Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (60562 totalt) |
Re:
Tack, jag tycker bilen är väldigt snygg också och jodå, det finns utrymme både fram och bak tror jag nog, förstärkningspinnen fram måste förskjutas liiiiite framåt i fästena för att gå fritt från motorn. Bak sitter det en ful plåtpryl som bultas på när man lyft på karossen. Den blir utbytt till något så enkelt som ett vinkeljärn av alu. ett vinkelalu helt enkelt. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Re:
Men ... det ÄR ju en leksaksbil ![]() ![]() ![]() Supersympatiskt bygge med gammelbil och modern drivlina. Gillar det konceptet stenskarpt. Estetiken som finns i en del äldre bilar, men slippa den junkiga mekaniken och usla prestandan. ![]() _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Det är en leksaksbil, det har du helt rätt i.
Lite nya bilder på framstegen i byggeriet. ![]() chassiet börjar ta form. Det kommer bli lågt under sumpen. ![]() Kjellan sitter å lurar på tillvaron för den stackars elanen. kardan klar. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Oljetråg
Det kommer bli för lågt under tråget. Jag tänkte att man nog kunde hyvla på det ett tag men det kommer gå åt pipan. Tråget är den överläget lägsta delen så jag kommer få kapa av det och göra det grundare och bygga det utåt. Har tittat här på rejsa och försökt bilda mig en uppfattning hur detta ska utformas utan att bli riktigt klok på det. Vad är det egentligen som gäller när man bygger egna tråg och vill undvika surge? Går detta att klargöra? _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Hade samma problem med V6:an; blev bara några enstaka cm frigång. Kapade ca 4 cm och breddade så att jag fick någon halvliter extra volym. Har även en Accusump som extra säkerhet, men har bara sett den blinka till någon enstaka gång i kurva över krön och liknande situationer.
Grundprincipen är att bygga ut "vingar" åt sidorna med tak som ligger under oljenivån, så att oljan som rusar in från insidan under G-krafter höjer nivån, samtidigt som det redan är fullt på utsidan. På så sätt motverkar man effekten att oljan ger sig iväg till ena sidan, som den annars gör med en bred sump som inte är begränsad uppåt. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Haha. Klar är den inte. Jag har ju inget tråg som funkar ju! Men den är liite längre gången än vad senaste bildfånget ger sken av. Men fyfan va jag lägger mkt tid i garaget. kom hem 0430 igår. Gäsp.
_________________ Magnus Arnoldsson |
||
S2000 motorn har väl rätt höga krav när det gäller tryck och flöde. Jag hade satsat på torrsump.
|
||
Men jag vill inte det. Det verkar ju knappast heller vara en failproof Konstruktion. Det måste ju finnas dussinvis med motorer som varvar lite å klarar sig perfä med vanlig sump? Kom igen nu gobbar som kan!!
_________________ Magnus Arnoldsson |
||
I denna tråd ser du hur min garagegranne gjorde, fräste av lite o byggde ut det på bredden istället.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Blomquist |
||
Hur mycket markfrigång har du under tråget idag ?
Det är ju inte hela världen om det är tråget som är lägsta punkten....men det bör ju vara 7-8 cm frigång. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ja...det är ju lite dåligt.
Normalt brukar ju tråget vara ungefär lika lågt som svänghjulskåpan....men här verkar det sticka ner en bra bit till..eller ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Butterfly, nej inte en bra bit till, men en liten bit till, dessutom är hela paketet vinklat ngt framåt.
En liten smula vågar jag nog hyvla på svänghjulsbiten. Har redan slipat bort en hel del "onödiga" klackar på låddan för att få plats. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Det blev en smula hårdare satta fjädrar fram, sen blev det helt OK.
![]() helt klart Jag har plastat en del vid det här laget och börjar bli sådärbra på det, dessvärre var jag riktigt usel i början. Då hade jag tigersågat upp stora hål i motorrummet för att få plats med grenrör och lite annat. Bilden nedan är tagen 13e mars. ![]() ![]() Men eftersom bilen nog kommer se framtida kraftiga ombyggnationer tycker jag inte att det var mycket att tramsa med och snygga till mer än till en funktionell standard. ![]() 15e mars var det målat. ![]() Karossen sitter på plats och ett moddat värmepaket från AB Volvo har hittat in i bilen (jag skäms lite). Värme är skönt om man vill åka långt. ![]() Avgasröret måste tyvärr dras en smula in i bilen. Här skymptar även den bakflyttade förarplaceringen och den nya rattstången från den exklusiva vagnen Suzuki Alto. ![]() Jag är nöjd. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Re:
Det är vtec:en som behöver massor med olja i dessa motorer eftersom den styrs med oljan. En originalpump har en kapacitet på 95 liter i min. vid maxvarv och det borde liknas med V8:or och 12'or. |
||
Kimmen, jo jag är med så långt, för övrigt, vilken grym j-vla bil du har. Så snabb vill jag också bli!
Det enda jag vill göra är att kapa några ynkans cm på tråget utan att behöva inkräkta på varken volymen eller tillgången till olja. Jag har ju också till skillnad från dig massa kaross att släpa runt på så jag måste vara ytterst försiktig med vikten. Ser ut som jag kommer hamna någonstans runt 820-30 kg med full tank. Gräsligt. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Tack, det lär nog bli fränt så det räcker till med detta
![]() Så länge men inte minskar oljevolymen så är det nog lungt. |
||
Ett bygge i min smak!
![]() _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (60562 totalt) |