Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Varför är RX8 i UK så billiga ?
1, 2   >>
7863 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Lite för förvånad på prisnivån för RX8 i UK
Är det något "fabrik-fel" på dem ?
http://mobile.pistonheads.com/sales/list.asp?g=1&s=338&filter= . . . .

Tack

Joachim

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

En bidragande orsak kan vara uppblåsta antal motorbyten (dvs hög förväntad kostnad) och ont om wankelkunnande (vi har nog fler wankelexperter i Sverige än i UK på enormt mycket färre bilar).

Man märker det på vad de betonar i annonserna.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Många bilmodeller är ju halva priset i UK mot i Sverige....

Uppsala
Här sen Dec 2006

Om jag inte minns fel så tror jag det är förändrade försäkringspremier som är en stor bidragande orsak till prisraset för RX-8 och bilar som t.ex. M3 E46. Har också för mig jag läst Fastlane/Ingemar (som åker RX-8 här) skrivit att premien på RX-8an ibland ligger i klass med Ferrari's och liknade i UK. Rätta mig om jag har fel!

Och som en notis, jag hoppas vi för en gångs skull kan se en tråd där det inte langas upp dessa gamla fördomar om att motorerna inte håller . Annars kan jag säkert gräva upp siffror på antalet motorras på t.ex. Porsche GT3or eller BMW 320si eller liknande, haha . De håller om dom sköts rätt, så som allt annat, vilket det dock kan tummas på då RX-8 kräver lite mer uppmärksamhet (i stora drag: kolla oljan oftare). Sen verkar tragiskt nog få mazda-verkstäder vara insatta i motorn, gäller nog även i UK också, men den faktorn lär nog inte påverka priset så mycket.

Svenska Wankelregistret
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Re:

Klurax skrev:
Om jag inte minns fel så tror jag det är förändrade försäkringspremier som är en stor bidragande orsak till prisraset för RX-8 och bilar som t.ex. M3 E46.

Detta tycker jag mig också känna igen. GB har genomgått en reform för hur premien räknas ut och om du är ung ägare av t ex RX8an betalar du hutlösa försäkringsavgifter.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

alla bilar är så här billiga, kolla m3or tex

Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Totalt har det sålts c:a 60000 bilar i England villket är lika många som i USA med 3 ggr så mycket folk. Efterfrågan på beggade Rx8:or är inte så stort, därför sjunker priset. Motorproblemen med Rx8:an är inte större än andra likvärdiga bilar. I Sverige har Mazda bytt 1 maskin på garanti.

Sen tycker jag det är bra de är billiga i England, då kan man handla där och få ratten på rätt bansida.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Lennart skrev:
Totalt har det sålts c:a 60000 bilar i England villket är lika många som i USA med 3 ggr så mycket folk. Efterfrågan på beggade Rx8:or är inte så stort, därför sjunker priset. Motorproblemen med Rx8:an är inte större än andra likvärdiga bilar. I Sverige har Mazda bytt 1 maskin på garanti.

Sen tycker jag det är bra de är billiga i England, då kan man handla där och få ratten på rätt bansida.

Oavsett hur stora eller hur små problemen nu är så finns ju iaf åsikterna bland många, vilket nog troligtvis påverkar köpsugent, sen är ju som sagt skatt (iaf för dom som är post2006) och försäkring och inte minst bränsleförbrukning påverkande faktorer. Det är iaf den känslan jag fått när jag läst runt på forum såsom pistonheads och SELOC.

Men som sagt, många andra bilar också billiga men visst börjar man fundera lite när man ser priserna på bilarna. Undra hur svårsåld en h-styrd rx8a är här? Hur ligger en rx8a försäkringsmässigt?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

En sån billig engelsk RX-8 är mer värd i delar än vad den kostar hel.

så sälja som beggad känns kanske meningslöst?

08
Här sen Mar 2003

Hur stort bagage har Rx8an? Vart sugen nu men måste få in barnvagnen

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

En sittvagn av slankare sort får du in i nästan alla bilar. Extra blöjor kan du ha i handskfacket. Vad mer behöver man släpa omkring på? Slå till! thumbs up

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

De hamnar i högsta skatteklassen i UK tack vare Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 284,0 g/km vilket ger en årsskatt på £475.00 per år enligt http://www.direct.gov.uk/en/Motoring/OwningAVehicle/HowToTaxYourVehicl . . . .
1,43 l/mil i blandad körning och EU cykeln är ju långt ifrån bra om man ska ha den som vardagsbil. En Corvette ZO6 med 7L V8:a drar 1.47 l/mil och den har 507hk...

Kombinerar man det med en hög bränsleförbrukning och relativt blygsamma prestanda med 231hk på 1400kg tjänstevikt och ett stort begagnatutbud så blir bilen billig. Men under 2000 pund för en 2004 är extremt. Finns dessutom bilar i UK med 192hk.

