| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Coachning av Richard Göransson - Vad kan jag förvänta mig?
|
2496 besök totalt |
|
Den 29'e maj far jag ner till Knutstorp för att köra på Procedural Racings träff där. Och jag ska få coachning av "RG" (som man ska kalla honom för att visa att man är med lite )
Det här ska f*nimig bli jättespännande! Att få lite inblick i vad förare ett tydligt snäpp upp från oss glada hobbyister kan. Vad han kan förmedla till mig. Jag har inte den blekaste aning om vad han kommer se som jag ska arbeta med. Pinsamt att inte redan veta om sina dåliga sidor kanske Att jag inte är så superkonsekvent på varvtider vet jag iof. Med CSL'en har jag även blivit lite lite bättre på att inte köra digital gaspedal, on-off.
Någon som fått coachning av Richard som vet lite hur upplägget är, hur han jobbar? Någon här som ska dit nästa tisdag den 29 maj och köra? EDIT: Kan inte stava hans namn rätt tydligen Ooops. Rättat nu tror jag
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Låter som du kommer få en strålande dag
Han kommer att fråga vilken ambitionsnivå man har med sin körning. För att få ut max av insrtuktionerna måste man vara beredd att stoppa in lite extra oxå, köra lite utöver sin egen "comfortzon". Man kan väl sammanfatta det med att han åker med och kommer med tips om förbättringar. Både i körteknik och spårval. Ett stort + för mig var att han inte försöskte komma med några tips under själva körningan då man i min bil inte hör ett smack. Flera andra instruktörer har provat det och då är det bara att nicka och köra vidare Tyckte han spåret var fel så snodde han ratten och visade rätt
Gissar att ni kommer att träna på att bromsa in till apex då det ofta finns ett par sek att hämta där. jag har bokat den 2/7 med RG om jag minns rätt. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
Re:
Du har koll du
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Re:
Är ju låååång tid kvar dit och många varv skall köras innan dess
tror du det ordna så RG har Peltor interkom i sin hjälm? Funderar på att installera det inför denna körning så vi kan prata med varandra på banan. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
Re:
Ja till exempel i Peors tråd där han berättar om vilken enorm förbättring han "hittade" med en kunnig coach _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Jag kan berätta redan nu att det är väl investerade pengar om man vill bli snabbare .
Att själv lista ut vad man kan göra bättre är både svårt och tar lång tid. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
Re:
Jag har ju Peltorinterkom till min hjälm också så det var en intressant fråga även för mig. Eller nääääääää föresten, irrelevant för mig Det är så tyst i min bil så man hör lätt varandra ändå
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Hmmmf, du får skaffa en riktig bil
_________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
Re:
...och kostar som bekant pengar i den här världen. Att lägga lite körtidspengar på en bra coach kan säkert vara en vettig investering för den som vill bli snabbare. _________________ Martin Öberg
|
||||||
|
Re:
Har för mig att RG har hjälm med IC, annars får han låna min hjälm. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Jag vill också.
Jag vill också med Magnus. Det är ju min hemmabana. Den oxå. Hoppas på att få läsa om vad du lär dig. Och nu är du har du fler ödmjuka sidor än jag, annars brukar jag behöva påminna mig själv om att ändra mina tankebanor. Säger han att köra mer aggressivt så behöver ju inte min hjärna tugga argument om varför det är bra att köra mjukt. Istället, lita på honom och bryt så mycket gamla mönster du kan. De som inte funkar för dig byter du tillbaka utan ansträngning. För övrigt, känn efter hur RG gör inbromsningar. Jag har fortfarande en analys mellan honom och Gaute på Gelleråsen i åtanke. RG börjar att bromsa mjukt de första 10-20 metrarna och sedan gradvis upp till full broms som han sedan har perfekt in i kurvan. Han behöver aldrig släppa av för att rulla lite. Så tjänade han nästan en halv sekund redan innan han börjat svänga. Tänk om man kunde bromsa så. PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
|
detta ihop med analys med loggning vore guld, finns massa sånt i usa tex på 997 cup bilar där man har en coach med motec logg kunskap som man kör och går igenom loggen med under dagen, ska va mycket lärorikt
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Vilka alternativ/möjligheter finns till förarcoachning i Sverige? Tycker det vore oerhört intressant att testa, istället för att harva runt i blindo och försöka bli autodidakt.
//Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||
|
Re: Jag vill också.
Intressant, Linus Ohlsson lärde ut att jag skulle stampa full broms direkt och släppa av mjukt i ingången. Olika elit-förare har väl lite olika körstilar (vilket i och för sig inte är så märkligt), även när det går ungefär lika fort. Skiljer sig även mycket beroende på vilken bil man sitter i, med framhjulsdrift kör Linus på ett helt annat sätt t ex. Det gäller väl också att välja det körsätt som känns bäst, tryggast och enklast för en själv. _________________ Anders Zimdahl |
||||||
|
Säkert finns det flera olika varianter på hur man kör bil snabbast genom en bana. Körtekniken varierar inte bara genom genom förarmaterialet, biltypen, chassisetup etc. Att man bromsar si eller så kan också bero på strategi när/om man tävlar eller kör trackday, vått eller torrt, diffroms eller inte.
Vi på Procedural Racing och MOM Events/förarcoaching (Ljungbyhed) arbetar med kända förare som, - Richard Göransson - Micke Ohlsson - Ola Nilsson - Felix Rosenqvist - Alexander Haegermark - Jocke Mangs - Ted Brink - med flera Var och en har nyanser till varför dom är snabbast på olika delar av banan. Det allra viktigaste är att få in en konsekvent körstil som passar deltagaren att på snabbaste och säkraste sättet att ta sig runt en bana. Sen har alla olika mål som beaktas av instruktörerna när dom lär ut. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2496 besök totalt |