Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2642 besök totalt |
RS6.com nere på Nürburgring
Jag och ett par polare åkte ner till Nürburgring över Påsken. Man var ju grymt sugen! Vi hade med oss en original RS6 Avant med 19" ContiSport2 samt 18" P Zero Corsa R-däck. Bromsarna var helt original förutom byte av bromsvätska och stålomspunna slangar. Vi hade en kanonrolig helg och träffade en massa trevligt folk som vanligt. Några erfarenheter vi hade under helgen: * Körde om M5 Ring Taxin. Frau Claudia körde. ![]() * Körde 8:29 som bäst ![]() * Dokumenterade en massa varv i RS6 och GT3 RS på video. ![]() ![]() ![]() * Som sagt, åkte två varv i en ny Porsche GT3 RS ![]() * Tog ett par tusen bilder. ![]() ![]() * Bodde hos Sabine. ![]() * Vi körde också om ett antal Porschar (Carrera RS m.fl) ![]() ![]() * Skjutsade Aftonbladets Resereporter och hans son runt Ringen. ![]() ![]() * Lyckades få röda bromsskivor ![]() * Exploderade ett R-däck i utgången av Galgenkopf i c:a 150 km/h. ![]() Allt gick bra, inga problem att hålla bilen på banan trots 2 pers. i. Smällen finns på video. Bilen kördes in med fälgen i gräset. Däcket slog upp en del av framskärmen och slog sönder en del av skärmbreddningen. Skadan skedde antagligen pga. för högt däckstryck samt värme. En annan bidragande orsak är troligen att load index bara var 670 kg, mer kunde vi inte få tag på. och med ibland 4 pers. i bilen ligger man farligt nära gränsen. För att inga lösa delar skulle ramla av när vi fortsatte åka dagen efter sågade vi den delen helt. Observera att bilen aldrig var av banan. Ett rykte spred sig om att vi varit av och krashat men det är absolut inte sant. Däremot körde vi lite drifting på en parkering, därav skit och lera. * Gjorde av med 2.5 uppsättningar bromsbelägg fram ![]() * Gjorde av med en okänd summa pengar. ![]() Jag körde mitt första varv runt Nürburgring och det kändes helt okej. Det är lätt att allt blir så hypat och jag har stundom varit livrädd för att ens närma mig infarten på fyra hjul (på 2 hjul är otänkbart). Men summa summarun har man koll på bilen och lite erfarenhet av banåka är det bara att rulla ut och känna sig för och bitvis öka tempot. Min lekmanna-SLUTSATS: Det går att åka fruktansvärt fort i en Audi RS6 - surrealistiskt fort! Med r-däck blir greppet för bra och ABS:en går t.ex. inte in vid inbromsningar vilken gör att skivorna bygger för mycket värme vilket fortplantar sig till fälgen. Vi startade med 2.7 i tryck kallt enl. de rekommendationer vi fått. Detta blev 3.5 varmt. Så vi sänkte succesivt trycket. Efter att ha gjort det 2-3 ggr. blev bilens uppförande på vägen mycket dåligt och man såg tydligt att däkcet inte mådde någe bra. Så vi höjde igen och då såg slitytan mycket fin ut återigen. Exakt vilket tryck vi hade är svårt att säga då vi inte förde anteckningar osv. Och jag var inte med vid alla tillfällen. Vi borde kylt av bilen mer innan vi satte varvet då däcket exploderade. Som sagt, RS6 är ohyggligt snabb. Men det är ingen 1200 kg Porsche som man kan köra varv efter varv, men med rätt kylning kan man köra riktigt snabba varv. Man kan inte trolla bort fysikens lagar, och vissa varv körde vi 3-4 personer i bilen. Det är också en ohyggligt dyr bil att köra på bana då den äter belägg, bensin och däck. Glödgade skivor till trots fungerar faktiskt bromsarna helt utan problem efter att vi bytt belägg. Lite bilder: Ner för Fuchsröhre... ![]() Hatzenbach ![]() ![]() Bild på däcket och bilen innan vi började såga. Leran kommer alltså inte ifrån incidenten med däcket.: http://www.rs6.com/forum/attachment. Fler bilder finns i länken. Notera att driftingbilderna är tagna för show. Lite fina uppställ för kameran. http://www.rs6.com/forum/showthread. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Det var inte jag som körde 8:29...Han som satte den tiden har kört c:a 60-70 varv på Ringen totalt. En annan satte 9:06 i RS6:an och har kört c:a 10 varv totalt. Jag körde mitt första varv på Ringen under helgen och tog inte tid, försökte bara hitta spåret och hålla mig undan när upphinnande dök upp. Totalt körde vi c:a 25 varv i helgen. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Ja, en mycket kort stund. Hutlöst med 200 kr i inträde. Och Gud vad dåligt jag mådde av alla konstiga byggen. Inte mycket som var rejsig där inte... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Hehe.. själv satt man 4 dagar i A-hallen mellan Zatzy och RPM.. Tjoho ![]() Såg eran RS6:a precis när ni gled upp mot norra ingången, resan kan förklara att den var så ren och fin ![]() |
||||
Det här också... ![]() ![]() Bildserie http://www.rs6.com/forum/showthread. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Två första bilderna på denna tråd var ju lite sköna
![]() ![]() ![]() http://www.rs6.com/forum/showthread. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Du, Erik... Gå in under denna länk: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Detta som du just visar bilder på KAN vara varför mark ägana runt banan vill spöa upp turister!!! ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Jag visste det skulle komma. Nu är det ju så att med tanke på hur det såg ut i övrigt på platsen tvivlar jag på att vi lämnade den i speciellt sämre skick än den redan var. Men tack för föreläsningen... _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Grattis till att du äntligen blivit av med oskulden, Erik!
![]() Hur kändes det att köra själv jmf med att sitta bredvid? Jag misstänker att det är BTG-tider du nämner? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Tack! Det kändes bra, som sagt det är lite väl hypat i mina ögon. Med det vill jag inte säga att det är lätt att sätta bra tider, men i en hyfsad bil kommer man snabbt ner i tiderna kan jag tänka mig. Samtliga tider är naturligtvis BTG. Vad tror ni förresten tyskarna skulle tycka om man körde förbi påfarten mellan konerna i 300km/h? ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Jag ser att inte bara min john deere är fyrhjulsdriven, utan även din traktor. Så praktiskt. ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||
Bra bilder och kul reportage, Erik
![]() Kan tänka mig att en däckexplosion i 150 km/h i galgenkopf känns ganska "spännande" ![]() ![]() Jag råkade ut för en punka/däckexplosion i 105 km/h på rak motorväg en gång, det var...hmm... inte lika "spännande" ![]()
I slutet på videon som finns på denna sidan är där en som försöker med den bravaden, dock ofrivilligt ![]() http://www.joerundseim.com/en/multim _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Du kan ju fråga vad en Norrman i en gul RS har att säga? ![]() Iofs small däcket det varvet - allt finns på film ![]() Vi körde om en svensk Carrera 4 (996) också. Det första han sa när han kom fram till oss på parkeringen var "Den är bilen är trimmad eller hur?" ![]() -"Nej, den är original." ![]() -"Jag trodde jag skulle köra ifrån er i Fuchsröhre men ni låg ju supernära hela tiden..." Sen körde vi om honom på insidan på rakan ut ur Adenauer Forst. Finns på video ![]() GT3 RS:en körde dock inte speciellt snabbt, så det är ingen skalp i sammanhanget. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Tack! Det gick fint förutom att Tor-Helge som låg bakom ![]() Norrmannen Öivind som kör 240 runt Ringen satt i RS6:an och hade en rolig kommentar: "En go gammeldags värmegang..." LOL! ![]() Vi får tacka Tor-Helge så mycket för att han stannade och hjälpte till. Vi var på jakt efter en röd Carrera RS, men huvva den körde riktigt fort och hade fått för stort försprång. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
Var hittar man videofilmerna du tog i påsk där nere. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2642 besök totalt |