Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318is -88 <trackdayedition>
<<   1, 2, 3   >>
24566 besök totalt
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Haft problem med att montera oljetrycksgivare på baksidan av oljehuset pga att givaren
tar i det tjocka motorfästet. Har skissat på en tunnare modell i plattjärn som ska
ta bort problemet. Återstår att se om det fungerar

BMW e30 318is -88
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006

Re:

filipbottcher skrev:
Haft problem med att montera oljetrycksgivare på baksidan av oljehuset pga att givaren
tar i det tjocka motorfästet. Har skissat på en tunnare modell i plattjärn som ska

Nog för jag om någon tycker det är skoj att bygga egna grejor, men vore det inte enklare att hitta ett annat ställe och sätta oljetrycksgivaren på istället för att bygga ett helt nytt motorfäste??

lund
Här sen Feb 2009

Re:

filipbottcher skrev:

ser ju lika bra ut i cadd som i den verkliga versionen

Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Peter_1982 skrev:
filipbottcher skrev:

Nog för jag om någon tycker det är skoj att bygga egna grejor, men vore det inte enklare att hitta ett annat ställe och sätta oljetrycksgivaren på istället för att bygga ett helt nytt motorfäste??

Hade jag hittat nån bra lösning på de hade jag nog försökt flytta den. Men då jag vill använda orginal utgång där oljetemp egentligen sitter (o sätta ett T kors) så blev detta den lösning jag valde... O som du säger, det är kul att göra egna saker =)

J thernström skrev:
ser ju lika bra ut i cadd som i den verkliga versionen

Ser juh nästan likadant ut iaf äääh, funktionen som räknas!

BMW e30 318is -88
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

filipbottcher skrev:

* Snygg Cad-ritning *
Det finns en enklare lösning. Kortad jättelång ebay-länk Kostar dock en slant. Själv har jag köpt ett originallock att bygga på, kostar ca 280kr med 10% BMW CS rabatt. Tänkte helt enkelt be svetsaren på jobbet dra dit en alu-bit på locket, sedan fräser jag plant, borrar och gängar uttag.

Prydligt bygge f.ö. thumbs up Blev nyfiken på insuget, det såg helt annat än original ut. Lite fakta och close-up bilder kanske?

Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Davve skrev:
filipbottcher skrev:

* Snygg Cad-ritning *
Det finns en enklare lösning. Kortad jättelång ebay-länk Kostar dock en slant. Själv har jag köpt ett originallock att bygga på, kostar ca 280kr med 10% BMW CS rabatt. Tänkte helt enkelt be svetsaren på jobbet dra dit en alu-bit på locket, sedan fräser jag plant, borrar och gängar uttag.

Prydligt bygge f.ö. thumbs up Blev nyfiken på insuget, det såg helt annat än original ut. Lite fakta och close-up bilder kanske?

Den lösningen har jag faktiskt aldrig sett. Kanske är så man brukar göra hehe. Har faktiskt ett extralock liggandes så det kanske vore något att ge sig på..

Insuget följde med motorn vid köp, vet inte så jättemycket om det. Viner en del om de vilket jag tolkar som att det inte är helt optimal strömning i de..... Ska ta lite fler bilder =)

BMW e30 318is -88
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Varit och besiktigat idag, blev godkänd. dock anmärkning på att ljuset stod för lågt. Försökte skruva på de när jag kom hem men jäklar va de sitter fast. Får bli till att smörja massa!! Aja nu väntar en spännande säsong =)

BMW e30 318is -88
Citera
Japan
Norrahammar
Här sen Mar 2010

Gutt dax för mej me snart thumbs up
Ska du upp till Mantorp 28-29 april?

Legendcar

http://www.garaget.org/?car=275575
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Börjat göra iordning sakerna till 5 bultat. Här har vi hjulhubbarna samt bromsok från en 325 e36.
Blästrat och klart för lack!

BMW e30 318is -88
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Blev ett impulsköp av en m42b18 till. Verkar vara lite mer orörd detta exemplaret än den andra jag kom över. Passar mig perfekt. Får se vad som händer för kul med den framöver.

