Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 11483 besök totalt |
FIA GT
Ville bara tipsa om att FIA GT kan ses live på youtube: http://www.youtube.com/user/gt1world Både GT1 (VM) och GT3 (EM) kan ses. Förutom live-sändningarna läggs racen upp så man kan se dem i efterhand. Jag kollade en del på detta förra året när Edvard Sandström körde BMW Z4 för Team Schubert. Det är ofta rolig racing, speciellt i "lilla" klassen GT3 där det kan vara en proffschaffis och en "gentleman driver" i teamet vilket kan ge en hel del uppåkningar och platsbyten. Raka motsatsen mot tråkig kökörning! Tyvärr bara en svensk med i år, Max Nilsson kör GT3-serien i en Mercedes SLS för Heico Motorsport. http://gt1world.com/ http://gt3europe.com/ _________________ Mikael S |
||||||
FIA GT3 var skitskoj ifjol
![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Glöm inte GT Masters i Tyskland också.
GT Masters och Blancpain är de GT-serier med flest startande och troligen de med de mest namnkunniga och starka startfälten. VM, FIA GT1, har kämpat för att få ihop 17 startande och GT3-mästerskapet har tappat många team till Blancpain och GT Masters. _________________ Ola Lennström |
||||||
Re:
Självklart inte, har startat en egen tråd för GT Masters. Där har vi svenskar närvarande i form av Fredrik Lestrup och Andreas Simonsen. Är det någon mer svensk med och kör Ola? I Blancpain kör Sandström i en Audi och vi har även ett svenskteam med Jan Brunstedt, Mikael Bender och Jocke Mangs. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Re:
Det var GT Masters jag menade när jag skrev ADAC GT, glömde bara Masters. GT-racing på toppnivå är samma som formelbilar på högre nivå (utanför F1 såklart). Det finns alldeles för många olika serier så det är väldigt otydligt vilken serie som slår högst och har bäst status. En FIA-serie som t.ex. GT1-VM har således inte högsta statusen vilket kan tyckas lite knepigt. Fördelen med GT-racingen är att man iaf kör under samma regler i.o.m. GT3. Börjar man gräva i reglementen och dispenser i GT lär STCC framstå som väldigt sportsligt ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Re:
I ADAC GT Masters är Lestrup och Simonsen de enda svenskarna. Max Nilsson kör väl GT3 Europa-serien. Ballas of performance är lite knepigtm en jag skulle inte så så långt som att säga att det är "värre" än i STCC. Problemet eller utmaningen är spridningen av olika motortyper, allt från Porschesexorna till V12:or så att få det att lira i relativt korta race som en timme långa race är svårt. Nu är det ju ändå så pass bra att GT-racing alltmer har enats kring GT3-reglementet. GT3-bilarna är ju bilar som ska användas mycket och ofta så att det finns många olika mästerskap att köra i är positivt. Blancpain och ADAC GT Masters är väl de största mest prestigefyllda idag, i alla fall är det så jag skulle kategorisera dem. Men om jag inte är helt ute och cyklar är Blancpain öppet för både GT3 och GT4 medan ADAC GT Masters är ett rent GT3-mästerskap vilket gör GT Masters 42 GT3-bilar rätt imponerande. GT1 VM och GT3 EM har båda lidit lite och det finns ju en gräns för hur många GT-mästerskap man kan ha. Bilarna är inte gratis att tävla med. Ratel är väl promotor för Blancpain, GT3 Europa och GT1 VM vad jag vet. Han har ju tvingats starta upp ett par team i VM-serien för att överhuvudtaget fylla den med ett tvåbilsteam för varje märke som är tanken bakom VM-serien. _________________ Ola Lennström |
||||||
Re:
Det var väl lite det jag misstänkte gällande Ratel's roll. Får vibbar av Flash och Carrera Cup-soppan av detta när han driver konkurrerande serier. Eller det kanske är så att Ratels bolag anlitats av FIA, ADAC m.fl. för promotion av sina respektive GT-serier? Knepigt är det iaf, och än knepigare att han måste gå in och betala för att fylla gridden ![]() Kalla mig gärna dum, men jag upplever det som en värre uppgift att balansera t.ex. en Porsche med 6-cyl svansmotor med en Mercedes eller BMW med frontmonterad V8 (eller varför inte en bil med V10 eller V12), än att balansera en 2-liters framhjulsdriven turbobil med en likadan fast utan turbo (och samma konbination fast med bakhjulsdrift) i ännu kortare race än 1 timme ![]() I GT3 har man lyckats bra över ett varv och ganska bra även i en racedistans, på samma sätt som man har balanserat det i STCC och WTCC. Sen är det i båda sammanhangen en del skillnader i olika delar av varvet/racet. Därför tycker jag det är kul att SRL/TTA-gänget spyr galla över dispenserna i STCC när hela GT3 och GT4 är uppbyggt av olika förutsättningar och en massa dispenser för att tackla dessa ![]() Nåväl, GT-racing är på frammarsch vilket är kul, då är det bra att man kan rycka i prestandautjämnings-tråden när det passar ![]() Har West Coast planer på att prova Blancpain-serien i något inhopp? Vore skoj att se Göransson och gänget ta sig an den serien ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Jag vill inte kalla någon för dum. Så jag låter bli.
Personligen anser jag att det inte har fungerat med prestandautjämning i STCC de senaste två-tre åren men det är en helt annan diskussion. Balance of Performance i GT3 har i alla fall fördelen av att nu styras centralt men visst finns det att jobba på. Jag upplever dock inte problematiken i ADAC GT Masters som ens i närheten av den soppa som varit i STCC och BTCC och även WTCC de senaste åren. I Swedish GT ser ju indelningen i klasser lite annorlunda ut och GT3 körs ju bara tre helger. Jag vet inte om det är samma balansering i GT4, jag tror inte det då det är mer standardbilsbetonat jämfört med GT3. WestCoasts huvudprogram i GT är full säsong i ADAC GT Masters med Fredrik Lestrup och Martin Matzke med BMW Z4 GT3. I Sverige blir det Swedish GT med Chris Midmark och Anders Holmgren i BMW M3 GT4 samt med Z4:an i de tre race där man tillåter GT3. Förare ännu ej offentliggjorda. Ev. ytterligare körningar utöver detta blir i mån av tid och budget men inget är presenterat ännu. _________________ Ola Lennström |
||||||
Re:
OK, jag kan väl gissa vad du skulle vilja säga men det bjuder jag på ![]() ![]() Vet du förresten hur ofta man justerar "Balance of Performance", på ett ungefär? Och gäller samma bestämmelser inom "Balance of Performance" i samtliga GT-serier med GT3-regler? Har man nationella avvikelser så är man ju direkt i samma soppa som touringbilarna. GT4 är också en mängd olika kombinationer av motorer och motorplaceringar. Men variation är kul, speciellt när det är jämnt mellan bilarna över varvet (liknande STCC 2011 ![]() ![]() MEN, för att rikta fokus från regeltjafs som jag råkade styra in på, så är det kul att få klarhet i hur det fungerar internationellt och att det kort sagt finns EN MASSA klasser att välja på. Jag tackar för infon ![]() ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Re:
Nej, jag vill inte på riktigt kalla någon för dum förutom mig själv. Nu har jag dessutom chansen för jag vet inte hur ofta man uppdaterar BoP, har inte tillgång till den infon. Men jag vill mena att det är ett par gånger om året. Jag är för dåligt insatt i exakta reglerna kring BoP för att det ska bli annat än mer eller mindre kvalificerade gissningar, men till i år gjordes ett BoP-test inför säsongen vars resultat följs av såvitt jag vet Blancpain, ADAC GT Masters och FIA GT3 för GT3-klasserna (GT1-VM är väl också GT3 rakt igenom). Vad som gäller för övriga nationella GT-serier vet jag inte. Däremot för att styra ämnet vidare kan jag meddela att 42 st. GT3-bilar med raka rör och inga ljuddämpare är en underbar upplevelse. Särskilt med tanke på att förarstandarden i en serie som GT Masters är så hög med två professionella förare per bil ... klart häftigt! _________________ Ola Lennström |
||||||
Re:
Det är sådana saker som gör att folk uppskattar GT-racing mer och mer ![]() ![]() Är det forfarande så i FIA GT-serierna att fabriksteam inte är tillåtet? Utan det är strikt "kund-racing"? _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Det var samma i GT Masters och racen är helt galna, det är sprint från start till mål och motståndet är enormt hårt. Oftast väldigt bra racing.
Vissa kundteam är mer fabriksteam än andra kan man väl säga ![]() Jag vet inte om det är officiellt inskrivet i reglerna att fabriksteam inte är tillåtna men det är i praktiken så att det bara är kundteam. Sen är det ju vissa av dessa kundteam som har ett väldigt stort stöd från fabriken. _________________ Ola Lennström |
||||||
ADAC GT Masters Race 1 Oschersleben: http://www.youtube.com/watch?v=YY4oT
(kolla efter Westcoasts orange/vit/svarta Z4 med Lestrup/Matzke) FIAs Balance of Performance (BoP) körs innan varje säsong på 2 eller 3 olika banor. Då kör en och samma förare alla GT3-bilar under samma dag och man kör även på skidpad mm och loggar g-kraft och acceleration mm. Utifrån varvtid, hastigheter och loggad data så balanserar man bilarna genom att ändra dessa parametrar: Restriktor, minimum rideheight (fram/bak) och vikt. Även höjd på gurneys kan ändras. Sedan justerar man BoP vid behov under säsong. ADAC GT Masters är fr.o.m i år inte längre ett SRO (Ratel) mästerskap. Och enligt reglerna är inte fabriksteam tillåtna (hur man nu kontrollerar det) _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Re:
Dito! ![]() Tackar också för förklaringen om BoP m.m. ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Har skapat en samlingstråd för GT-serierna. Ska se om jag kan formatera upp det första inlägget lite snyggare men det är en början iallafall. ![]() Fyll gärna på med info. Jag kommer uppdatera efter hand. Tänkte vi kunde ta allt GT-snack i den tråden från och med nu. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Snart (14:15) startar 2013 års säsong på Nogaro, skall gå att se live på seriens hemsida: http://www.fiagtseries.com/pages/liv
Kul startfält med Loeb, Rast och Chandhok bland andra. Ed Sandström startar trea med Stippler. _________________ Mikael S |
||||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
Re:
Även ett race utan massa omkörningar i toppen kan ju vara spännande... och det här var ![]() men var det bara jag som hade en strulande livetidtagning som funka bara sporadiskt? ... youtube däremot är ju klockrent... där borde alla sända hädanefter... så smidigt, funkar varsomhelst i världen ![]() |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2 >> 11483 besök totalt |