Men generellt sett är alla bilar betydligt billigare i Uk än i Sverige. Men RX8 är extremt billig jämfört med andra bilar ifrån samma årsmodell i samma klass. Nissan 350Z, Bmw Z4 och Porsche Boxster är till exempel betydligt dyrare.

Tror att försäkringspremien spelar stor roll också, vore intressant att veta vad det kostar att försäkra en sådan i Uk?

Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006

Re:

robber skrev:
Hur stort bagage har Rx8an? Vart sugen nu men måste få in barnvagnen

Rätt OK i storlek (om än kanske mindre än en vanlig mellanklassare). Nackdelen tycker jag är att själva öppningen är för liten thumbs down . Barnstol går dock skitbra att få in, passade som handsken i baksätet när jag skjutsade runt systerdottern (1 år) thumbs up . Har inte testat barnvagn ännu, men kan gärna göra ett vetenskapligt test hos systern när jag plockat fram bilen .

Enligt annonserna på Blocket så är högerstyrda 8or ganska svårsålda (är skadad och kollar forfarande annonser regelbundet ), speciellt med tanke på att det är så billigt att plocka hem en själv. De svensksålda verkar även dom lite halvt svårsålda.

Min drar 1,05 l/mil när jag mätte noggrant, men vid kortare sträckor/stadskörning ligger nog sanningen närmare 1,1-1,2 l/mil. Speciellt när man rödmarkerar vilket jag alltid gör minst en gång varje gång jag är ute och kör. Försäkringen för mig ligger på ca 7700 kr/år (27 år, helförsäkring, Trygg-Hansa) och skatten ligger på strax över 3000 kr (3400kr/år om jag inte kommer ihåg helt fel?). Har dock ställt av bilen under vintern så då blir ju summorna lite annorlunda, men dessa siffror är för påställning året runt. Ger kanske en fingervisning iaf, och tror inte att siffrorna avviker alltför mycket på en importerad?

Undvik dock "low power'n" på 192 hk, inget att ha jämfört med 231-hästar'n.

Svenska Wankelregistret
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

av nån konstig anledning är import rx-8orna billigare i skatt.

Även i vissa fall försäkring, fattar inte varför men så råkar det bli ibland.

1,1 - 1,2 går de fint att köra på om man tar det lite vackert.

Min som är (var, snyft) trimmad för bana och inget annat och oftast körs max ligger och slickar 1,8-2,0. ca 3L milen på bana.

Skillingaryd
Här sen Apr 2005

Re:

Fastlane skrev:
av nån konstig anledning är import rx-8orna billigare i skatt.

Även i vissa fall försäkring, fattar inte varför men så råkar det bli ibland.

1,1 - 1,2 går de fint att köra på om man tar det lite vackert.

Min som är (var, snyft) trimmad för bana och inget annat och oftast körs max ligger och slickar 1,8-2,0. ca 3L milen på bana.

Vadå var, snyft ?

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Klicka på min byggtråd.

Stockholm
Här sen Feb 2005

Eftersom min Rx8 var en förmånsbil mellan 04-07 måste jag bokföra all inköpt bensin till bilen.
Efter 10000 mil gjorde jag en sammanställning som blev 1,245 Liter/ mil. Detta inkluderar all körning bana, gata, landsväg, tomgångskörning rubbet. Det tycker jag är ett bra resultat över 3 års tid.
Siffror som 1,47 lit/mil i journalisttester är inget att ta fasta på.

Nu spelar det inte så stor roll för vi alla skaffar ju den bil vi trivs bäst med.

Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Mazda har slängt sin 6:a i väggen och kör vidare med Wankel i ny tappning.
http://www.teknikensvarld.se/2012/04/19/30489/mazda-skrotar-v6-och-satsar-i-stallet-pa-skyactiv-wankelmotor/

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lennart skrev:
http://www.teknikensvarld.se/2012/04/19/30489/mazda-skrotar-v6-och-satsar-i-stallet-pa-skyactiv-wankelmotor/
Vilken sexa syftar de på, det har ju varit 2,5L fyra i ett par år nu. Inte ens i USA skulle jag tro (men kanske i nån avgasfriare ände av världen).

Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Den 6:a Sky aktiv de håller på att ta fram. Gissar att det är var en 2,5 liter maskin.

Kan förstå deras beslut. Jag är övertygad om att en modern = nyutvecklad wankelmotor är mer bränsleeffektiv än kolvmotorn. Hoppas de använder moderna material istället för gjutjärn ock aluminium.

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

Lennart skrev:

Najs ! thumbs up thumbs up thumbs up

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
7863 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande