Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (55279 totalt) |
Gelleråsen 17 september
Äntligen dags för årets tredje körpass. Bilen har stått still i två månader drygt ![]() Lördag morgon Gelleråsen. Har inte fått tag i lämplig spoiler fram ännu. ![]() Bak lika; saknar en del detaljer sen sist. Lite fulputs på diffen. Nytt halvsystem på plats. Tack Autoexperten Täby. Leverans på ett par timmar. Nya Toyo r888 på plats bak. 215/50. Emil på Euromaster I Arninge fixade snabbt o enkelt i torsdags. Väl värt de extra slantar det sparade i tid o logistik jämfört med att köpa på postorder. ![]() Den ser lite väl hög ut bak. Kan bero på den extra brickan jag satte ovanpå silentblocken. Men cambervinklarna ser bra ut. Fredrik och hans kompisar på Vianor Arninge hade inget att anmärka på hjulvinklar. Höger fram pekade något ut och vänster noll grader. Han ställde 0,15 grader toe in. Att bakhjulen är något bredare bör göra bilen lite mer understyrd. Vinklar: Fram (grader) Toe in 0,15 Camber 2,5 caster 8,4 Bak Toe in 0,1 camber 2,3 ![]() Körningen då ? Jo klart bättre känsla med stabil bakvagn och riktiga däck. Blir samma fram till nästa race. Kunde i efterhand också kontatera att ju mjukare jag körde desto bättre gick det. Klockade lite tider hemma vid datorn från mobilkamerans filmsnuttar och det gick rejält snabbare ju mer jag körde. Att grabbarna i sina 318is körde åttor runt mig bjuder jag på. Någon avslutande körning på open pit blev det inte denna gången heller då jag tappade fläktremmen på andra passet. ![]() Avslutningen på Knutstorp känns ju riktigt lockande nu. Återkommer .... _________________ Jan Bergman |
||||
Re:
Tack själv ![]() Ser att jag fått samma problem som du hade efter lättning; hög svansföring. Verkar som Millway skall få en beställning snabbt. ![]() _________________ Jan Bergman |
||||
Filmsnuttar Knutstorp och Gelleråsen
Lite filmer finns på http://www.youtube.com/user/nisseftw knutstorp 2 juli. Första i regn andra i sol. Gelleråsen 17 september. två st. Kommentarer om spårval m m mottages tacksamt ![]() Har 4 st radius 17 tums fälgar till salu med dunlop och Kuhmo på. ET40 ( spacer nödvändigt fram ) Fälgarna ser bra ut ( se första fotot längst upp i tråden ). Balans o rundhet har jag ingen aning om. _________________ Jan Bergman |
||||
Skäl att le
Skäl 1. Banträffen på Gelleråsen gav otrolig mersmak. ![]() ![]() ![]() Skäl 2. Mätte upp tändspolen; Primärresistans mellan pol 1 (-) och 15 (+) var 1,2 ohm mot riktvärdet 0,05 ohm. Sekundärresistans mellan pol 4 (centrum) och 15 gav 7950 ohm mot riktvärdet 5000 ohm. Om något värde är för högt skall man byta spole. Sagt och gjort. Biltemas lilla platta oljefria högeffektsspole för 200 kr lockade fram en flock bortsprungna hästar ![]() ![]() Till sist: Det är gott om tid till den 8 oktober så jag hinner bli klar i god tid. ![]() Bild på nya spolen ![]() _________________ Jan Bergman |
||||
Pyssel i höstsolen
Vet inte hur Mats Kinnby fick till en leverans så snabbt. Men helt plötsligt knackade DHL på dörren och levererade ett XYZ coiloverkit, supersport. Bakdämparna är också full coilover. Lite skillnad ![]() ![]() och nu !! ![]() ![]() Bolt on montering, 30 min sen klart. Gjorde grundinställning av höjd innan montering. Ingen förspänning av fjädrar och dämparna i läge 12 av 24 snäpp. För urtseendet skull borde det kanske varit 5 mm högre bak. Nu är det värsta retro-02 stuket. Fram sitter fortfarande H&Rkitet på. Har onsdag och torsdag på mig. Men jag kör Knutstorp med denna setup. Det bestämdes efter en väldigt trevlig testkörning. Vill inte stressmeka och stå med kapade fjäderben och råka ut för något. Tack Mats ![]() Har rivit ut baksäte och det mesta av golvmattan också. Den väger i sig inte så mycket tycker jag. Men eftersom den var både tjock och rejält blöt så blev det ett antal kg mer än jag trodde. Asfaltmattor på förarsidan åkte bort också. Hann också med att sänka rattstången ![]() _________________ Jan Bergman |
||||
Off season pyssel
Baksäte före och efter Så här körde jag på Knutstorp. Utan öronproppar hade jag blivit tokig redan i Södertälje. ![]() Bara med denna förändring blev det väldigt mycket uthärdligare. Har rollat baksidan på mattan med Swedac DC-P 500 dämpmassa vilket gav ytterligare lägre decibel. ![]() ![]() Ny stol. Sparco med bästföredatum 2013 enligt märkningen. Dessa godingar väntar också på vårsäsongen ![]() Fina 51 mm fjäderben från skroten för bara 600 ink frakt. De är kapade enligt Mats Kinnbys instruktion och hylsorna smektes över rörstumparna med lite hjälp av gummiklubban. Sen svets längst ned o klart ! Så fort de är på skall badrumsvågen ut för lite viktkontroll och justering i varje hörn. ![]() Var en sväng på biltema också och köpte tändkablar. Lydde ett annat råd på rejsa beträffande dessas kvalité och tog med mig mätapparaten. Konstaterade att rådet var rätt , det varierade en hel del i ohmmätningarna. Trots detta var en kabel fel. Det gnistrade synligt även i dagljus och kittlade i fingrarna vid beröring. > ![]() _________________ Jan Bergman |
||||
Säsong 2
Lite bilder från friluftsgaraget ! ![]() Ny grill på på plats. Bytt stötfångaren till den nyare modellen i plast. Nu slipper jag alla rostande småbitar. Här har jag strippat bort ytterdelen. Bara balken kvar. Blinkershålen förstorade för M3 blinkers. ![]() DTM-spoilern från ACM ![]() ![]() Originalblinkers på plats så länge. De är tillbakaflyttade med distanser så spoilern får plats. Lite sårvård påbörjat på läpp och mungipor. Kom på att om jag fortsätter med samma färger och kompletterar med rött så blir det BMW tävlingsfärger ![]() ![]() Bakre stötfångare på plats. Enkel konvertering här också. Den gamla bakstammen får hänga med till nästa år. Återstår: slip, spackel och lack. Därefter lösa mysteriet med ABS lampan. Jag vet en genväg om det inte fungerar som det ska. Montera nya coilovers fram och dämpare bak. Därefter Carspect..... Peppar peppar. _________________ Jan Bergman |
||||
Finn fem fel m m
![]() Umeå feb 2011 utanför Länsförsäkringar Nyköpt. ![]() Raceready inför licenskurs i maj . Nästan men bara ![]() ![]() Efter mantorp April ! 2012. Still no leaks ![]() ![]() 1 Termostat slut Högtryck i systemet 2 Luftskruven ! Någon hade skruvat den i botten. BMI som en sumobrottare. 3 throttleswitch NOT 4 Tomgång kärvad 5 tändkablar och spole slut 7 av jord är du kommen jord skall du åter varda. Men först lite rostlösning _________________ Jan Bergman |
||||
långt kvar till nästa BMWSC träff
![]() Hoppas du kommer dit me så det inte bara är jag med e30 ![]() |
||||
Småpyssel
Förbättrat andning och bromskylning. Vet i katten vad det är för en expert som dragit luftskruven i botten på intaget. Jag har skruvat upp fyra varv, bilen går bättre o bättre men fortfarande fet blandning. ![]() Det enda raka att göra efter Kinnekulle. Beläggen var som nya innan. De fick rejält med stryk på banan. ![]() Med fet blandning och en motor som tjuvsuger luft klockade jag 1,11 som bäst. Körde ett flertal varv i intervallet 1,12-1,15. Skillnaden mellan 1,11 och de 1,00 tider Samson satte varje varv i race 1 ( deltävling 3) är i längd från start/mål till första högerkurvan efter bron. Just nu är jag väldigt nöjd med den skillnaden. ![]() _________________ Jan Bergman |
||||
Anderstorp120708
Andertstorp var en riktig höjdare. Hade lyckats ställa in chassi och motor bra. Nya bromsbelägg blue stuff fram och yellow stuff bra. Allt toppen förutom en detalj ; vaxeln till oljepumpdrivningen. ![]() Tur inte sht happens så ofta ![]() ![]() ![]() Det sköt rätt bra när tvåans vevaxel och kolvbult tog sig ut i det fria. Tur det inte hände på banan. tar ju en stund att sanera. ![]() _________________ Jan Bergman |
||||
J-klar vilken otur!
![]() ![]() |
||||
Re:
Precis ![]() ![]() _________________ Jan Bergman |
||||
Re:
Mycket gott val till en E30 hör vad dig om du undrar nått ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
Tack det Gör jag. _________________ Jan Bergman |
||||
Tillfälligt avbrott
transport beställd från Jönköping via Norlens i Uppsala. Kostar marginellt mer än att köra med eget släp och känns tryggare med tanke på att jag endast har B kort. M52B2- beställd med all ( hoppas jag ) kringutrustning ; nycklar antenn boxar och kablage. Om allt stämmer är det bolt on med undantag för oljetråg och motorfästen. ![]() Frågor : Är det något jag behöver tänka på vad gäller det elektriska eller är det bara att koppla in ? Hårdvarubiten ; svänghjul, bromsburk, motorfästen, koppling och så vidare. Finns här något att tänka på? Svar mottages tacksamt !!! Det är kanske väl optimistiskt att hoppas på Knutstorp men till Mantorp bör jag vara klar ![]() Janne _________________ Jan Bergman |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (55279 totalt) |