Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1263 besök totalt |
Lägre försäkringspremie vid bankörning?
När jag var på licenskurs vid Sviestad så pratades det om att vissa försäkringsbolag sänkte försäkringspremien med 20% om man utövade bankörning under civiliserade former. Det gällde som jag förstod enbart för motorcykelförsäkringar. Men om man kan gör lite efterforskningar så kanske man kan föra över detta på gatbilar som har en seriös avsikt att köras på bana? Är det någon som vet mer om detta? Tex vilket bolag det var som tillämpade detta erbjudande? Vad kan nackdelen tänkas vara? Det kan väl ändå inte vara så väl att det är sant, rätt av bara så där? ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Låter som en dröm i mina öron också..
![]() Men man vet säkerligen av erfarenhet på försäkringsbolagen att hastigheten ibland överstiger föreskrivna regler på gatan. om man istället kan få "köra av sig" på bana så kanske man lugnar ner sig i trafiken? ![]() Det var så jag förstod att resonemanget var. Men jag vet som sagt inte så mycket om det. Det enda jag vet är att några tidigare deltagare på en licenskurs hade talat om just detta avtal som något försäkringsbolag hade. Det gällde som sagt bara för motorcyklister, som kanske har en större förmåga att köra lite vildare i trafiken. Att vurpa på bana borde vara mer säkert än att vurpa i trafiken. Man drar alltså inte iväg med en massa merkostnader som man ofta får vid en olycka i trafiken. _________________ /Anton Lillsund |
||||
nu är det väl så att ev skador som uppkommer på kärran på banan (om man kraschar bilen alltså) inte täcks av försäkringen?
eller hur var det nu igen? ![]() |
||||
Vissa bolag skriver på ett intyg där det garanteras att man kan få ersättning för skador som uppkommit under bankörning. Gäller inte vid tävling eller träning inför tävling. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag har benat igenom dom flesta försäkringsbolag och lagt fram följande:
Gatreggad tävlingsbil, kör ingenting på gata förutom nån provkörning och eventuellt till SBP (ca 5 mil/år), trailer till tävling, parkerar alltid i låst garage och försäkringen gäller naturligtvis inte under tävling. Samma svar från alla bolag, ingen rabatt................ _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
> ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Inte mycket att göra åt det då. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jo då !! Ge dig inte, lova bara at skriva en rad här om du lyckas bättre än mig ![]() _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag tror du gjorde en liten tankevurpa där, Anton. Instruktören blandade in motorcyklar i diskussionen och sa att vissa bolag sänkte premien om man körde på bana då och då, men det gällde bara motorcyklar. Så var det jag förstod det i alla fall.
Själv har jag fått intyg från BMW originalförsäkring att min försäkring gäller på bana dock inte på tävling eller träning inför tävling. Står extra i mitt försäkringsbrev med underskrift och allt. Kan jag rekommendera. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Hur tusan lyckades du med det? Du vet väl att BMWSC's träffar går under SBF's regler och därmed "träning inför tävling" vilket diskvalifiserar all bilförsäkring. _________________ bmw bmwsson |
||||
Inga problem faktiskt. Jag ringde och sa att vi har en bil som går som entusiastbil i princip och som går på banträffar då och då. Frågade hur de ställer sig till det. Jag fick då till svar att de försäkrar bilen på bana förutom på tävling eller träning inför tävling. Han jag talade med var mycket positivt inställd till det hela. Jag bad om att få det inskrivet i mitt försäkringsintyg och det var inga problem sa han. När jag fick det hemskickat stod det att "Försäkringen gäller på bana förutom på tävling eller träning inför tävling" och underskrift. Det med BMWSC-träffarna tänkte jag faktiskt inte på. Är inte ens medlem där ännu, fast självklart planerar jag att bli under denna säsongen. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Visste ni förresten att vid förarutbildning som inte är i SBFs regi (tex. de flesta bankörningar) så gäller egentligen maxhastighet 70km/h eftersom banan är att betrakta som väg och bashastigheten i sverige är 70!
I praktiken skiter alla i detta och polisen har ju inga hastighetskontroller på en bana, men så fick jag det förklarat en gång... _________________ /Arne Lindgren |
||||
Nej nej, ingen tankevurpa.. ![]() ![]() ![]() Jag var inne på att överföra denna ide till bilar så klart! Jag ska lägga ner lite mer tid i detta så fort jag får mer tid över.. Tanken är alltså att kunna få en lägre försäkringspremie om man som förare utvecklar sig själv mot en mer säkerhetsanpassad körstil i vanlig trafik och "kör av sig" under ordnade och reglerade former, på en motorbana tex.
Så fick vi det förklarat för oss också. Men då ingen försäkring täcker materialskada(?) så är det väl eget ansvar på dessa körningar som gäller? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Har för mig att försäkringsbolagen till och med arrangerar banträffar för hoj-åkare just för att de ska lära sig hantera sina cyklar och därmed få ner skadefrekvensen på gatan , har t.o.m för mig att jag såg någotom detta på det saliga programet trafikmagasinet . Borde ju vara samma sak för bilister men logik och försäkringar hör väl inte alltid ihop
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1263 besök totalt |