Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (29712 totalt)
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009

Bra jobbat. Kul med 90:an som rejsbil
Låt nu inga vårkänslor komma fram som kan hindra farten i garaget.Vi kan rapportera hur god glassen smakar vid någon premiärtur med den färdigbyggda projektbilen, så slipper du öppna garagedörren och höra fåglar kvittra o komma på mindre bra tankar för farten i bygget

Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Ska försöka hålla mig ifrån annat trams. Som vädret varit hittills så har ju det inte varit någon stor lockelse att vara ute.
Tittade lite på det här med att rikta in missilen i olika vädersträck. Orginal så sitter det ju en servostyrning men den dumpade jag. Sedan jag lämnade Flygvapnet så har det inte varit så mycket med fysisk träning så jag bestämde mig för att börja nu med styrketräning i form av manuell styrsnäcka från SPICA. Dessutom med ett förkortat innehåll, dvs bara 2,6 varv från fullt till fullt. Något att bita i när man ska fickparkera.
Styrväxeln monterades på alu-distanser för att få upp den lite.

Sedan infinner sig ju alltid frågan: har jag mätt rätt? Kommer oljetråget att gå fritt över styrväxeln?
Bara ett sätt att ta reda på detta och det är ju att provmontera motorn med oljetråg så att man vet och inte tror.
Tur då att man i Italien har fattat att alu är bra mtrl för nästan allt. Blir smidigare så.

Nåväl, på plats kunde undertecknad konstatera att kartan motsvarade verkligheten och utrymmet mellan tråg och styrväxel var tillfyllest.

Bara att plocka ur blocket och stuva undan det och ge sig på nästa utvecklingsområde.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Nåt litet småpyssel så här mitt i veckan om kvällningen har det blivit.
Modifierat motorhuvsgångjärnen. Jo du läste rätt, dom ska vara kvar.
Tittat lite på hur instrumentpanelen ska gå in mellan rören i buren. Skar bort ytterdelarna på instrumentbradan och måste då konstruera någon täckplåt och fastsättning av denna. Det fick bli i alu. Och då är det ju alltid kul att köra med kantvalsen så man får små fina "press"fördjupningar.

Alu är kul att jobba i. Me like!

Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004

Här rullar det på! thumbs up
Blir det premiär i år eller hur ligger tidsplanen?

Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

Brewmaster skrev:
Här rullar det på! thumbs up
Blir det premiär i år eller hur ligger tidsplanen?

Anfallsplanen lyder som följer: Mål 1: Klar till 20 maj Gälleråsen ( sure babe, eller hur? )
Mål 2: Klar till 23 Maj Kinekulle ( klarar jag inte mål 1 så klarar jag inte mål 2)
Mål 3: Klar till 29 juni Knutstorp. Mer förankrat i verkligheten.
Övergripande mål: prova ut / sortera bilen för att vara vass till 2013.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Hmmm... färsk bild tagen igår. Tom kaross ännu inte färdigrostlagad, olackad. Inga hjulupphängningar klara, motor inte ens påbörjad, etc.... Alla som tror att detta blir en rullande banbil inom någon månad räcker upp handen.
Börjar inse att jag har bråttom nu, och idag lördag blir det inget mek, tiden rullar iväg.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Synd du bor så O-centralt , annars kunde man ju hjälpt till lite
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Det här har du fått om baktassen Björn! Från mitt garage har jag 3 min till autostradan, 13 min från Köpenhamn, strax under 2 tim till autobahn med fri fart, 8 tim från Nürburgring, 9 tim från Spa.

berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009

säg till om du åker till Nurburgring på provkörning . Jag kan vara reskamrat ....

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Re:

CommodoreA skrev:

Styrväxeln monterades på alu-distanser för att få upp den lite.

Är tanken att kompensera lite för sänkningen?

Mvh
Magnus, smygläser

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Magnus: jepp, en liten men ändock kompensation för sänkning.
Vad gäller bakaxeln så klurar jag fortfarande ang wattlänkagets infästning.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Hur mycket åkte tappen ner när du skränkte bakaxeln? Tanken är ju att behålla den på samma höjd i förhållande till främre leden som den är orginal. Kanske inte behöver ändra så mycket?
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Jag lämnade tappen orörd av bla den anledningen, vill provmontera och mäta först.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Nürburgring ja, i garaget bör man ju ha nordschleife i finskala på väggen eller? Varför finns inte detta på alla banor?

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Jaha här har man som vanlig gjort det jag gör bäst: legat på latsidan, rullat hatt och varit dryg mot omgivningen.
Nåväl nu ska jag ha långhelg och då blir det ett nytt ryck i garaget. Får se om det verkligen blir några framsteg. Allt det där småpysslet brukar ju konsumera mer tid än de stora delarna, är det inte så?
T.ex. att ägna en hel garagekväll på att köra den roliga sick & fals maskinen på en liten obetydlig alubit. Men å andra sidan är det ju något sjukt sinnligt att sedan smeka sina fingertoppar över bitens fördjupning och känna formerna.
Har nu laddat upp för en garagehelg:

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Den gulkromaterade skruven, är det en av dom som håller kopplingskåpan mot växellådan?

BMW 330i -05
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Den gulkromaterade skruven, är det en av dom som håller kopplingskåpan mot växellådan?

Nope, cocktailpinne.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Mats, vid närmare kontroll visade det sig vara bulten till växellådans bakre fäste. Fick leta fram en sådan eftersom jag kapade den som satt i bilen ( se tidigare inlägg) Fingängat, annars är det inget särskilt med den. Dunderbulten som sitter i DeDionens främre infästning är ju mera udda.
Jag har i gårkväll börjat titta lite på bakvagnen och bussningar. Monterade min SZ bussning istället för gummiklumpen.

CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006

Trådstartare
Och igår skulle jag ha tag i bättre stolsunderreden, åkte till en av de få kvarvarande skrotarna av den gamla sorten där man får själv gå runt i ett osorterat hav av gamla lik. Vilken njutning!
Skruvade av två stolsunderreden från en 75:a, och gick o tittade på gamla bilar. När sist såg man en Chrysler/Simca horizon?
I garaget snickrades det till ett par adaptrar i alu för sätena.

I övrigt har jag påbörjat en jobbig lista med "short-cuts" för att ha någon chans att hinna klart denna sommarn. Den kanske dummaste/största kommer att bli växellådan. Istället för att dela lådan, byta synkringar, koppling och diffbromslameller så ... valde jag på måfå en TS-låda i högen, helt oprövad av mig, okännt skick. Vad är livet utan ordentliga dum-chansningar? Jag räknar kallt med att få ta ner den och byta till en bättre/iordninggjord senare under sommaren. Men just nu så behöver jag vinna tid, prioriterar att få ut eländet ur garaget även om det är kass låda.
Spolade av lådan, borstade bort yttersta lagret av oxid och bara bultade dit bromsar mm. Ska smörja alla bultar mm så det blir lätt att plocka ner igen snart.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Att rycka isär lådan och se över den tar inte många timmar, tar betydligt längre tid att demontera och montera...

Har du haft isär lådor förr?

BMW 330i -05
Citera
Henrik Magnusson
Malmö
Här sen Jun 2007

Vilken skrot var det?

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
5 besök senaste veckan (29712 totalt)