Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (38156 totalt) |
Re:
Äh, hur svårt kan det vara? ![]() Finns ju flera här på rejsa som har kastat sig ut i det okända och visat modeller på sina chassien som vi andra har tyckt bu eller bä om och som slutgiltligen har blivit rätt bra som jag förstår det. Det är bara att köpa in lite balsapinnar från närmaste modellbyggeaffär och sätta igång. Lämpligen använder man smältlim. Det går fortast att använda men det går dessutom att göra om flera gånger. En skala man kan köra med är 1:6 och då använda befintliga dockor som utgångspunkt. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/1:6_sca Barbie och Ken lär vara i skala 1:6 om man nu vågar gå och köpa en sådan. ![]() Själv byggde jag en dock i balsa med utgångspunkt av mina egna mått. Allting blev inte lika perfekt som i verkligheten ![]() ![]() Jag i skala 1:5 (ungefär). Därefter kan man börja fundera på chassiet. Jag valde pinnar som var 6*6mm. Det motsvarar 30*30mm 5*5 motsvarar 25*25mm. Etc. Här är första resultatet: ![]() Här är samma med mig i: ![]() Motorn är ungefär en KTM 640 gjord i papp, kirurgtejp och toarulle. ![]() Hjulupphängningarna är gjorda av bl a grillpinnar. Där ska till en störtbåge också. Den tänkte jag göra i sugrör (sådana man kan böja) och sedan fylla med smältlim. Hjulen blir kanske i papp eller om jag hittar några vettiga på Jula eller Clas i sjön som är 35x120mm. Som sagt bara ett exempel på hur man kan göra och det finns många här som kan komma med vettiga synpunkter om man håller på att göra något verkligt dumt. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Jo visst, ingen minns en fegis!
![]() En ultima kaross ligger på runt 50' hmm, ![]() det är väl egentligen "bara" köpa hem en kaross, kolla hjulbas spårvidd och bredd, och knappa in bottenramen i datorn, och sen lägga ramrör efter karossen och triangulera efter att alla viktiga rör och bitar är på plats. Fel anfallsvinkel kanske? _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Tycker jag inte alls att det är. En grundram utan triangulering, sen kollar du upp hur du bäst styvar upp den och gör det! Plöj igenom så många projekttrådar och bilder på ultima ramar och bilar du kan hitta! Och kör hört!
Dock bör du innan du börjar ha bestämt dig för motor och låda, helst även skaffat hem dom så du kan bygga ramen utifrån motorvalet, samt bestämt vad du vill ha för uprights. Custom made, eller OEM. Audi har t ex på en del Quattro modeller bakre uprigths som skulle funka fint på en mittmotor bil. Kolla in Commer pickisen "Worlds fastest Commer" på www.savarturbo.se forumet, han har en mittmonterad Audi 8a med sånna uprigths t ex. Vad man ska komma ihåg med att bygga själv är att det inte blir mer avancerat än vad man själv gör det till ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Så långt är jag med Cassius!
![]() Ja, Audi v8 med en ombyggd quattrolåda dök upp direkt i skallen igår, men jag som är så sugen på wankel.. Wankel med ombyggd sprängkåpa till quattrolåda ombyggd för bara drivning på "fram-axel" delen. ( SQS håller ju faktiskt på med ett seq kit till 01E lådan ![]() Det mesta blir hemmabyggt i detta projektet, dock finns det ju mycket uprights tillsalu på ex racecarsdirect som skulle kunna fungera om man bygger wankel med inte så hiskeligt med effekt. säg max 300sug Hk ( som givetvis slutar i planeringen med 3000 turbo hk ![]() hmm.. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
BODOLA
Ursäkta tråd kapningen och desutom nästan Karlstads bo ! Johan har du fler bilder på nya Bodolan ? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Re: BODOLA
Den var med på ett par tävlingar 2011 _________________ Johan Lekås |
||
Överväger du en ultimakaross så provsitt en först och kolla att du får plats, det är verkligen inte högt i tak i dom och man har på ultima GTR chassiet gjort en efterkonstruktion med en sorts nedsänkta "tråg" som föraren sitter i, dvs "stolsunderredet" är lägsta punkten på ramen.......... (kör för fan inte av på gatan över en trottoarkant med orginalchassie utan att ha stabilt plangolv under.. då är det rullstol direkt)
_________________ Mvh // Niklas L |
||
Vad tror du Johan, en ultima i nån race-serie kanske hade varit något?
![]() (j*vligt dyr kaross att åka ut på banan och knuffas med dock) ![]() ![]() Edit: Givetvis vill jag att alla svarar! ju mer folk som pratar gott om saken att jag klarar det, desto större chans ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
1.78 lång och 75-80 kg, inte stora grabben direkt ![]() Detta får väl helt enkelt konstrueras bort på mitt bygge om det blir av ![]() Dessutom så blir det inte gatreggat somsagt, (inte säger väl det om att bilen provkörs på gata kanske, men det är vi tysta om här på rejsa :thumbup: Hörde jag nån säga takbula?! ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Varför bygga om en Quattro låda då det finns färdiga lådor? Fanns ju både 5 och 6 växlade manuella, samt tiptroniclådor som ju i sig nästan är sekventiella från början i strikt framhjulsdrivna Audis med rakställd motor
![]() Bara att skaffa adapterplatta till valfri motor ![]() ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Re:
Givetvis, det har jag ju helt glömt bort! ![]() Dom lådorna borde börja väga på träd på skroten också faktiskt.. låg och tänkte på motoralternativ igår, undra om 250-300HK sug wankel räcker (går ju iofs bygga turbo men blir så mycket annat som sticker iväg prismässigt då), eller om man inte ska vara så fastlåst på just wankel, en Audi-v8 är ju garanterat lättare att få dit med låda osv, men mycket tyngre. wankeln får man ju lägre vikt och det går säkert att få den lite längre fram ( med lite drivaxellutning framåt) och får ut rätt mycket effekt ganska enkelt! ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Audi 8an är rätt lätt faktiskt. Och kompakt! Det är ju alublock på dom så dom väger bara drygt 200kg.
Sen finns ju V8an med allt från 220 till 420hk original! Utöver det finns de ju en V10 också ![]() Och en originalmotor som bara fått bättre andningsvägar för ljudets skulle torde vara mer underhållsfri än en trimmad motor ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Re:
precis, så jag tänker också! man vill ju köra när bilen är klar, inte meka. En standard S8 med andra grenrör och Itb's, samt ett sprut skulle vara toppen i en sån bil. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Audi's AHC motor ligger mellan 7 och 13.000:- på bildelsbasen
![]() ![]() Hur är Tiptroniclådan i dom första bilarna? borde vara rätt långsamma reaktionsmässigt? Dom kostar ju inte så mycket, runt 15.000:- .. frågan är hur man får till styrningen? _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Ultima Kaross är ute ut leken, dom säljer inte karossen utan att man köper deras chassi
![]() Lola t70 MK III ? Porsche 917? kom med förslag, Fått GT40 som förslag, men det är inte så intressant för min del. _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Re:
Tycker Stratos karossen är rätt frän, tvärställd V6:a är rätt motor http://www.hawkcars.co.uk/hf3000/ind Eller så har jag sett färdigbreddad Escort MK2 i plast, kommer inte ihåg vart. Tror ändå på att köpa en färdig kaross och ett motorpaket där motor och låda passar ihop. Så slipper man arbete med adapterplattor mm. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Synd att du missade denna:
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170837415171&clk_rvr_id=342576903128 _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Har fått ett mycket bra tips via mail som ska kollas upp noggrannare, men det beror på hur exakt kopian är gentemot originalet, mycket får byggas om på den karossen, men den är riktigt tuff!
leta upp en Ultima ägare som kan langa en kaross skulle kunna funka, men ja.. vet inte riktigt.. escort plastkaross vore fett, men inte så rejsigt ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Nyare Mosler karosser ser också rätt så trevliga ut.
http://www.mosler.co.uk/mosler/index _________________ Magnus Helin |
||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (38156 totalt) |