Passade på att ta en bild i garaget så man iallafall ser några av stallkompisarna, alla lika sugna på att ut och köra nu när säsongen börjar närma sig

BMW e30 318is -88
Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005

Re:

filipbottcher skrev:
Börjat göra iordning sakerna till 5 bultat. Här har vi hjulhubbarna samt bromsok från en 325 e36.

Fin bil du fått till Filip, såg inte helt fel ut när den stod parkerad vid Helsingkrona i helgen!

Hur har du tänkt göra när du konverterar till 5-bult, kommer du behålla orginalbenen eller går du upp till 51mm?
Sitter nämligen och funderar på att utföra samma konvertering för att få skivor bak men funderar på hur man gör det smidigast, samt när, coilovers hade ju varit trevligt men plånboken tillåter inte det riktigt än:rolleyes:
Bak, vad har du tänkt hitta på där, blir det länkarmar, hubbar mm från compact eller?

När vi ändå är igång med frågestunden, hur mycket jobb var det med motorbytet, har du bytat växellåda mm i samband med bytet?

Btw, fin bild du har i början av tråden

/ Johan

BMW 318i -89
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Pure_Racing skrev:
filipbottcher skrev:

Fin bil du fått till Filip, såg inte helt fel ut när den stod parkerad vid Helsingkrona i helgen!

Hur har du tänkt göra när du konverterar till 5-bult, kommer du behålla orginalbenen eller går du upp till 51mm?
Sitter nämligen och funderar på att utföra samma konvertering för att få skivor bak men funderar på hur man gör det smidigast, samt när, coilovers hade ju varit trevligt men plånboken tillåter inte det riktigt än:rolleyes:
Bak, vad har du tänkt hitta på där, blir det länkarmar, hubbar mm från compact eller?

När vi ändå är igång med frågestunden, hur mycket jobb var det med motorbytet, har du bytat växellåda mm i samband med bytet?

Btw, fin bild du har i början av tråden

/ Johan

Tacktack! Hade du vägarna förbi eller pluggar du vid lth?

Har plockat hjulhubbarna fram från en e36a så det blir fjäderben (coilovers) till en e36 . Bakvagnen blir ifrån en e36 compakt. Passar rakt på e30n så får jag både skivor och 5 bultat bak med. Vill du bara ha skivor bak (ej 5 bult) räcker det att ta från en e30 med skivor. Står två stycken på returbilen som har fina saker. kommer göra samma byte på en touring till hösten då blir där en bakvagn över med skivor osv om intresse finns =)

Motorbytet va inga större problem. Fick bara motor vid köp så vxl låda o koppling osv fick jag ta ifrån min gamla m40b18. Allt passar rakt av. Även elhärvan passar rakt ner i orginalhärvan som sitter i bilen. Bara till att koppla in.

Hör gärna av dig om du undrar nått mer

/ Filip

BMW e30 318is -88
Citera
dusty
Alingsås
Här sen Mar 2009

Fint exemplar du skaffat dig, snygg lösning med bromsslangarna

Citera
Pure_Racing
Lund
Här sen Nov 2005

Re:

filipbottcher skrev:

Har plockat hjulhubbarna fram från en e36a så det blir fjäderben (coilovers) till en e36 . Bakvagnen blir ifrån en e36 compakt. Passar rakt på e30n så får jag både skivor och 5 bultat bak med. Vill du bara ha skivor bak (ej 5 bult) räcker det att ta från en e30 med skivor. Står två stycken på returbilen som har fina saker. kommer göra samma byte på en touring till hösten då blir där en bakvagn över med skivor osv om intresse finns =)

Motorbytet va inga större problem. Fick bara motor vid köp så vxl låda o koppling osv fick jag ta ifrån min gamla m40b18. Allt passar rakt av. Även elhärvan passar rakt ner i orginalhärvan som sitter i bilen. Bara till att koppla in.

/ Filip

Läser vid M

Hade också tänkt gå över till 5-bult, men det får nog vänta tills jag känner att jag har råd med ett riktigt chassi, så för tillfället blir det nog "bara" skivor bak och bättre bromsvätska. Får se vad det finns för "godis" på bilarna som finns vid returbilen.

Du får se till att dokumentera bytet väl så jag kan sno lösningen sen

/ Johan

BMW 318i -89
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Såpass!! Pluggar också vid M ja ta en titt på dom bilarna. Hittar säkert nått användbart!
/Filip

Pure_Racing skrev:
filipbottcher skrev:

/ Filip

Läser vid M

Hade också tänkt gå över till 5-bult, men det får nog vänta tills jag känner att jag har råd med ett riktigt chassi, så för tillfället blir det nog "bara" skivor bak och bättre bromsvätska. Får se vad det finns för "godis" på bilarna som finns vid returbilen.

Du får se till att dokumentera bytet väl så jag kan sno lösningen sen

/ Johan

BMW e30 318is -88
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Har blästrat alla delar till nya framvagnen och idag åkte de på lite slätlack på sprayburk. Hoppas de tåler värmen i oken! Här kommer bild på slutliga resultatet. Nu väntar bara coilovers från XYZ sen kan man börja montera! Inte blivit klok på om jag ska ta coilovers till vanlig e36 eller en compakt. Nån som har nån bra ide?

BMW e30 318is -88
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Till och börja med vill jag säga att ditt bygge är mycket snyggt. Klart inspirerande thumbs up Hoppas den dyker upp på någon körning med bmwsc under 2012.

Angående coilovers så är ju compactens bakvagn nästan identisk med e30. Fram är compacten identisk med vanlig e36, så det borde vara funktionellt på din bil. Sen är det väl fjäderkonstanterna du behöver fundera på. Det finns en hel del att läsa på detta område, och verkar finns många skolor, så det är inte helt lätt att bestämma sig.

Jag fick iaf väldigt bra tips av Mats på XZY. En idé är att ringa och prata med honom.

Toyota Supra -84
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Re:

Tacktack! Jaa får se om jag dyker upp på knutstorp! Hoppas det!
Jaa har lutat åt compakt med. Tänkte man får kanske kolla så höjden stämmer någotsånär med så man inte står med en crosscountry e30 när man är klar!

frapp skrev:
Till och börja med vill jag säga att ditt bygge är mycket snyggt. Klart inspirerande thumbs up Hoppas den dyker upp på någon körning med bmwsc under 2012.

Angående coilovers så är ju compactens bakvagn nästan identisk med e30. Fram är compacten identisk med vanlig e36, så det borde vara funktionellt på din bil. Sen är det väl fjäderkonstanterna du behöver fundera på. Det finns en hel del att läsa på detta område, och verkar finns många skolor, så det är inte helt lätt att bestämma sig.

Jag fick iaf väldigt bra tips av Mats på XZY. En idé är att ringa och prata med honom.

BMW e30 318is -88
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Inte blivit så mycket meckat med bilen på senaste, mest njutit av det fina vädret o varit ute o kört!

Har dock monterat ihop de nya bromsarna. Nu väntar bara nya hjullager o skivor sen är det snart monteringsdags

BMW e30 318is -88
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Varit dåligt med uppdateringar på ett tag nu. Men hänt lite ändå.
Har beställt XYZ coilovers av mats som borde dyka upp närsom

Har modifierat växelspaken lite för att få den högre upp, tyckte den var för långt ner innan.

Beställde taklucka från acm-ab, så när den kom var det bara till att börja kapa ur kasett och hela
rubbet till takluckan, minus ca 18kg. o den nya luckan väger inte mycket.

Fälgarna som väntar då coiloversen kommer!

Hoppas på att delarna dyker upp snart för då blir det montering i helgen!

BMW e30 318is -88
Citera
Japan
Norrahammar
Här sen Mar 2010

Riktigt gott bygge du gör! Riktigt nice!

Legendcar

http://www.garaget.org/?car=275575
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 318is -88 <trackdayedition>
<<   1, 2, 3   >>
24566 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande