Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
980 besök totalt |
Hur tar man internationell licens...?
Hejsan jag skulle vilja ta internationell licens av 2 anledningar: dels är det ju bra om jag senare kommer att tävla utomlands. dels vill jag också kunna använda den hjälm jag vill och slippa undan sbf's knasiga regler om vad som är tillåtna vikter och inte. hur tar man då en internationell licens? MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||
Först tar du en debutlicens, tävlar i minst 3 tävlingar och klassar upp dig till nationell licens. Sedan kommer jag inte ihåg exakt men tror att man va tvungen att tävla i 3-6 tävlingar till för att få det uppklassat till internationell. Mer info på sbf.se
_________________ Rachid Rachid |
||
Är det OK att använda FIA godkänd hjälm om man har internationell licens??
Jag trodde att det var tävlingen som skulle vara internationellt klassad för att få använda FIA hjälm i Sverige..... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Kolla in på Gemensamma Tekniska reglementet. Tävlar du på svensk licens så är det SBFs tilläggsbestämmelser som gäller. Tävlar du på internationell licens eller licens från annat land saknas lokala SBF-tillägg, så är det grundbestämmelserna från FIA som gäller. Utlänningar med nationell licens i sitt eget land får komma och köra i alla tävlingar i Sverige (för vi har inga internationella tävlingar här längre). De behöver inte köpa en hjälm som passar de svenska bestämmelserna för att få delta. Däremot måste en utlänning med SVENSK licens köra med hjälm som passar de svenska bestämmelserna. EDIT: Kapat onödig info. |
||
haha, anders.... det hade jag helt glömt bort... jorå, nu när man e nyss fylda 18 känns det som om man har ena foten i graven... _________________ A Eklöw |
||
Plus läkarintyg o en massa pengar. Tror du får betala 5k/år för att behålla den licensen. Det finns en anledning till våra lätta hjälmar i sverige btw... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
980 besök totalt |