Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E21 318i -83 | 1, 2 >> 12101 besök totalt |
Då startar jag denna tråden då min compact är såld.
Historian började för längesedan, närmare 2005, då jag hade en 323i -79 med 2,5L motronicmaskin. Fruktansvärt rolig bil och med en massa körglädje och charm. Denna såldes vidare till en kompis som.. tja.. bilen blev inte bättre där om vi säger så Köptes tillbaka för att få lite kärlek igen, men upptäckte att det inte fanns så mycket kvar att greja med då den stått och rostat en hel del. Jag fick iaf köpt en massa delar under de 4 sista åren jag haft bilen i mitt garage Nu blev det sommar 2011 och jag hade inget vettigt att åka i och projektet kändes inte överkomligt i mitt lilla garage med svetsförbud. Jag och bror var nere i göteborgsområdet för att hälsa på en god vän som har rullande landsväg. För att titta och tjata lite blaha. Väl därnere så är det en trevlig snubbe som kör sin turbokonverterade 318is på rullarna. Strax över 300hk på hjulen och ett jävla ryt Tankarna om en M42i en E21a började ju växa. Kanske fanns det något hyfsat objekt på blocket? Ut via mobilen och kollar - å se där! En vit 318i -83 som hade gått ca 16000mil och såg helt ok ut. Funderade en stund på hur man skulle göra. Med en snäll bror som knuffar på en in i fördärvet så var ett möte med säljarn snabbt bokat Nuvarande utseende Några dagar senare, den 11:e juli så var jag och min snälle bror på väg hem med den här kärran Tyskstukad, kapade fjädrar och allmänt matt i lacken. Men väldigt lite rost! Bilen var så låg att den knappt gick att köra Denna bilen räddade min semester då den behövde poleras och fixas till. Men det blev bra Kvar att göra / Redan fixat [X] Byta stötdämpare runt om + fjädrar [X] Byta bromsar fram [ ] Bygga om till skivor bak [X] Montera fjäderbensstag [ ] Byta ut de trasiga stolarna mot sportigare varianter [ ] Halv/helbur [ ] Turbo? [ ] Andra fälgar ändå? [ ] Byta koppling [ ] Lättare svänghjul [ ] 5-vxl låda [ ] Lacka och byta framskärmar _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Dags för en polering tyckte jag..
Den var mattare än jag trodde Fick fatt i ett par BBS RS split som jag tycker är sjukt snygga fälgar. De plockades isär.. ..och polerades lite och fick lite färg Dessa skoddes med toyo proxes R1R. Sköna däck! _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Sen var det ju det där med att bilen knappt gick att köras då den var så fruktansvärt låg..
Samlade på mig massa godis under tiden jag hade min 323:a. Så nu var det bara att bygga ihop allting. Fjäderben från 323 bilstein sprint nya skivor och ok stålomspunna slangar och ferrodo DS3000 Nya hjullager Bussningar från strongflex, hårdhet 90ShA H&R fjädersats Stötdämparlagringar ja det mesta nytt eller renoverat. Innan och efter Nu gick det ju att köra med bilen! Svänger skönt och är det temperatur på bromsarna så hänger man i bältet. Nu ser bilen ut såhär: Fick även monterat M-ränder på bilen. Inte billiga, men det var dom sista på BMWs lager I vinter så skall bilen få ytterligare vård i form av fräschare inredning, nya framskärmar, halv- eller helbur, ny bakvagn, ny koppling, lättare svänghjul och förhoppningsvis en 5-växlad låda. Jag har ett turbogrenrör som förhoppningsvis kommer till användning under kommande säsong. M42-planerna är inte borta, men det verkar inte vara så enkelt som det brukar vara på BMW att byta motor. Så tills vidare får det bli respirator till den slöa M10n _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Ja det är väldigt roliga små bilar med en himla närvaro. Ta en kik på den du har, de gör gott att stå till sig lite _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
_________________ /Anders C |
||||
|
||||
Fin! Den har helt klart hamnat i rätt händer och får den vård den förtjänar. Fälgarna blev riktigt bra. Vet vilket hårt arbete som krävs för att få den putsen. Har själv polerat fälgbanor på Rondell 58 och jag tänker aldrig mer ta mig på ett sådant jobb... Ja, det är inte utan att man blir sugen på en egen E21...
