Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 M52 swap ( Såld Billigt )
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (55279 totalt)
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Gelleråsen 17 september

Äntligen dags för årets tredje körpass. Bilen har stått still i två månader drygt Inte riktigt vad jag tänkt mig. Men nu äntligen är det dags för lite körning.

Lördag morgon Gelleråsen. Har inte fått tag i lämplig spoiler fram ännu.


Bak lika; saknar en del detaljer sen sist. Lite fulputs på diffen. Nytt halvsystem på plats. Tack Autoexperten Täby. Leverans på ett par timmar. Nya Toyo r888 på plats bak. 215/50. Emil på Euromaster I Arninge fixade snabbt o enkelt i torsdags. Väl värt de extra slantar det sparade i tid o logistik jämfört med att köpa på postorder.
Den ser lite väl hög ut bak. Kan bero på den extra brickan jag satte ovanpå silentblocken. Men cambervinklarna ser bra ut. Fredrik och hans kompisar på Vianor Arninge hade inget att anmärka på hjulvinklar. Höger fram pekade något ut och vänster noll grader. Han ställde 0,15 grader toe in.
Att bakhjulen är något bredare bör göra bilen lite mer understyrd.
Vinklar:
Fram (grader)
Toe in 0,15
Camber 2,5
caster 8,4
Bak
Toe in 0,1
camber 2,3


Körningen då ? Jo klart bättre känsla med stabil bakvagn och riktiga däck. Blir samma fram till nästa race.
Kunde i efterhand också kontatera att ju mjukare jag körde desto bättre gick det. Klockade lite tider hemma vid datorn från mobilkamerans filmsnuttar och det gick rejält snabbare ju mer jag körde. Att grabbarna i sina 318is körde åttor runt mig bjuder jag på. Någon avslutande körning på open pit blev det inte denna gången heller då jag tappade fläktremmen på andra passet. . Tog mig till OK i Karlskoga med buntband som rem. En hundring lättare kunde jag styra hem med ny rem på plats.
Avslutningen på Knutstorp känns ju riktigt lockande nu. Återkommer ....

_________________
Jan Bergman
Citera
JohanSo
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 275



Tjena Jan

Tack för pratstunden i lördags. Skönt att du fick tag på en rem och kunde ta dig hem.

_________________
Johan Sollenberg

Ducati Monster
GMC K1500
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Re:

JohanSo skrev:
Tjena Jan

Tack för pratstunden i lördags. Skönt att du fick tag på en rem och kunde ta dig hem.


Tack själv
Ser att jag fått samma problem som du hade efter lättning; hög svansföring. Verkar som Millway skall få en beställning snabbt.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Filmsnuttar Knutstorp och Gelleråsen

Lite filmer finns på http://www.youtube.com/user/nisseftw1

knutstorp 2 juli. Första i regn andra i sol.
Gelleråsen 17 september. två st.

Kommentarer om spårval m m mottages tacksamt

Har 4 st radius 17 tums fälgar till salu med dunlop och Kuhmo på. ET40 ( spacer nödvändigt fram )
Fälgarna ser bra ut ( se första fotot längst upp i tråden ). Balans o rundhet har jag ingen aning om.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Skäl att le

Skäl 1. Banträffen på Gelleråsen gav otrolig mersmak. Men bilen hade dåligt bottendrag på 3an o 4an. thumbs down Dock :
Skäl 2. Mätte upp tändspolen; Primärresistans mellan pol 1 (-) och 15 (+) var 1,2 ohm mot riktvärdet 0,05 ohm. Sekundärresistans mellan pol 4 (centrum) och 15 gav 7950 ohm mot riktvärdet 5000 ohm. Om något värde är för högt skall man byta spole. Sagt och gjort. Biltemas lilla platta oljefria högeffektsspole för 200 kr lockade fram en flock bortsprungna hästar thumbs up . Nu drar bilen rejält med acceleration på fyran och femman och den går mkt lugnare. Skäl 3. Hade slutligen ett mycket givande samtal med Mats Kinnby så nu blir det coilovers från XYZ runt om. . Efer detta svände jag förbi Emil i Arninge och beställde två Toyo R888 till.

