Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2067 besök totalt |
Kolfiberbromsar
Jag har fått erbjudande att köpa bromsskivor från en Jordan F1 -97 till min Seven. Är det kolfiberskivor? Hur pass väl fungerar sådana i vanlig trafik? Behöver inte de vara väldigt varma för att fungera? Har F1:or ventilerade skivor bak? Någon som vet? _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Re: Kolfiberbromsar
98% säker på att svaret är JA på samtliga frågor. Var skall du få tag på belägg? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Kolfiberbromsar
Bra fråga! Sen kan man ju fråga sig vad beläggen kostar... _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Re: Kolfiberbromsar
"If you have to ask, you can't afford it". ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det kommer gå åt h_e med vanliga belägg till kolfiberskivor. Halleljua vad det kommer diffundera åt både ena och andra hållet. Kolfiberskivor kräver kolfiberpads. Inte att förväxla med keramiska skivor och pads (typ Porsche GT2). Dessutom kräver de en arbetstemp som man endast uppnår på en F1 med herrejössesdownforce för att överhuvudtaget ge något bett alls. ...men de är ju coola att ha på väggen... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Vanliga belägg borde slitas ganska fort iom att kolfiberskivorna är mer abrasiava än vanliga skivor. Iofs är bilen ganska lätt så det kanske funkar ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Vilka två material som passar ihop är en hel vetenskap eftersom både nötningsegenskaper och friktionsegenskaper ska funka dessa är som regel sällan särskilt starkt kopplade till varann vilket iofs är en fördel. Dessutom så kan man inte säga att ett material är abrasivt utan att veta motytans egenskaper det finns ett antal olika nötningsmekanismer som kan uppstå. Har kikat på några artiklar där man testar kolfiber i bromsar och det verkar vara precis som porschedriver skriver att man använder kolfiber som motyta. Dvs vanliga belägg funkar knappast.
/ Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
När började Jordan med kolfiberskivor? De bör ha haft det -97, men helt säkert är det inte. När Zanardi misslyckades i Williams så bytte de till stålskivor eftersom han inte var van kolfiberskivor, då de inte fanns i F1 under hans förra F1-sejour. Han var väl borta i CART i typ 3-4 år eller nåt sånt, så det var nog någon gång under andra halvan av 90-talet som alla F1-stall fick kolfiberbromsar.
Eftersom kolfiberbromsar är så otroligt temperaturberoende och vad jag förstått inte tar speciellt mycket bättre än vanliga bromsar ens vid optimal temperatur, så är väl frågan, varför? Klart coolt förstås, samt lättare, men funktionsmässigt? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2067 besök totalt |