Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS -01 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (87232 totalt) |
Mellan passen på Castellet när bilen var varm hände det några gånger att startmotorn inte orkade dra runt motorn tillräckligt för att starta på första försöket. Några sekunders väntan och sedan startade den fint på andra försöket. Mekanikern säger att det är startmotorn och vi har bestämt att byta den nästa vecka. Har hört att det kan vara några andra grejer också, men felande startmotor verkar mest troligt eftersom det bara händer när bilen är riktigt varm:
- startmotor - jordkabel mellan motor och chassie - pluskabel mellan generator och startmotor - tändningslåset Batteriet är ungefär ett år gammalt och borde vara i topptrim. Lämnar in bilen på tisdag för att byta startmotorn och göra en allmän översyn innan nästa banträff. Bromsvätskan närmast oken pumpas ut och hjulet som hade sådan obalans kommer balanseras om. Och så skall ju såklart sportavgassystemet på igen! Är inbokad för ett tvådagarsbesök med Porsche Motorsport Club France på Circuit de Lédenon fredag-lördag nästa vecka. Banan verkar rättså intimiderande med mycket upp och ner och med krön och blinda kurvor, skall bli spännande! Har aldrig kört banan och inte varit med Motorsport-klubben heller tidigare. Hoppas det finns någon bra grupp så man inte blir till en ny "feature" på banan som måste rundas av de som kör fort... Här är ett varv i en Carrera Cup körd av Anthony Beltoise, det ser ut att gå rätt fort... http://www.youtube.com/watch?v=J1cEU _________________ Mikael S |
||||
Nä, jag hoppas inte det är vanligt! Ingen smäll alls, det bara började låta knas i en sväng. Man hör det i videon nedan, vid 2:30 ungefär då jag passerar Boxstern i hårnålen. Jag hade en himla tur att detta hände i det långsamma partiet just innan depåingången, och att jag gick in direkt istället för att köra ett avkylningsvarv (jo, den tanken slog mig faktiskt). Det hade kunnat bli tråkigt i den snabba vänstern efter rakan om jag fortsatt... Väldigt läskigt. _________________ Mikael S |
||||
Skönt att det gick så bra som det gick!
Och guld värt att du lägger ut en film på det så man kan se och lära och själv vara mer uppmärksam på om man får liknande missljud från bilen någon gång. Men vad exakt är det som låter i filmen? Det ser ju inte ut som att navet släppt från resten av fälgen och sprickorna ser inte ut att vara breda nog för att det ska ha kunnat vibrerat en massa. Har du själv några teorier? Och hur kändes det i ratten och märktes det något när du gasade på? _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Ja, jag hade nog rätt bra tur här! Alla ekrarna är helt av och jag tror det under last är tillräckligt mycket glapp med en gång för att navet inte skall vara helt centrerat i hjulet. Min teori är att det är denna obalans man hör. Det jag först tänkte på när jag hörde ljudet var faktiskt att jag plockat upp någon riktigt stor gummibit när jag passerade Boxstern lite på sidan av ideallinjen, det lär ungefär så. Man hör ju sedan tydligt hur mycket värre ljudet blir i de nästa två vänstersvängarna när glappet snabbt blir större. Lite mer hastighet och sidolast på det känns som ett ganska gjutet katastrofrecept... Det jag förundras över är att detta kan ske utan någon riktig smäll på fälgarna. Ja det kan ju såklärt hända att de fått lida tidigare i sitt liv men de inspekterades grundligt för bara några veckor sedan när en fälgbana fram reparerades och nya däck lades på. Men sedan dess har de inte misshandlats. Får se om jag skaffar ett nytt fälgcentrum till denna fälgen, byter fälgcentrum på alla fyra fälgarna eller köper en ny uppsättning banfälgar. Just nu känns alternativ 3 säkrast! _________________ Mikael S |
||||
Jag gick händelserna lite i förväg ovan. Efter hemkomsten från Lédenon rörde sig de flesta tankarna i huvudet om vilken ruggig tur jag hade som inte fick uppleva total fälgdestruktion på banan med påföljande skador på både bil, bana och person. Men nu har jag hunnit samla mig lite.
Innan avfärd fick jag bilen kollad, sportavgas monterat (låter trevligt!) och startmotorn bytt. Det vart en dyr historia men nu skall man väl inte behöva göra det igen inom den närmsta framtiden. Fyra timmar motorväg i totalt skyfall, glad jag kör med Toyo R888 och inte MPSC en sån dag. Förvånansvärt bekvämt även om det är en del ljud i bilen. Lite sömn och upp till en torr men kylig morgon, säkert inte mer än 10-12 grader. Mistralen på för fullt, huvva! Banan var en ny upplevelse för mig, likaså arrangemanget av Porsche Club Motorsport France. Klubben är en underavdelning av den franska Porsche-klubben och sysslar bara med bandagar och tävlingar. På lördagen kördes två race med till största del 997 Cup, bästa tid var 1.22.30 så det var bra fart. Bra organisation och trevligt bemötande, jag åker gärna med dem igen. Lägger in deras bandagar för 2012 som minnesanteckning:
13-14 Avril , Lédenon 8 Mai, Hockenheim 26 Mai, Monthléry 14-15 Juillet, Saintonge 24-25 Aout , Magny-Cours 29-29 Septembre, Dijon-Prenois 2-3 Novembre, Val de Vienne Funderar på Hockenheim nu om några veckor och siktar definitivt på Magny-Cours och Dijon senare i sommar/höst. Banan då. Total motsats till Paul Ricard som jag körde för några veckor sedan, i alla hänseenden! Ganska liten, inte många rakor, stora höjdskillnader med branta upp och nerförslut, sidolutning både utåt och inåt i svängarna och ganska bryskt vid sidan av banan. Sandlådorna (i den mån de fanns) innehöll ganska grovt grus med en hel del större stenar. Inte kul att hamna i. Men det slapp jag alltså som tur var. Många varianter av spårval gör att banan är populär för tävling, stora möjligheter att köra om lite överallt. Teknisk "knixig" med dolda turn-ins och en hel del bromsande i sväng. Kul när man får till det men inte helt enkelt. Och banan ligger verkligen ute på landet, svår att hitta till och man kör sista biten på en väg som är så dålig att jag nästan inte kunde komma fram i min låga bil. Och sista biten upp mot banan går så brant uppför att det var flera med släp som fick lasta av nedanför bara för att komma upp. Och installationerna kan vi väl vara vänliga att kalla "rustika"... Första varven var det otroligt svårt att hitta runt på banan eftersom man oftast inte ser mer än som bäst in till apex. Dessutom är det två uppförsbackar som är väldigt lika varandra, fast den ena följs av en liten raksträcka och den andra svänger tvärt vänster alldeles efter krönet. I sandfållan där stod det ofta bilar... Konerna som var utplacerade på fredagen var till väldigt stor hjälp och med ett pass med instruktör gick det bättre att hitta spåret. Riktigt berg-och-dalbana när det började flyta på lite! Såg minst två förare som stannade och kastade upp men jag klarade mig bra även om man blev lite snurrig. På lördagen var det ju tävlingar och alla konerna borttagna. Fasiken vad svårt det var! Blev till att lära igen och försöka hitta andra referenspunkter. Fick tyvärr bara en och en halv session på lördagen eftersom bakfälgen havererade. Synd, hade varit kul att fortsätta. Bilen funkar kanon (förutom fälgen då), det känns verkligen att den är byggd för det här! Efter två (ja, en och en halv då) dagar plågad runt banan var det bara att hoppa in i bilen och köra de 40 milen hem. Tack förresten till kompisen som lånade ut sina bakhjul till mig så jag kunder köra hem. En bra helg som slutade mycket bättre än vad den hade kunnat! _________________ Mikael S |
||||
Vid senaste översyn av bilen noterades läckande stötdämpare höger bak. Inte panik men måste fixas. Dessutom sjunger både skivor och belägg på sista versen nu, efter en dag på Laquais i slutet av månaden är de redo att bytas.
Och såklart måste något göras åt den brustna fälgen. Har tagit kontakt med Cargraphic för att se vad de säger. De har hört av sig och skall ringa mig. Jag tror i vilket fall som helst inte att jag kommer fortsätta köra med dessa fälgar på bana, de fungerar nog fint på gata men till bana kommer jag nog leta upp något annat. I nuläget är följande mest intressant: - en andra uppsättning originalhjul (hållbara men kanske inte superlätta, 8/10") - mkII-hjul (lättare, bredare, 8.5/11") - OZ Alleggerita (lätta, förhållandevis hyfsat pris, finns i både 8/10" och 8.5/11", massor av färger!) Någon som har åsikter eller råd angående fälgar? Att göra: 2 fixa sprickan i bakre stötfångaren 3 skaffa originalfälgar - KLART: ligger i Sverige och väntar 4 skaffa R-däck - KLART: Toyo R888 7 måla 3'an i GT3 emblemet bak så den också är svart (varför i allsindar är den grå?) - KLART: nytt emblem ligger och väntar 13 kolla/rikta fälg höger fram - KLART: reparerad 14 öppna och tömma sportkattarna - KLART 15 öppna och sätt fast innehållet i vänster originalljuddämpare 16 ta reda på vad som drar ur batteriet 17 höja bilen fram - skippat 19 nya bromsar, skivor och belägg (efter nästa bandag) 20 fixa läckande höger bak stötdämpare 21 nya banfälgar _________________ Mikael S |
||||
När man ser på hur sprickorna ser ut, känns det inte som en smäll eller annan skada har lett till sprickorna, utan snarare utmattning. Sprickorna är där fälgen är svagast, men spretar åt alla håll, både i bredd av ekern, men också i djupled. Det enda som är konsistent, är att sprickorna finns i samma, smala område på varje eker. Och har du först fått en spricka, blir fälgen så levande, att de andra sprickorna kommer direkt efteråt. R-däck med max grepp, många varv och hög hastighet (= hög ständig belastning) tar ut sin kostnad på det svagaste ledet. Med stor sannolikhet hittar du motsvarande sprickor i de andra fälgarna, om du kollar med röntgen eller motsvarande testmetod. Och utifrån det, bör det räcka med nya centrum till alla 4 fälgar. Slitdelar helt enkelt ! Ragnar _________________ Ragnar Joensen |
||||
Har du en bild på din bil med Alleggerita? _________________ Mikael S |
||||
Håller med på alla punkter! Min mekaniker var inte helt förvånad att den brast, de byter centrum på tävlingsbilarna med jämna mellanrum för att undvika dessa utmattningsbrott. Jag är i diskussion med Cargraphic, får se var det slutar... _________________ Mikael S |
||||
8x18 och 10x18 med original ET: _________________ Anders Zimdahl |
||||
Vet inte vad läppen kallas, men jag tror skuggan gör att den större ut än i verkligheten, det är den läppen "man brukar ha" på Mk1or såvitt jag vet. _________________ Anders Zimdahl |
||||
Efter en och en halv månad fick jag äntligen ett konkret svar från Cargraphic. Det är helt normalt att deras fälg går sönder sådär, de är inte gjorda för bankörning. Om jag vill kan jag skicka fälgen till Cargraphic i Tyskland för reparation. Mittstjärnan kostar 440 EUR. Reparationsarbetet kommer upptill, likaså kostnaden för att skicka hjulet fram och tillbaka.
_________________ Mikael S |
||||
Tjena Jag provar TSW Fälgar denna gång. Riktigt lätta och givetvis smidda fälgar. 8'-19 och 10.5-19 bak.
Daniel på Svenska fälg fixade dom. riktig bra service Ville få lite nyare look därför 19' MVH DPHANS _________________ Hans Lundström |
||||
Men jösses, jag är lite chockad av svaret måste jag säga! Har du googlat runt något och sett om det hänt många? _________________ Magnus Thomé |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS -01 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (87232 totalt) |