Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
FIA GT
1, 2   >>
11483 besök totalt
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
FIA GT

Ville bara tipsa om att FIA GT kan ses live på youtube:

http://www.youtube.com/user/gt1world?feature=g-all-u

Både GT1 (VM) och GT3 (EM) kan ses. Förutom live-sändningarna läggs racen upp så man kan se dem i efterhand.

Jag kollade en del på detta förra året när Edvard Sandström körde BMW Z4 för Team Schubert. Det är ofta rolig racing, speciellt i "lilla" klassen GT3 där det kan vara en proffschaffis och en "gentleman driver" i teamet vilket kan ge en hel del uppåkningar och platsbyten. Raka motsatsen mot tråkig kökörning! Tyvärr bara en svensk med i år, Max Nilsson kör GT3-serien i en Mercedes SLS för Heico Motorsport.

http://gt1world.com/
http://gt3europe.com/

_________________
Mikael S
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



FIA GT3 var skitskoj ifjol thumbs up . Kollade lite på race 1 från Nogaro idag. Man har väl blivit bortskämd med startfälten i GT3-mästerskapen, men tyckte startfältet såg lite klent ut. Bara 15 bilar vad jag kunde se, och hann inte riktigt få kläm på förarna. Kanske det finns lite för många GT3-serier i.o.m. att GT1 VM, Blancpain, ADAC GT och en drös nationella serier med GT3-bilar?

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Blancpain verkar ha det starkare startfältet vad gäller GT3-bilar i år. Premiär nästa helg.

GT3 Europe var riktigt bra förra året, coola bilar och bra racing.

_________________
Martin Öberg
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Glöm inte GT Masters i Tyskland också.

GT Masters och Blancpain är de GT-serier med flest startande och troligen de med de mest namnkunniga och starka startfälten.

VM, FIA GT1, har kämpat för att få ihop 17 startande och GT3-mästerskapet har tappat många team till Blancpain och GT Masters.

_________________
Ola Lennström
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Re:

Ola L skrev:
Glöm inte GT Masters i Tyskland också.


Självklart inte, har startat en egen tråd för GT Masters. Där har vi svenskar närvarande i form av Fredrik Lestrup och Andreas Simonsen. Är det någon mer svensk med och kör Ola?

I Blancpain kör Sandström i en Audi och vi har även ett svenskteam med Jan Brunstedt, Mikael Bender och Jocke Mangs.

_________________
Martin Öberg
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Ola L skrev:
Glöm inte GT Masters i Tyskland också.

GT Masters och Blancpain är de GT-serier med flest startande och troligen de med de mest namnkunniga och starka startfälten.

VM, FIA GT1, har kämpat för att få ihop 17 startande och GT3-mästerskapet har tappat många team till Blancpain och GT Masters.


Det var GT Masters jag menade när jag skrev ADAC GT, glömde bara Masters. GT-racing på toppnivå är samma som formelbilar på högre nivå (utanför F1 såklart). Det finns alldeles för många olika serier så det är väldigt otydligt vilken serie som slår högst och har bäst status. En FIA-serie som t.ex. GT1-VM har således inte högsta statusen vilket kan tyckas lite knepigt. Fördelen med GT-racingen är att man iaf kör under samma regler i.o.m. GT3.

Börjar man gräva i reglementen och dispenser i GT lär STCC framstå som väldigt sportsligt . Men hur är det egentligen, är det fortfarande herr Ratel som har inflytande i FIA GT-serierna samt Blancpain? Har han någon kontroll över de andra serierna såsom GT Masters?

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Re:

Obizzz skrev:
Ola L skrev:
Glöm inte GT Masters i Tyskland också.


Självklart inte, har startat en egen tråd för GT Masters. Där har vi svenskar närvarande i form av Fredrik Lestrup och Andreas Simonsen. Är det någon mer svensk med och kör Ola?

I Blancpain kör Sandström i en Audi och vi har även ett svenskteam med Jan Brunstedt, Mikael Bender och Jocke Mangs.


I ADAC GT Masters är Lestrup och Simonsen de enda svenskarna.

Max Nilsson kör väl GT3 Europa-serien.

Ballas of performance är lite knepigtm en jag skulle inte så så långt som att säga att det är "värre" än i STCC. Problemet eller utmaningen är spridningen av olika motortyper, allt från Porschesexorna till V12:or så att få det att lira i relativt korta race som en timme långa race är svårt.

Nu är det ju ändå så pass bra att GT-racing alltmer har enats kring GT3-reglementet. GT3-bilarna är ju bilar som ska användas mycket och ofta så att det finns många olika mästerskap att köra i är positivt.

Blancpain och ADAC GT Masters är väl de största mest prestigefyllda idag, i alla fall är det så jag skulle kategorisera dem. Men om jag inte är helt ute och cyklar är Blancpain öppet för både GT3 och GT4 medan ADAC GT Masters är ett rent GT3-mästerskap vilket gör GT Masters 42 GT3-bilar rätt imponerande. GT1 VM och GT3 EM har båda lidit lite och det finns ju en gräns för hur många GT-mästerskap man kan ha. Bilarna är inte gratis att tävla med.

Ratel är väl promotor för Blancpain, GT3 Europa och GT1 VM vad jag vet. Han har ju tvingats starta upp ett par team i VM-serien för att överhuvudtaget fylla den med ett tvåbilsteam för varje märke som är tanken bakom VM-serien.

_________________
Ola Lennström
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Ola L skrev:
Obizzz skrev:
Ola L skrev:
Glöm inte GT Masters i Tyskland också.


Självklart inte, har startat en egen tråd för GT Masters. Där har vi svenskar närvarande i form av Fredrik Lestrup och Andreas Simonsen. Är det någon mer svensk med och kör Ola?

I Blancpain kör Sandström i en Audi och vi har även ett svenskteam med Jan Brunstedt, Mikael Bender och Jocke Mangs.


I ADAC GT Masters är Lestrup och Simonsen de enda svenskarna.

Max Nilsson kör väl GT3 Europa-serien.

Ballas of performance är lite knepigtm en jag skulle inte så så långt som att säga att det är "värre" än i STCC. Problemet eller utmaningen är spridningen av olika motortyper, allt från Porschesexorna till V12:or så att få det att lira i relativt korta race som en timme långa race är svårt.

Nu är det ju ändå så pass bra att GT-racing alltmer har enats kring GT3-reglementet. GT3-bilarna är ju bilar som ska användas mycket och ofta så att det finns många olika mästerskap att köra i är positivt.

Blancpain och ADAC GT Masters är väl de största mest prestigefyllda idag, i alla fall är det så jag skulle kategorisera dem. Men om jag inte är helt ute och cyklar är Blancpain öppet för både GT3 och GT4 medan ADAC GT Masters är ett rent GT3-mästerskap vilket gör GT Masters 42 GT3-bilar rätt imponerande. GT1 VM och GT3 EM har båda lidit lite och det finns ju en gräns för hur många GT-mästerskap man kan ha. Bilarna är inte gratis att tävla med.

Ratel är väl promotor för Blancpain, GT3 Europa och GT1 VM vad jag vet. Han har ju tvingats starta upp ett par team i VM-serien för att överhuvudtaget fylla den med ett tvåbilsteam för varje märke som är tanken bakom VM-serien.


Det var väl lite det jag misstänkte gällande Ratel's roll. Får vibbar av Flash och Carrera Cup-soppan av detta när han driver konkurrerande serier. Eller det kanske är så att Ratels bolag anlitats av FIA, ADAC m.fl. för promotion av sina respektive GT-serier? Knepigt är det iaf, och än knepigare att han måste gå in och betala för att fylla gridden .

Kalla mig gärna dum, men jag upplever det som en värre uppgift att balansera t.ex. en Porsche med 6-cyl svansmotor med en Mercedes eller BMW med frontmonterad V8 (eller varför inte en bil med V10 eller V12), än att balansera en 2-liters framhjulsdriven turbobil med en likadan fast utan turbo (och samma konbination fast med bakhjulsdrift) i ännu kortare race än 1 timme . Var gör man skillanden? GT-bil och touring-bil visst, men är inte principen med sportslighet m.m. samma?

I GT3 har man lyckats bra över ett varv och ganska bra även i en racedistans, på samma sätt som man har balanserat det i STCC och WTCC. Sen är det i båda sammanhangen en del skillnader i olika delar av varvet/racet. Därför tycker jag det är kul att SRL/TTA-gänget spyr galla över dispenserna i STCC när hela GT3 och GT4 är uppbyggt av olika förutsättningar och en massa dispenser för att tackla dessa

Nåväl, GT-racing är på frammarsch vilket är kul, då är det bra att man kan rycka i prestandautjämnings-tråden när det passar (OBS! Ironi om någon skulle missa smilies:en)

Har West Coast planer på att prova Blancpain-serien i något inhopp? Vore skoj att se Göransson och gänget ta sig an den serien thumbs up

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Jag vill inte kalla någon för dum. Så jag låter bli.

Personligen anser jag att det inte har fungerat med prestandautjämning i STCC de senaste två-tre åren men det är en helt annan diskussion.

Balance of Performance i GT3 har i alla fall fördelen av att nu styras centralt men visst finns det att jobba på. Jag upplever dock inte problematiken i ADAC GT Masters som ens i närheten av den soppa som varit i STCC och BTCC och även WTCC de senaste åren. I Swedish GT ser ju indelningen i klasser lite annorlunda ut och GT3 körs ju bara tre helger. Jag vet inte om det är samma balansering i GT4, jag tror inte det då det är mer standardbilsbetonat jämfört med GT3.

WestCoasts huvudprogram i GT är full säsong i ADAC GT Masters med Fredrik Lestrup och Martin Matzke med BMW Z4 GT3.

I Sverige blir det Swedish GT med Chris Midmark och Anders Holmgren i BMW M3 GT4 samt med Z4:an i de tre race där man tillåter GT3. Förare ännu ej offentliggjorda.

Ev. ytterligare körningar utöver detta blir i mån av tid och budget men inget är presenterat ännu.

_________________
Ola Lennström
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Ola L skrev:
Jag vill inte kalla någon för dum. Så jag låter bli.

Personligen anser jag att det inte har fungerat med prestandautjämning i STCC de senaste två-tre åren men det är en helt annan diskussion.

Balance of Performance i GT3 har i alla fall fördelen av att nu styras centralt men visst finns det att jobba på. Jag upplever dock inte problematiken i ADAC GT Masters som ens i närheten av den soppa som varit i STCC och BTCC och även WTCC de senaste åren. I Swedish GT ser ju indelningen i klasser lite annorlunda ut och GT3 körs ju bara tre helger. Jag vet inte om det är samma balansering i GT4, jag tror inte det då det är mer standardbilsbetonat jämfört med GT3.

WestCoasts huvudprogram i GT är full säsong i ADAC GT Masters med Fredrik Lestrup och Martin Matzke med BMW Z4 GT3.

I Sverige blir det Swedish GT med Chris Midmark och Anders Holmgren i BMW M3 GT4 samt med Z4:an i de tre race där man tillåter GT3. Förare ännu ej offentliggjorda.

Ev. ytterligare körningar utöver detta blir i mån av tid och budget men inget är presenterat ännu.


OK, jag kan väl gissa vad du skulle vilja säga men det bjuder jag på . Du sitter på informationsövertaget så jag har inget att förlora med att fråga .

Vet du förresten hur ofta man justerar "Balance of Performance", på ett ungefär? Och gäller samma bestämmelser inom "Balance of Performance" i samtliga GT-serier med GT3-regler? Har man nationella avvikelser så är man ju direkt i samma soppa som touringbilarna.

GT4 är också en mängd olika kombinationer av motorer och motorplaceringar. Men variation är kul, speciellt när det är jämnt mellan bilarna över varvet (liknande STCC 2011 thumbs up ). I Swedish GT blir det än mer rörigt då man tillåter både GT4-bilar och div. cup- och challengebilar från olika tillverkare. Där har man också ett stort antal reglementen som man klabbar ihop till en klass (liknande STCC 2012? thumbs down ). Inte lätt att få ihop, men där verkar ingen vara orolig utan man koncentrerar sig på att klaga på STCC's prestandautjämningar.

MEN, för att rikta fokus från regeltjafs som jag råkade styra in på, så är det kul att få klarhet i hur det fungerar internationellt och att det kort sagt finns EN MASSA klasser att välja på. Jag tackar för infon thumbs up . Bra eller dåligt med detta utbud, det får bli en annan diskussion . FIA GT3 Europe har iaf tappat i deltagare från ifjol och Ratel's plånbok har kanske blivit lite mindre, det verkar vi vara överens om iaf .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Re:

Klurax skrev:
Ola L skrev:
Jag vill inte kalla någon för dum. Så jag låter bli.

Personligen anser jag att det inte har fungerat med prestandautjämning i STCC de senaste två-tre åren men det är en helt annan diskussion.

Balance of Performance i GT3 har i alla fall fördelen av att nu styras centralt men visst finns det att jobba på. Jag upplever dock inte problematiken i ADAC GT Masters som ens i närheten av den soppa som varit i STCC och BTCC och även WTCC de senaste åren. I Swedish GT ser ju indelningen i klasser lite annorlunda ut och GT3 körs ju bara tre helger. Jag vet inte om det är samma balansering i GT4, jag tror inte det då det är mer standardbilsbetonat jämfört med GT3.

WestCoasts huvudprogram i GT är full säsong i ADAC GT Masters med Fredrik Lestrup och Martin Matzke med BMW Z4 GT3.

I Sverige blir det Swedish GT med Chris Midmark och Anders Holmgren i BMW M3 GT4 samt med Z4:an i de tre race där man tillåter GT3. Förare ännu ej offentliggjorda.

Ev. ytterligare körningar utöver detta blir i mån av tid och budget men inget är presenterat ännu.


OK, jag kan väl gissa vad du skulle vilja säga men det bjuder jag på . Du sitter på informationsövertaget så jag har inget att förlora med att fråga .

Vet du förresten hur ofta man justerar "Balance of Performance", på ett ungefär? Och gäller samma bestämmelser inom "Balance of Performance" i samtliga GT-serier med GT3-regler? Har man nationella avvikelser så är man ju direkt i samma soppa som touringbilarna.

GT4 är också en mängd olika kombinationer av motorer och motorplaceringar. Men variation är kul, speciellt när det är jämnt mellan bilarna över varvet (liknande STCC 2011 thumbs up ). I Swedish GT blir det än mer rörigt då man tillåter både GT4-bilar och div. cup- och challengebilar från olika tillverkare. Där har man också ett stort antal reglementen som man klabbar ihop till en klass (liknande STCC 2012? thumbs down ). Inte lätt att få ihop, men där verkar ingen vara orolig utan man koncentrerar sig på att klaga på STCC's prestandautjämningar.

MEN, för att rikta fokus från regeltjafs som jag råkade styra in på, så är det kul att få klarhet i hur det fungerar internationellt och att det kort sagt finns EN MASSA klasser att välja på. Jag tackar för infon thumbs up . Bra eller dåligt med detta utbud, det får bli en annan diskussion . FIA GT3 Europe har iaf tappat i deltagare från ifjol och Ratel's plånbok har kanske blivit lite mindre, det verkar vi vara överens om iaf .


Nej, jag vill inte på riktigt kalla någon för dum förutom mig själv.

Nu har jag dessutom chansen för jag vet inte hur ofta man uppdaterar BoP, har inte tillgång till den infon. Men jag vill mena att det är ett par gånger om året. Jag är för dåligt insatt i exakta reglerna kring BoP för att det ska bli annat än mer eller mindre kvalificerade gissningar, men till i år gjordes ett BoP-test inför säsongen vars resultat följs av såvitt jag vet Blancpain, ADAC GT Masters och FIA GT3 för GT3-klasserna (GT1-VM är väl också GT3 rakt igenom).

Vad som gäller för övriga nationella GT-serier vet jag inte.

Däremot för att styra ämnet vidare kan jag meddela att 42 st. GT3-bilar med raka rör och inga ljuddämpare är en underbar upplevelse. Särskilt med tanke på att förarstandarden i en serie som GT Masters är så hög med två professionella förare per bil ... klart häftigt!

_________________
Ola Lennström
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Ola L skrev:
Däremot för att styra ämnet vidare kan jag meddela att 42 st. GT3-bilar med raka rör och inga ljuddämpare är en underbar upplevelse. Särskilt med tanke på att förarstandarden i en serie som GT Masters är så hög med två professionella förare per bil ... klart häftigt!


Det är sådana saker som gör att folk uppskattar GT-racing mer och mer thumbs up . Samt de faktum att man inom GT-världen lyckats bra med att ena sig om reglementen. Team från olika länder och stor variation bland bilarna, och som i huvudsak FIA GT3 Europe och Blancpain visade ifjol så bjuder de på bra race (var mest dessa jag kollade på, kan inte uttala mig om resten). 1 timmes race (förutom Blancpain) är ju närmast sprintrace med dagens material, och förarna verkar köra som om det vore sprintrace .


Är det forfarande så i FIA GT-serierna att fabriksteam inte är tillåtet? Utan det är strikt "kund-racing"?

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Det var samma i GT Masters och racen är helt galna, det är sprint från start till mål och motståndet är enormt hårt. Oftast väldigt bra racing.

Vissa kundteam är mer fabriksteam än andra kan man väl säga

Jag vet inte om det är officiellt inskrivet i reglerna att fabriksteam inte är tillåtna men det är i praktiken så att det bara är kundteam. Sen är det ju vissa av dessa kundteam som har ett väldigt stort stöd från fabriken.

_________________
Ola Lennström
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



ADAC GT Masters Race 1 Oschersleben: http://www.youtube.com/watch?v=YY4oTf4oV7E
(kolla efter Westcoasts orange/vit/svarta Z4 med Lestrup/Matzke)

FIAs Balance of Performance (BoP) körs innan varje säsong på 2 eller 3 olika banor. Då kör en och samma förare alla GT3-bilar under samma dag och man kör även på skidpad mm och loggar g-kraft och acceleration mm. Utifrån varvtid, hastigheter och loggad data så balanserar man bilarna genom att ändra dessa parametrar: Restriktor, minimum rideheight (fram/bak) och vikt. Även höjd på gurneys kan ändras.

Sedan justerar man BoP vid behov under säsong.

ADAC GT Masters är fr.o.m i år inte längre ett SRO (Ratel) mästerskap. Och enligt reglerna är inte fabriksteam tillåtna (hur man nu kontrollerar det)

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Tack för länken Arne!

_________________
Martin Öberg
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Re:

Obizzz skrev:
Tack för länken Arne!


Dito! thumbs up


Tackar också för förklaringen om BoP m.m. thumbs up . Ursäkta lite off-topic igen då denna tråd ska handla om FIA GT, men gäller BoP i GT Masters även när det inte är under Ratel's paraply?

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80040

Har skapat en samlingstråd för GT-serierna.

Ska se om jag kan formatera upp det första inlägget lite snyggare men det är en början iallafall.

Fyll gärna på med info. Jag kommer uppdatera efter hand.

Tänkte vi kunde ta allt GT-snack i den tråden från och med nu.

_________________
Martin Öberg
Citera
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Snart (14:15) startar 2013 års säsong på Nogaro, skall gå att se live på seriens hemsida: http://www.fiagtseries.com/pages/live

Kul startfält med Loeb, Rast och Chandhok bland andra. Ed Sandström startar trea med Stippler.

_________________
Mikael S
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Wow, den omkörningen av Loeb thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4181



Kul racing med flera försök som slutade med en fin omkörning. Grattis Loeb!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

P.P. skrev:
Wow, den omkörningen av Loeb thumbs up


Även ett race utan massa omkörningar i toppen kan ju vara spännande... och det här var thumbs up


men var det bara jag som hade en strulande livetidtagning som funka bara sporadiskt? ... youtube däremot är ju klockrent... där borde alla sända hädanefter... så smidigt, funkar varsomhelst i världen thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Elitracing (åskådarracing)
FIA GT
1, 2   >>
11483 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande