| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Recaro SPG för lång förare
|
1 besök senaste veckan (1680 totalt) |
|
Hej, Jag behöver tips då jag är sugen på en begagnad recaro SPG men inte vet om den passar mig. Har långt att åka och ingen ÅF med stolar hemma där jag bor i Kalmar. Finns det någon här som har denna stol men inte är liten som en pinne? Jag är 199cm och 93kg och behöver stolen då jag kör en del slalom och vill komma ner lite lägre i min 964. Vad tror ni, kan en SPG passa eller är det en smal modell? _________________ Mvh John Johansson Porsche 964 WTL 1992 |
||
|
Uppar en gammal tråd då jag själv är på jakt efter nya stolar och undrar vart man ska lägga krutet.
Är själv ca 195cm lång och väger ca 90kg. Har provsetat en stol som verkar komma ifrån ridetech eller liknande, deras modell heter fighter och den kommer jag ner i. Dock är ryggen för kort och hålen för bältet är alldeles för långt ner. Är nu på jakt efter stolar som både ser bra ut och som jag vet med mig att jag och min passagerare sitter säkert i. Jag vet att ni har massor av erfarenheter, snälla hjälp mig. Har tittat på recaro spg, pp osv. Mvh Mattias
_________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||
|
Re: Recaro SPG för lång förare
John, det är inte hela din längd som avgör om stolen passar, det är din rygglängd som är avgörande. Provsitt en stol där du vet rygglängden, sen mäter du hur mycket högre rygg DU behöver för att bältena ska kunna passera öppningarna i stolen utan att skava och dessutom vara monterade med 0 till max 20 graders nedvinkling.
|
||
|
Jag är 200cm och 86kg. (ingen aning om rygglängd, men den är väl ganska relativ längden).
Den enda stolen som jag tycker känns lagom i rygglängd (dvs som inte slutar i nackens höjd) och har bälteshålen på rätt plats är Bimarco Futura. Kanske inte den mest fancy tillverkaren, men stolen är FIA-godkänd så jag ser inga egentliga bekymmer med att tillverkaren kanske inte hör till de största. Alla andra stolar som är extra höga är alltid extra breda också, som om man automatiskt skulle vara tjock bara för att man är lång.
Annars har jag börjat snegla på Kirkey-aluminiumstolar eftersom man kan få dem till ett attraktivt pris i customstorlekar. Men det kanske inte passar sig med en alu-nascar-stol i en 964...
|
||
|
Re:
Rygglängd är INTE relativt längden, det varierar väldigt mycket. Om du köper Aluminiumstol ska du kika på en som är klassad SFI 39.2 eller 39.1, om du inte har den klassningen förutsätts det att din bur chassie är byggts så att det stabiliserarstolen. En FIA-stol har kraftigare struktur än en vanlig Aluminiumstol. Iofs så är de gamla FIA stolarna (1999 standard) rätt så veka, men de nyare (8862-2009) har bra styvhet, liknande ovanstående SFI-stolar.
|
||
|
Har tipsat om OMP HTE (~5700SEK) förut till lite längre personer, men det är öronlappsstolar, och det kanske inte är det ni önskar i en gatbil?
Vi har dem i rallybilen, och de passar både mig (188/90) och killen jag åker med (ca195/90) väldigt bra! Med HANS-skydd så har vi inga problem att bältena går emot övre kanten på bälteshålet. _________________ Johan Eriksson |
||
|
Ingen som skulle kunna mäta från sitsen till bälteshålen vad måttet är på dem stolar ni har tillgängliga?
Mest intressant för min del är recaros sortiment. Mvh Mattias _________________ /Mattias Sundberg Porsche 911 3.2 Carrera -84 Ex: Volvo 850 turbo banbil Ex: Porsche boxster 2,5 -98 |
||
|
Re:
OMP ARS är väl samma stol fast utan lappar? Det är svårt att vara lång och/eller smal och hitta en bra stol
_________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1 besök senaste veckan (1680 totalt) |