| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Kostnad per deltagare? Hur få det gå runt ekonomiskt?
|
5719 besök totalt |
|
EDIT av mod Magnus T: Jag splittade ut detta till en egen tråd från "jättetråden" Jo, men hur många deltagare kan man ha en hel lördag tex, om alla ska hinna köra några "fria" varv, det är ju det som begränsar i TA, risken är nog snarare att det blir för många på banan isåfall. |
||||||
|
Re:
Jag hoppas du har rätt i att antalet deltagare kommer vara fler än ni klarar av och inte motsatsen!
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
|
Ja jag är inte inblandad i detta men det jag sett och hört och kört (liknande körningar), är ju det svåra att få det att gå runt utan att bli för dyrt för varje deltagare, iom att deltagarna i time attack vill ha så fria varv som möjligt utom bromsklossar, medans arrangören vill kunna gå med vinst trotts dyr banhyra.
|
||||||
|
Re:
Oavsett vad den verkliga kostnaden så kan det vara bra att veta grunderna när det knorras om för lite exklusive tid "för jag har minsann betalt". TA är inte en tävlingsform att svarva många varv per bankrona, det är långlopp bäst på, det är ett sätt att få en resultatlista med minsta möjliga bantid (minuter x antal på banan). Att maximera banutyttjandet kräver extremt tajt organisation runt in och ut av bilar. Det är lixom inte läge att latja runt och slarva bort en kvart här och där. Saneringar blir "dyra"... |
||||||
|
Re:
Saneringar eller bärgningar från grusfållan "kostar" verkligen förskräckligt massa förlorade tusenlappar så länge de stör körningen... _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Precis. Men eftersom det blir färre och förre efter varje omgång så kommer det bli väldigt fritt i finalen. Q1 30min Q2 30 min Final 30 min uppdelat på 2x15 min. Mer info kommer innom kort. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
|
Re:
Absolut , håller med, det fungerar men det är endå ett begränsat antal på Banan som fungerar, det vet du själv om man jämför med trackdays tex |
||||||
|
Håller med Rickard till 100% här......
Det är inget problem.... Om det skiljer säg 5 sekunder på varvtiden mellan bilar som får anses som väldigt mycket så tar det lång tid att komma ikapp..... det går inte jämföra med trackdays där differenserna troligen ibland är enorma på tiderna runt.... det är lite som riktig racing det är inget problem att vara många på banan sålänge man kör ungefär lika fort alltså.....
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||||
|
Kanske inte är nåt problem i realiteten men om en långsam är ute på sitt snabba varv samtidigt som en snabbare också är ute på sitt snabba varv(tända ljus mm)? Bägge har sas samma rätt att köra och vara prioriterad, är det inte risk för diskussioner efteråt om den snabbare anser sig begränsad av den långsammare?
Att det kan bli så under kval i racing är ju en sak men nu är ju kvalet själva tävlingsmomentet och för att ge alla en hygglig chans till en bra tid så krävs det väl att det bara är ett mindre antal åt gången. Var går break even på antal startande vs hur få som kan köra samtidigt och samtidigt vettiga pengar i startavgift? |
||||||
|
Det finns gott om erfarenheter att skapa kvalmöjligheter trots att startfälten kan vara enorma (på andra sidan pölen tänker de lite annorlunda).
60 bilar i ett startfält på en 2minutersmbana kan anses vara lite trångt, men om man linar upp inför heat baserat på tidigare resultat (snabbaste först). Får man bara ut alla snabbt nog så har de längst fram 2-3 varv på sig innan de kommer ikapp svansen. Även på de kortaste Svenska banorna går det att samsas ett 20tal utan problem, om ingen får för sig att vingla och värma däck i ett par varv eller avkylningsvarv mitt i. Men är det tillräckligt korta kvalpass så blir det lixom inte läge att såsa (nu eller aldrig kan anses vara en del av tävlingsmomentet). |
||||||
|
En liten inträdesavgift för publik borde väl funka, typ 150 kr, ger lite extra klirr i kassan. Deltagare bör dock få ha in sitt team/medhjälpare utan extra kostnad.
Viktigt är dock att publiken får info och kan hänga med i vad som händer hela tiden, vilka som ligger på finalplats, vilka tider har folk kört på mm mm.. Bäst tror jag skulle vara en talare (som på edps) som ger nyttig info löpande och skämtar till det imellanåt + en tavla med alla tider placeringar mm.
_________________ Jari Saren delsol vti-re |
||||||
|
Absolut som Jalle säger med publik, gäller bara att ta hand om dom. Man har ju varit på ett antal event där publiken inte har en susning om vad som pågår
_________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
|
Re:
Funkar på de banor där man kan ta in publik. de stora banorna i sverige är det knappast värt jobbet att blanda in publikavgifter, då dessa ska splitras mellan arrangör och banägare. sen är det så att dedt tillkommer fler tillstånd vakter mm som gör att det blir dyrare att arrangera. kolla fap512 så förstår ni _________________ peter sandström |
||||||
|
Re:
Peter, nu har jag inte läst den Fapen men om man skulle ha en "burk" där besökare lägger en symbolisk summa för vad dem tycker att det är värt. Eller kanske istället för en entre avgift så en utgångsavgift........ Blir det samma strul med vakter och liknande???? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Re:
jajjemen ingen skillnad, och som sagt hyr man sviestad mantorp anderstorp eller knutstorp så är det dom som sköter kassa hantering med betalda funktionärer och detta är inget man vill dribbla med, kommer skatteverket så är det antagligen stopp på mer än ett sätt om man inte skött allt ok med biljetter mm. En publik tävling är inget man slår ihop som en klubbdag eller liknande, mer jobb med det mesta plus att kraven på arrangören ökar från fler håll en förarna man ska ju se till att publiken är nöjd med. mvh peter _________________ peter sandström |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
5719 besök totalt |