| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är gemensamt med internationella reglementen? Och inte?
|
3445 besök totalt |
|
Är mycket eller lite i reglementet hos www.timeattack.nu återanvändning av "etablerade" reglementen? Är det mycket egna upplägg i det? För att starta upp från noll och få igång något så kan ju en del specialare vara motiverade. Och vice versa. I den här tråden kan man diskutera skillnader och likheter. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Hej alla TA älskare,
Här kommer en liten förklaring på Magnus inlägg
När det kommer till reglementet är det ungefärligt en direkt kopia på det Engelska Time Attack reglementet. Våra så kallade egna upplägg på reglementet är baserade på de svenska säkerhetsföreskrifterna som SBF kräver för att få detta till en legitim och godkänd serie. Genom att vi tog säkerhetsföreskrifterna från SBF så slipper vi strulet med att behöva tänka på exempel som tex: Kan jag köra i England? Det kan du i och med att Sverige är det landet som har högst säkerhetskrav vilket i sin tur underlättar för oss och vice versa för de engelska förarna som kör genom MSA (engelska SBF) SBF och MSA som jobbar väldigt tätt ihop vilket underlättar för internationella körningar om det skulle bli aktuellt. Vi har/haft nära kontakt med TA uk och diskuterat fram och tillbaka lite om hur man ska gå till väga i början och vårt aktuella reglemente är en bra steppingstone för få Time Attack att komma igång. Den stora skillnaden på vårt reglemente gentemot Time Attack UK är att i år tillåter de Slicks men detta är ngt vi har blivit hänvisade att inte göra då, det tog Time Attack UK 6 år och inleda en slicks klass p.g.a. säkerhets aspekter och att det fanns många då som inte överhuvudtaget kört på slicks innan. Vi har fortfarande diskussioner om en slicksklass inför året 2013 men för 2012 kör vi old school och håller hårt i Time Attack grunderna med R-däck MVH TA |
||||
|
Blev nyfiken på en detalj, min bur som är en 6-punkts "miss-dash" skruvbur är godkänd i England för time attack och drifting men jag saknar röret i nedre delen av huvudbågen (från sida till sida) vilket krävs enligt erat regelverk.
Är det dispens på den i England då kanske eller har ni ändrat nått där? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
|
Re:
Snabb fråga, Detta ska köras under SBF-flagg allså? så de regler som finns är allså tillägsregler till Gemensamma tekniska regler och gemensamma tävlingsregler i SBF's reglemente? ska ni då tillämpa denna reglel som SBF har 2.2 Åtgärder krävs på banan så att hastigheten inte vid något tillfälle överstiger 120km/tim. Denna gäller med registrerade standardbilar utan bur http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_T Eller kör ni med racingreglementet med som sagt egna tillägsregler Obs detta är ingen kritik utan vill bar veta vilken sanktionering ni kör med och vilket grundreglemente mvh peter _________________ peter sandström |
||||
|
Re:
Hej Peter, Du om någon vet att det är ett ständigt arbete med motgångar och medgångar vad gäller att få en serie godkänd från SBF.....mitt svar är att vi jobbar stenhårt för att gå under SBF's flagga och som jag skrev tidigare för att underlätta för Team/chaufförer och ta sig över gränserna för att tävla. Ja, vi har lagt till mer regler för att kunna ha ett säkrare arrangemang. MVH Ralph |
||||
|
Re:
Hej Glenn, Som jag skrev innan ifall man vill tävla utomlands eller någon vill komma hit så "måste" man vara ansluten till ett förbund. MVH Ralph |
||||
|
ok inget fel på sbf så men vi har på speed weekend förare från eu och norden inget problem för den saken skulle vad det gäller sma och eller försäkringar. Men ska man köra en deltävling i EM så då kanske det blir svårare mm, blir nog bra hur som bara det blir åka av
_________________ Avregistrerad användare |
||||
|
Re:
Hej Daniel, Vi för en diskusion om detta och återkommer med svar. MVH Ralph |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
3445 besök totalt |