Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1069 besök totalt |
Försäkringsfråga avställd bil transformerad till tävlingsbil
Hej Har en tävlingsbil som i nuläget är avställd och har en garageförsäkring på sig. Frågan är om detta är giltigt iom att den knappast skulle klara sig igenom sbp numera. Jag kommer inte att återställa denna bil till gatdugligt skick inom en överskådlig framtid så frågan är vad man kan göra för att ändå kunna ha den försäkrad när den står inlåst. Skall man föra ur den ur registret och kolla med försäkringsbolaget om dom vill försäkra den i mitt garage. Att den inte är försäkrad när jag är på tävling/träning är ju en sak men det kan ju vara kul om man har nån form av försäkring när man trailar till/från tävling. Hur har ni andra gjort med bilar som har gått från gatbil till ren tävlingsbil Vad gäller ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Re: Försäkringsfråga avställd bil transformerad till tävling
Täcker inte dragbilens försäkring skador på "lasten" vid transport ? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Re: Försäkringsfråga avställd bil transformerad till tävling
Jag forskade ang ämnet då jag skulle transportera Abarthen till tex emmaboda (232mil TOR). Abarthen saknade iof identitet men jag frågade ända "om" jag skulle fixa en identitet. Svaret jag fick: Alla transport skador som inträffar tex på släp/lastbil- är det abarthens "EGEN" försäkring som gäller- inte tex dragbilens. Det fanns faktiskt en transportförsäkring jag kunde ta med varierande varuvärde. Jag uppskattade den till ca 70 000skr och då skulle transportförsäkringen täcka allt "som jag förstod det" och kostade 1700skr/år- inte så dyrt.. Som sagt- det behöver inte vara en registrerad bil= Sakförsäkring för transport under obegränsad sträcka ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Identitet saknar ju inte bilen. Alla chassinummers plåtar osv är ju kvar. Regplåtar måste ju märkas med chassinummer och går ju lätt att skruva av.
Ni som har byggt räcerbilar, hur har ni gjort? Vad händer vid stöld i garage t.ex? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Vi har en gemensam garageförsäkring som täcker allt som inte har en egen identitet (tex. verktyg, bildelar, maskiner, mitt FasT projekt) vi är 7st som delar garage och betalar ca 400kr/år/pers för ca 80 000skr/pers i olika saker.. Men en racebil som har en identitet redan, är det inte bara att kontakta försäkringsbolaget och kräva en värdering av bilen samt entusiastförsäkring? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Jag har undrat om det med. om de tar ens bil från "listan" så får man väl 15000 kr för den kanske det täcker ju inte ens kostnaderna för diffen i bakaxeln. _________________ Daniel Steiner |
||||
Tror dom flesta entusiastförsäkringar har en klausul som säger att man skall ha ett en bilsgarage typ...möjligen max 2 bilar ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1069 besök totalt |