Men M10'n är väl inte så slö i denna karossen? Vad väger den? |
||||
|
||||
Tack! Jo det är väl drygt 80h på fälgarna Men har man börjat polera saker så smittar det liksom av sig, så nu polerar jag allt.. Funderar på att ta betalt och polera fälgbanor åt folk. Det är kul men jobbigt. Köp och rädda en klassiker. Man ser inte så många i trafik längre. Njaaa, alltså den är ju inte handikappad. Men pigg är den ju inte Den väger 1060kg med 1/4 tank.
Tackar! Jo de är fina. Men har funderingar på annat.. _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Tack! Klart du får, den ska rulla massor i sommar. Måste bara fixa koppling, stolar, bakvagn, bromsar.. ehh ja.. men jorå den ska rulla i borås _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Liten uppdatering efter vintern.
Bromsarna utbytta mot Performance friction 01. Sjuka belägg! Dämpare - oförändrat. Blir coilovers snart. Koppling bytt - dock till original utan modifierat svänghjul. Turbo - nej. Tror jag ska satsa på att få tag på en M42 ist. Färg - bytt Fälgar - Tramont TY2. 14x8" ET0 Så ser den ut nu. Folierade för första gången. Det var inte lätt.. På håll ser det bra ut, men går man närmare så.. MEN, hade jag hållt i en lackspruta för första gången så hade det antagligen inte gått att vara i samma riktnrområde To-do Stolar och bälten ska in. Förhoppningsvis en halvbur med. Kanske blir det en lack till vintern. Vi får se. I morgon är det mantorp! Men för att titta, banpremiären får bli på hemmaplan. _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Snyggt jobbat, blev ju riktigt bra utseendemässigt:)
I med bur o kör BMW Cup nu då! racemässigt! Vad för chassie ska du satsa på? _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Jag kräver mer bilder på denna läckra bil! Den blev ju hur tuff som helst i sitt nya utförande!
|
||||
Tackar! Ja, jag sitter å funderar på om det är någon idé att plocka i en halvbur när jag vet hur jag vill ha den. Det kanske är "lika bra" att bygga en reglementsmässig bur om man skulle vilja ta steget fullt ut. Eller ska man montera i en halvbur (skruvad) och känna på det ett tag först? (Hur ofta ändras reglerna för burkonstruktioner?) Det blir ett kit ifrån herr Kinnby, XYZ, om allt går väl.
Tack Enda bilden jag har just nu är en diffus HRD-bild från mobilen.. Illa.. Jag ska fota i morgon med riktig kamera och återkomma _________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||||
Ang buren så visst kan du sätta i en "halvbur" som många kallar det, alltså en huvudbåge med bakåtsträvor o diagonaler o prova dig fram så, det skyddar iaf en rullning.
Att sen komplettera denna bur framåt med framåtsträvor/dörrsträvor osv är ju inget problem, givetvis bygger man det enl. SBF regler redan från början i alla avseende på montering, rörkvalitet o dimension, riktiga förstärkningsplattor/fästplattor osv. En "skruvad" bur är inget att satsa på, och det kommer heller Aldrig bli godkänt i tävlingssammanhang. Även om man bara vill bygga en bakre del av buren, gör riktigt från början, brukar löna sig. Vet inte så mkt om XYZ, men många verkar välja det... vad för delar dom utgår ifrån är dock lite okänt, iaf för mig, alltså vem tillverkar dess stötdämpare ?? viktigt o veta dess uppbyggnad o justeringsmöjlighet. Lycka till med bygget! [quote="lillebror"]
Tackar! Ja, jag sitter å funderar på om det är någon idé att plocka i en halvbur när jag vet hur jag vill ha den. Det kanske är "lika bra" att bygga en reglementsmässig bur om man skulle vilja ta steget fullt ut. Eller ska man montera i en halvbur (skruvad) och känna på det ett tag först? (Hur ofta ändras reglerna för burkonstruktioner?) Det blir ett kit ifrån herr Kinnby, XYZ, om allt går väl.[quote=] _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E21 318i -83 | 1, 2 >> 12101 besök totalt |