Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2309 besök totalt |
Per Eklunds Pikes Peaks Saab i Motorjournalen
Ett meddelande på jobbet avslöjar att Peter Sundfeldt var på Saabs provbana i Trollhättan och provkörde Per Eklunds 800 hk Saab 9-3 Pikes Peak den 6 april. Inslaget kommer att sändas i Motorjournalen den 26/4 eller den 3/5 (inte bestämt ännu). Meddelandet avslöjar också att: "Peter körde bilen ett stort antal varv runt vår provbana med ett belåtet smile på läpparna. Han är ändå van att köra tuffa bilar, men 800 hk rattar man inte varje dag. En beskrivning av bilen och en intervju med Per hann han också med innan han drog vidare med sitt team." Några större utsvävningar tillåter inte den lilla provbanan i Trollhättan, men jag ser ändå fram mot reportaget ![]() Hörde att "snöskyffeln" som sitter framför bilen ska ha fungerat bra vad gäller lyftkrafter men att den gjorde att man fick problem med kylningen (luftflödet genom motorrummet). Anders |
||||
Per Eklunds Pikes Peaks Saab i Motorjournalen
Reportaget om Pikes Peak-SAAB:en sänds den 26:e, och efter att ha tittat in hos redigeraren för någon timme sedan där han satt och klippte det jobbet kan jag meddela att mer motorljud än så har vi aldrig haft i ett inslag. Musikpålägget var minimalt eller inget. Ljudfetischisterna kan glädjas och jag var glad att mina hörselskydd var med och på plats. Så var inte fallet de första varven och skyndsamt apterade jag dem. Interagerandet mellan mig och Fredrik Ekblom beskriver jag på följande sätt på svartamasken.com: "Det stämmer att jag var på Falkenberg och gjorde ett reportage om STCC-S60:n i går. En provkörning som inte blev så mycket till provkörning då jag på mitt, naturligtvis, långsamma utvarv på kalla däck hanns upp av Fredrik Ekblom på sitt sista varv i en racedistans. Missuppfattning om spårval, dålig uppmärksamhet från min sida och så touchade han mig till en halv spinn. Lite bakjus, framljus och sprucken plast bara men det kändes ändå bra fånigt att störa testen på det sättet. Hur som helst, jag fick mig i alla fall en initial uppfattning om Volvon under några få, alltför försiktiga varv efteråt. Denna hoppas jag kunna redovisa på ett käckt vis i reportaget som sänds i säsongens sista Motorjournalen den 3/5." Så var det med det! _________________ Peter Sundfeldt |
||||
Re: Per Eklunds Pikes Peaks Saab i Motorjournalen
Helt rätt!!! ![]() ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Har sett Saaben in action på Kinnekulle under En Dag På Racerbanan och kan intyga att ljudet från motorn fick alla mina hår på hela kroppen att resa sig , den lät Sååååååå skönt , det finns inte ord o beskriva hur det låter
![]() ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
Kör S60 Challenge på Pirelli PZero Corsa 235'or 18 tummare i år igen? De har ju tyvärr vanliga veka gatstommar med allt vad det innebär ![]() _________________ ![]() |
||||
|
||||
hehehe...är på väg att köpa likadana kammar som sitter på den motorn. Med lite tur, lite bättre/lättare stakar och kolvar och "tävlings" avgassystem så hoppas jag att våran kärra låter likadant (obs! jag sa bara "låter" ![]() finfin motor den där SAAB kortmotor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Det lilla man såg av Saab-repotaget visade körning på väg med sidomarkering och snökäppar...
![]() Man kanske skulle knata ner till testbanan och kolla hur det ser ut eller var det allmän väg..? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag var där då o pratade lite med Per om bilen, han var ju tvungen o kolla in dom 3 Alfa 75:orna som vi hade med o körde med ![]() Cirkus 240 blås trodde han att han hade på den lilla rakan innan bron. Ang ljudet så låter den som en toktrimmad Saab tvåtakt....fast mycket mycket värre. När han passerade på rakan var det som en käftsmäll i ansiktet varje gång han passerade. Noterbart att varvet gick på 55sek ung. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Såg den in action i pausen mellan några STCC-heat på Mantorp. Per körde mellan sopmaskinerna och hade varvtider på några sekund över STCC-gängets rejs-tider... Huga... Skapligt med ketchup i flaskan också... ![]() /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Däcken han körde med var Kumho Ecsta asfalts däck , när han kom in i depån efter sista åket och parkerade bilen så gick han ut och kände på slitbanan , han brände nästan handen så varma var däcken. Slitbanan hade smällt bort ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2309 besök totalt |