkörning. - Det är inte tillåtet att du lånar ut din bil till andra förare för att köra med bilen på det inhägnade tävlingsområdet. Familjemedlemmar (samma bostadsadress) och instruktörer är dock undantagna till detta. Du får inte heller medföra passagerare, endast instruktör får medfölja. Instruktör som förare och bilens brukare som passagerare är tillåtet. - Du ska ha den körkortsbehörighet som krävs för framförandet av fordonet och körkortet ska vid arrangemanget vara giltigt för aktuellt fordon. - Din bil ska vara s.k. gatbilsregistrerad, d.v.s. uppfylla alla krav för att få köras på allmän väg. Bilen får vara extra säkerhetsutrustad. Bilen ska även vid tiden för bankörningen vara i skick att klara av ett test hos Svensk Bilprovning t.ex. gällande giltig effekt för bilmodellen. - Du måste följa banans och arrangörens ordningsregler. - Missbrukas bestämmelser avstängs du från arrangemanget med omedelbar verkan och riskerar att bli utan försäkringsersättning i händelse av en skada på bilen. Audi ClubSports rättigheter 1. Arrangören har rätt att besikta din bil innan bankörningen. Eventuella skador som bilen hade innan bankörningen ska dokumenteras. Audi ClubSport har rätt att avvisa din bil om den underkänts vid besiktningen. 2. Audi ClubSport meddelar Audi Försäkring innan bankörningen startar uppgifter om vilka medlemmar och bilar som kommer att delta. 3. Eventuell skadehändelse ska rapporteras till Audi Försäkring av Audi ClubSport, annars gäller inte försäkringen. 4. Du ska delta i arrangörens teoretiska genomgång innan körningen. 5. Du ska motta och underteckna detta dokument från arrangören i vilket Audi Försäkrings regler för bankörning och förutsättningar för försäkringens giltighet anges. 6. Körpassen ska avbrytas om behov föreligger eller om någon av deltagarna börjar visa tendenser till att "åka racing". |
||
|
Re:
Så klart |
||
|
6. Körpassen ska avbrytas om behov föreligger eller om någon av deltagarna börjar visa tendenser till att "åka racing".
Skön regel.... _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
|
Re:
Det är aldrig något problem på BMWSC/AudiCS träffar med det IMHO så jag ser inga problem med den regeln
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jo,tyckte bara att regeln e lite komisk då vi är på ett racingforum,på en racingbana,innehavande av racinglicens,bilar anpassade för racing i olika nivåer mm.. Så kanske borde stå nåt i stil med vårdslös körning,osjusst körning,osäker körning för omgivning el en själv...
Bara en liten tanke från mej! _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
|
Re:
Fast du bör nog tänka på att inget försäkringsbolag i världen accepterar ovanstående villkor om det handlar om ren racing. Nyckeln är ju just att det är bankörning under kontrollerade former, poängterar man det du skriver så är en försäkring (med dessa villkor) omöjlig att få till... |
||
|
Jo,de e sant...förstår vad du menar men kan inte släppa att regeln e lite skön i våran värld på banan hehe!
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
|
Re:
En fråga från annan form av arrangör (för att skapa en motargumentbild varför jag inte orkar dra i nåt liknande), bogsera iväg till lämpligt runt arkiv om det stör. Hur ställer sig försäkringsbolaget till mixen av deltagande ekipage på banan? Går det att mixa ekipage med AudiFörsäkring med ekipage försäkrade hos annat bolag alt oförsäkrat (TFF trafikförsäkring mao, alt rena tävlingsbilar)? Eller ska AudiFörsäkringsbilar (och andra med likande försäkringsupplägg) ha ett eget körpass? Det är lite kämpigt att lägga många vintertimmar på långa samtal med diverse försäkringsbolag vars försäkringstagare bara "råkat" hamna på banan och sen kom det en däckvall och körde på dem . Detta på SBF träningar...
Så all tydlighet om möjligheter och omöjligheter uppskattas. |
||
|
Niklas,
eftersom försäkringen ovan är samma för BMWSC och ACS kan jag svara på din frågor. If:s samarbete med BMW Sverige och Audi Sverige möjliggör att deras resp. bilmärkesklubbar kan få dra nytta av försäkringen. Klubbarna är också SBF-anslutna. Deltagande bilar behöver inte ha samma försäkringsbolag. Vill man inte teckna sin försäkring med If (BMWSC och ACS) så går det bra med annat försäkringsbolag. Det viktigaste är att alla bilar är försäkrade, skattade, och besiktade av SBP, dvs s.k. gatbilar/bruksbilar. Fast försäkringsskyddet If erbjuder gäller enbart för bilar med If som försäkringsbolag. Dessutom är det vi såsom arrangör som If litar på vad det gäller upplägg, besiktning, säkerhet, tillstånd m.m. En längre tids samarbete mellan BMWSC och ACS, samt mellan BMWSC/ACS och If har skapat detta förtroende. Incidenthistoriken är givetvis också utav intresse för If. BMWSC/ACS-arrangemang har haft få, och lindriga, incidenter under en säsong. Oftast enbart en parkering bland lecakulor. Gatbilskörningen vi erbjuder har fokus på förarutveckling - inte på tävling- med s.k. gatbilar/bruksbilar i enlighet med SBF/ETL. Tävlar och tränar gör vi i tex BMW Cup med tävlingsbilar, och inte under gatbilskörningen, i enlighet med SBF/RA. If och SBF är alltid inbjudna till våra banträffar, vilket också gynnar diskussionen. If är numera väldigt restriktiva med att erbjuda samma upplägg vi har i BMWSC/ACS till andra klubbar. Det blev lite för dyrt för If ersättningsmässigt så If tog ett par steg bakåt, men beslöt sig för att fortsätta samarbetet med BMWSC/ACS. BMWSC/ACS brukar vara populära att diskutera , många gånger negativt, vad det gäller våra regler för arrangemang, och kraven på bilar och förare, men bevisligen gör vi mer rätt än fel i vårt mer långsiktiga tänk. _________________ BMW MC-klubben |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Bilförsäkring på banträffar
|
3 besök senaste veckan (5752 totalt) |