Till sist: Det är gott om tid till den 8 oktober så jag hinner bli klar i god tid.

Bild på nya spolen

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Pyssel i höstsolen

Vet inte hur Mats Kinnby fick till en leverans så snabbt. Men helt plötsligt knackade DHL på dörren och levererade ett XYZ coiloverkit, supersport. Bakdämparna är också full coilover.

Lite skillnad
 
och nu !!
 


 

Bolt on montering, 30 min sen klart. Gjorde grundinställning av höjd innan montering. Ingen förspänning av fjädrar och dämparna i läge 12 av 24 snäpp. För urtseendet skull borde det kanske varit 5 mm högre bak. Nu är det värsta retro-02 stuket. Fram sitter fortfarande H&Rkitet på. Har onsdag och torsdag på mig.
Men jag kör Knutstorp med denna setup. Det bestämdes efter en väldigt trevlig testkörning.
Vill inte stressmeka och stå med kapade fjäderben och råka ut för något.

Tack Mats Det blir en XYZ dekal på denna till helgen.

Har rivit ut baksäte och det mesta av golvmattan också. Den väger i sig inte så mycket tycker jag. Men eftersom den var både tjock och rejält blöt så blev det ett antal kg mer än jag trodde. Asfaltmattor på förarsidan åkte bort också.

Hann också med att sänka rattstången
 

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Off season pyssel

Baksäte före och efter

Så här körde jag på Knutstorp. Utan öronproppar hade jag blivit tokig redan i Södertälje.


Bara med denna förändring blev det väldigt mycket uthärdligare. Har rollat baksidan på mattan med Swedac DC-P 500 dämpmassa vilket gav ytterligare lägre decibel.


Ny stol. Sparco med bästföredatum 2013 enligt märkningen.

Dessa godingar väntar också på vårsäsongen
Fina 51 mm fjäderben från skroten för bara 600 ink frakt. De är kapade enligt Mats Kinnbys instruktion och hylsorna smektes över rörstumparna med lite hjälp av gummiklubban. Sen svets längst ned o klart !
Så fort de är på skall badrumsvågen ut för lite viktkontroll och justering i varje hörn.



Var en sväng på biltema också och köpte tändkablar. Lydde ett annat råd på rejsa beträffande dessas kvalité och tog med mig mätapparaten. Konstaterade att rådet var rätt , det varierade en hel del i ohmmätningarna. Trots detta var en kabel fel. Det gnistrade synligt även i dagljus och kittlade i fingrarna vid beröring. > ok 50 spänn är inte hela världen för en ny. Och .... bilen går... bra ! Ses i vår

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Säsong 2

Lite bilder från friluftsgaraget !




Ny grill på på plats. Bytt stötfångaren till den nyare modellen i plast. Nu slipper jag alla rostande småbitar. Här har jag strippat bort ytterdelen. Bara balken kvar. Blinkershålen förstorade för M3 blinkers.




DTM-spoilern från ACM provmonterad. Sitter med snabblås, två fram och en på varje sida.



Originalblinkers på plats så länge. De är tillbakaflyttade med distanser så spoilern får plats.
Lite sårvård påbörjat på läpp och mungipor. Kom på att om jag fortsätter med samma färger och kompletterar med rött så blir det BMW tävlingsfärger . Bara att klarlacka sedan. Lite frestande.


Bakre stötfångare på plats. Enkel konvertering här också. Den gamla bakstammen får hänga med till nästa år.
Återstår: slip, spackel och lack. Därefter lösa mysteriet med ABS lampan. Jag vet en genväg om det inte fungerar som det ska. Montera nya coilovers fram och dämpare bak. Därefter Carspect..... Peppar peppar.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
48 timmar till Mantorp. Lite bilder





_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Mantorp Vårruset 28-29 april



Hyfsat stuk.

Framvagnen sänktes ytterliggare i depån.




Lite data från Harry's laptimer inlagda i Google earth

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Finn fem fel m m


Umeå feb 2011 utanför Länsförsäkringar Nyköpt.

Raceready inför licenskurs i maj . Nästan men bara


Efter mantorp April ! 2012. Still no leaks Men nästa bild avslöjar ->

1 Termostat slut Högtryck i systemet
2 Luftskruven ! Någon hade skruvat den i botten. BMI som en sumobrottare.
3 throttleswitch NOT
4 Tomgång kärvad
5 tändkablar och spole slut
7 av jord är du kommen jord skall du åter varda. Men först lite rostlösning

_________________
Jan Bergman
Citera
Japan
Norrahammar
Här sen Mar 2010
Inlägg: 187



långt kvar till nästa BMWSC träff thumbs up
Hoppas du kommer dit me så det inte bara är jag med e30

_________________
Gustav Kassermo

Legendcar

http://www.garaget.org/?car=275575
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Japan skrev:
långt kvar till nästa BMWSC träff thumbs up
Hoppas du kommer dit me så det inte bara är jag med e30


Jag kommer allt är fixat nästan
Nya lysen oljepump kommer i veckan

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Kinnekulle

Som alltid ett kanonarrangemang från klubbens sida. Eftersnackstråden här på rejsa med film och bilder från söndagen är suverän. Laddar upp de bilder jag fastnade på här:





_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Småpyssel

Förbättrat andning och bromskylning. Vet i katten vad det är för en expert som dragit luftskruven i botten på intaget. Jag har skruvat upp fyra varv, bilen går bättre o bättre men fortfarande fet blandning.



Det enda raka att göra efter Kinnekulle. Beläggen var som nya innan. De fick rejält med stryk på banan.


Med fet blandning och en motor som tjuvsuger luft klockade jag 1,11 som bäst. Körde ett flertal varv i intervallet 1,12-1,15. Skillnaden mellan 1,11 och de 1,00 tider Samson satte varje varv i race 1 ( deltävling 3) är i längd från start/mål till första högerkurvan efter bron.
Just nu är jag väldigt nöjd med den skillnaden.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Anderstorp120708

Andertstorp var en riktig höjdare. Hade lyckats ställa in chassi och motor bra. Nya bromsbelägg blue stuff fram och yellow stuff bra. Allt toppen förutom en detalj ; vaxeln till oljepumpdrivningen.

Tur inte sht happens så ofta


Det sköt rätt bra när tvåans vevaxel och kolvbult tog sig ut i det fria. Tur det inte hände på banan. tar ju en stund att sanera.



_________________
Jan Bergman
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2087



J-klar vilken otur! Läste i eftersnackstråden att du nu kommer satsa på M52B28, så inget ont utan något gott kanske?

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Re:

Davve skrev:
J-klar vilken otur! Läste i eftersnackstråden att du nu kommer satsa på M52B28, så inget ont utan något gott kanske?


Precis Det låg säkert i mitt undermedvetna. Annars hade jag ställt bilen i Jönköping. Nu står den där i alla fall. Nu måste jag byta.

_________________
Jan Bergman
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Davve skrev:
J-klar vilken otur! Läste i eftersnackstråden att du nu kommer satsa på M52B28, så inget ont utan något gott kanske?


Mycket gott val till en E30 hör vad dig om du undrar nått

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Davve skrev:
J-klar vilken otur! Läste i eftersnackstråden att du nu kommer satsa på M52B28, så inget ont utan något gott kanske?


Mycket gott val till en E30 hör vad dig om du undrar nått



Tack det Gör jag.

_________________
Jan Bergman
Citera
janneftw
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 90


Trådstartare
Tillfälligt avbrott

transport beställd från Jönköping via Norlens i Uppsala. Kostar marginellt mer än att köra med eget släp och känns tryggare med tanke på att jag endast har B kort.

M52B2- beställd med all ( hoppas jag ) kringutrustning ; nycklar antenn boxar och kablage. Om allt stämmer är det bolt on med undantag för oljetråg och motorfästen.

Frågor :

Är det något jag behöver tänka på vad gäller det elektriska eller är det bara att koppla in ?

Hårdvarubiten ; svänghjul, bromsburk, motorfästen, koppling och så vidare. Finns här något att tänka på?

Svar mottages tacksamt !!!

Det är kanske väl optimistiskt att hoppas på Knutstorp men till Mantorp bör jag vara klar
Janne

_________________
Jan Bergman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 M52 swap ( Såld Billigt )
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (55279 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande