Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilhjälmseländesreglerna (splittad tråd)
1345 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kunta skrev:

Det finns en anledning till våra lätta hjälmar i sverige btw...

Ja för att vi har folkrace med taskiga stolar och taskiga banor som ger skruv-volter i parti och minut... men för racing är det väl mer ifrågasatt med nyttan av en ultra-lätt öppen hjälm...... annars hade väl FIA tagit samma bestämmelser direkt.....

Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Kunta skrev:

Ja för att vi har folkrace med taskiga stolar och taskiga banor som ger skruv-volter i parti och minut... men för racing är det väl mer ifrågasatt med nyttan av en ultra-lätt öppen hjälm...... annars hade väl FIA tagit samma bestämmelser direkt.....

Det osar ju svågerpolitik lång väg också... *hmm* Vilken (enda) fabrikant gynnas?

Nåväl. Har SBF-hjälmen utgått förresten? Numer säger ju reglerna att "Dessutom måste hjälmen generellt för alla sportgrenar uppfylla någon av följande normer." och så var det en bunt normer hämtade från FIA.

Jaja, det kommer nog att klarna ytterligare med åren, allteftersom nya krafter kommer in i förbundet. För övr kostar en läkarundersäkning ca 500:- och licensavgiften för int.licens är 2000:-/år.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Fredrik - SLC skrev:
Kunta skrev:

I mitt gräsrotsfall så är det ju bara att följa reglerna, dessutom så hade jag bara en täckt mc hjälm när jag började så det var inte fel att köpa ny.
Den förklaring jag har hört till hjälm reglementet var att försäkringsbolaget till SBF inte ville få mer nackskador och gav ett ultimatum till sbf och då gjorde man en viktgräns till hjälmarna.
Visst skulle det sitta fint med en integral hjäl som skyddar ansiktet oxo men nackskada kan ju vara lite otrevligt oxo. Det är ju kliniskt bevisat vad en tung hjälm kan åstadkomma så vaför har inte fia tittat på detta, det är konstigt.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kunta skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Kunta skrev:

I mitt gräsrotsfall så är det ju bara att följa reglerna, dessutom så hade jag bara en täckt mc hjälm när jag började så det var inte fel att köpa ny.
Den förklaring jag har hört till hjälm reglementet var att försäkringsbolaget till SBF inte ville få mer nackskador och gav ett ultimatum till sbf och då gjorde man en viktgräns till hjälmarna.
Visst skulle det sitta fint med en integral hjäl som skyddar ansiktet oxo men nackskada kan ju vara lite otrevligt oxo. Det är ju kliniskt bevisat vad en tung hjälm kan åstadkomma så vaför har inte fia tittat på detta, det är konstigt.

99% av alla nackskador kommer från just Folkrace och ökningen av dessa kom samtidigt som Folkrace vart populärare ... dvs från 80-81 och sen ökande....

Nack-skador.... (har själv provat och har egen erfarenhet) när det är av skruv-varianten eller när nacken slängs både framåt och sen bakåt (dvs mer bakåt än vad en riktig racestol medger) ger nack-skador av taskig art..... dvs det kan gå illa med whiplash osv..... men däremot en "riktig" race-smäll... där man åker framåt och sen bakåt och det tar stopp i nackskyddet... ger oftast ingen whiplash utan "enbart" väldigt uttänjda nackmuskler och sener.... Och det gör ont (i mitt fall 1 år efter ha provat 30 meter strömhopp i i flod med liten lancia) men inte värre än att det går över med tiden och inga men.....

Däremot förstår jag helt att du som gräsrots-utövare inte har några val egentligen..... förrutom att vid varje möjlighet klaga på SBF och hjälpa till att ändra på reglerna.....

Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
förrutom att vid varje möjlighet klaga på SBF och hjälpa till att ändra på reglerna.....

"Klaga" låter ju lite tråkigt... "Tjata om utveckling" roligare sätt att säga det?

Jag gick f ö in i en barriär med 1440g hjälm i runt 100km/h i våras, tog stopp blixtfort (inte mitt fel heller såklart... det är det ifs aldrig när man frågar någon, men jag blev avskickad på styggt gokartmanér). Till saken igen - jag hade tanke nog att böja fram huvudet precis innan det tog i. Fick ett litet "drag" i en sena i nacken, inget mer (värre med annat, typ ryggen). Så en hjälm på 1500g med en riktig stol och nackkrage är nog betydligt bättre än att riskera att få nå't skit i ansiktet som kan knäcka näsa, käke, tänder eller förstöra ögonen... för att inte tala om otrevliga kokande vätskor.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Carl R skrev:
Fredrik - SLC skrev:
förrutom att vid varje möjlighet klaga på SBF och hjälpa till att ändra på reglerna.....

"Klaga" låter ju lite tråkigt... "Tjata om utveckling" roligare sätt att säga det?

Jag gick f ö in i en barriär med 1440g hjälm i runt 100km/h i våras, tog stopp blixtfort (inte mitt fel heller såklart... det är det ifs aldrig när man frågar någon, men jag blev avskickad på styggt gokartmanér). Till saken igen - jag hade tanke nog att böja fram huvudet precis innan det tog i. Fick ett litet "drag" i en sena i nacken, inget mer (värre med annat, typ ryggen). Så en hjälm på 1500g med en riktig stol och nackkrage är nog betydligt bättre än att riskera att få nå't skit i ansiktet som kan knäcka näsa, käke, tänder eller förstöra ögonen... för att inte tala om otrevliga kokande vätskor.

Nu blev tråden väldigt OT (splitta den någon!)

Men jag håller helt med Fredrik om SBFs något irrationella och absolut inte statistiskt underbyggda säkerhetsarbete. En annan närliggande fråga är ju de nya burreglerna där man har samma regler för Rally och Racing.
Efter (vad jag ha fått reda på?) olyckor med rallybilar som gått in i träd så har man infört krav på Toyotastag och hjälmkrossarstag för alla burar. En nytta som man starkt kan ifrågasätta i en racingbil, hur många träd finns det på en racerbil och hur mycket svårare blir det inte att utrymma bilen vid t.ex. brand.

Först i årets reglemente så har man infört krav på dubbla sidosträvor. Något som faktiskt ger ett ökat skydd till T-bone krockar med racerbilar. Sedan kan man ifrågasätta kravet på extra sidosträva på passagerarsidan (nej man har INTE kartläsrae i racing)

Titta på Nascar där man bedriver ett aktivt säkerhetsarbete. Sidokrocksskydd är ett av huvudprioriteringarna i form av STORA balkar över hela förarsidan.

Vad jag ville säga är (med en stor känga till SBF tekniksa/säkerhetsansvariga)

- All Bilsport i sverige är INTE Rally

- Inför obligatoriska extra sidokrockskydd/deformationssoner på racingbilar på förarsidan i form av t.e.x skummfyllda fyrkantsbalkar utanför dubblabursträvor. Åtminstonde om original dörrkrockskydd demonteras/glasfiberdörrar monteras.

- Inför obligatorisk tvärsträva under instrumentpanel för racing

- Tillåt Boxning(bygga låda) av sidosträvor (ala STCC) även för hemmabyggda burar

- Sluta pracka på racingbilarna säkerhetssystem från rally som inte behövs om man inte skall åka in i ett träd med taket först.

- Krav på fasta släcksystem även i hobbyracing (kan vara bra att ha när man inte kommer ut för alla strävorna)

- tillåt integralhjälmar i täckta bilar

- Rekomendera (eller kräv) användande av HANS om man oroar sig för nackskador (det fungerar dokumenterat!!!)

PS. Detta var bara ett litet utkast/inkast på ett mycket viktigt område som jag tycker ägnas alldeles för lite uppmärksamhet från SBF. Jag kanske har fel i några detaljer men debatten bör föras från racingleden tycker jag.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

HANS-system måste ju bli obligatoriskt i de snabbare racingserierna förr eller senare tycker jag. Då kanske priserna kan sjunka lite till genom högre tillverkningsvolym. Finns det bara en tillverkare o har de ev. något patent eller så?

Eskilstuna
Här sen Feb 2004

porschedriver skrev:
/../ hur många träd finns det på en racerbil /../

Jag var tvungen

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Håller med om synpunkterna ang. bur- och hjälm-reglerna... thumbs up
Tycker dock att kräva HANS och fast släcksystem för gräsrots-racingen är lite att ta i..
Det är redan en dyr sport att starta med.
Däremot så bör de rekommendera det och som i fallet med släcksystemet iaf inte förbjuda det som det är idag.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det här att kräva att man ska använda en produkt som inte finns tycker jag är lite konstigt. Det existerar såvitt jag vet ingen hjälm som är godkänd och väger under 800 gram.
För min del spelar det mindre roll om nacken är hel om det samtidigt innebär att jag mosat skallen mot nånting inne i bilen.

Täby
Här sen Feb 2003

Lennart: Du får väl tänka på alla stackare som har bättre nytta av dina organ än dig. Totalförlamad är det ingen ide att betala licensen längre, men som hjärndöd kan någon hjärtsvag kanske få kraft nog att börja med motorsport m.h.a. ditt donerade hjärta.

/Avdelningen långsökta konspirationsteorier...

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:
Kunta skrev:

Var det inte så att det mest var tjejer som drabbades av nackproblemen i folkrace?
Korta tjurnackar verkar vara betydigt ovanligare bland kvinnor...

En annan, relaterad, sak: Hur mycket hjälper en nackkrage? om man böjer lite på huvudet så känns det ju att det tar emot, men hjälper det verkligen något vid stora krafter eller i situationer när man riskerar pisksnärtskador?

#24, #64, #88
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Finns ju mängder av olika nackkragar iofs. Allt från en rund ring runt halsen, till den modellen jag kör med.
En som har stoppning som går ner en bit över ryggen. Detta gör att hjälmen inte kan åka bakåt alls mycket

Den har fungerat jättebra hitills. Tar upp hjälmen väldigt bra vid kollision.

men de där små runda ringarna man kan ha runt halsen, som kallas nackkrage är bara skit tycker jag.

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Såg i nya, nya GT reglerna från SBF att de har lite lättnader när det gäller sidosträvor på passagerarsida om man inte har "kartläsare". Sedan rekomenderar de dubbla och förstärkt kryss (men det finns dubbla på bilderna med minimikrav???)

Nåja, lite förbättring...

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilhjälmseländesreglerna (splittad tråd)
1345 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande