Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16 >> 109675 besök totalt |
Tack Måns! Jag tror nog snarare det handlar om att överleva och ta sig runt detta året än någon dominans. ![]()
Ja det blev riktigt bra, men det var mest tur. Hade tills igår ingen aning om vad aset vägde. Syns imorgon!
Visst är det sjukt mycket mer jobb än vad man tror när tittar på det i första läget!? Bara att ligga i, är en grymt skön känsla när man ser att alla delar faller på plats. Du får försvara klubbens färgerna på Gotland, min ekonomi räcker inte till för den körningen. Idag har vi tvättat lite och dekaltrimmat. ![]() Vem sa att det inte går att packa i en TT? ![]() ![]() Nytt fäste till kameran är också tillverkat men missade tyvärr få någon bild på det. 06:00 imorgon rullar vi mot Kullen. Skall bli riktigt kul! //U _________________ ![]() |
||||||
Shakedown på Kullen avklarad. Fick ordentligt med körtid och är mer än nöjd och uti från några jag körde jämnt med så en 1,05 tider nånstans klarade jag av.
Bilen höll ihop inga konstigheter, det går nog att köra grymt fort med den här TTn så från och med nu får det bli lite mer prio på uppdatering på föraren istället. ![]() En personlig blockering fixade vi i allafall och det var stumt under bron några gånger, det går undan bra där. Uj pirr i magen. Men som någon i depån sa,
![]() Min morgon generellt kunde väl börjat lite bättre, lämnade Gbg i god tid redan vid sex på morgonen. Alltid skönt att ha gott om tid i depån och fixa ordning allt. Gick ju bra tills jag skulle tanka vid Preem macken uppe vid E20 avfarten, de har slutat sälja 98 oktan!?? Fick vända ner mot Skara igen för att efter mycket letande hitta en mack som sålde 98, det var den lugna morgonen åt skogen. ![]() Glider väl in på Kullen sådär kvart tjugo över åtta, förarmöte kvart i nio. Stress. Sliter ur all packning, upp med bilen och byta hjul. Sista hjulet skall på och klockan tickar är lite slarvig tror att hjulet hänger på pinnbultarna, det gjorde det inte.. ett finger mellan hjul och bromsok..aj.... Spräckte upp fingret lite på längden, som tur är höll de förarmötet nära ambulansen så jag följde mötet medan en snäll ambulanskille tejpade ihop mitt finger. Kan säga att de var en extremt skön känsla att dra på sig trånga räservantar efter det.. ![]() Men men jag rullar ut och efter ett halvt varv så ler man bara allt slit i vinter, allt strul på morgonen, det onda fingret, allt är lätt värt det för man är ute och svänger igen och det är bara så kul! Får passa på att tacka herr Gistell för räddningen vid hjulfadäsen. ![]() Stort tack också till Figgz och hans trevliga flickvän för god "mitt på dagen fika" med hembakt kaka, lätt dagens höjdpunkt utanför banan. ![]() Två mobilbilder från depån på Gistells Z3 och TTn, ![]() ![]() Någon som har mer bilder på TTn från helgen? Bara lägga upp i tråden i såfall! Väl hemma så låg den här och väntade på dörrmattan, ![]() Liten men ack så viktigt detalj inför nästa helg. //U _________________ ![]() |
||||||
+1 Alla serier mår bra av mångfald och det ska bli riktigt kul att följa framfarten. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Miatorna kör Roadsport C med eget heat. Får satsa på att sätta Roadsport A bilarna på plats istället. ![]() Bra kört i fredags! ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Det var kul att ses och sätta ett ansikte på byggtråden. Toppenbra att du hade roligt, det är ju det alltihop går ut på i slutändan.
Vi ses i helgen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
||||||
Tack för alla glada tillrop, rodnar ju nästan lite..
![]() ![]()
Tack! Var du min depå granne ute på kanten? Försöker sortera ut lite ansikten mot namn? ![]()
Ja detsamma, alltid kul att få lite ansikten bakom användarnamnen. Syns absolut till helgen är riktigt taggad redan nu... ![]() _________________ ![]() |
||||||
Nej, hade plats under taket mellan Suddarn och Torkel, grön Miata med svart hardtop och vita fälgar. Om du menar den svarta med gul-grön stripes och vinge så är det min bror. Men du köpte en större kompressor av mig i vårt fd racinggarage för ett par år sedan. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Snyggt kört på morgonens träning Ulrich!
![]() Men vad hände på kvalet...? ![]() ![]() (Såg att det var rödflaggat enligt Amigoo.) Hur som helst - lycka till imorgon! ![]() //Martin Som sitter i ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Stel i kinderna av ett permanent fånigt leende... "hooked for life" ![]() |
||||||
Racerapport deltävling 1 & 2 SPVM (SSK) Kinnekulle 20120525-27,
Detta blev en riktig långhelg med banåkande som började redan på torsdagen. Åkte med som support till Stefan (quattro) som skulle köra på Anderstorp. Kul kväll där jag mest såg bilarna i utsläppet, om ni undrar vem som ville se röda banden hela tiden så var det undertecknad. (ja, jag vet att jag tjöta på er om rutorna men någon typ av standard måste vi ändå ha ![]() ![]() Vi hämtade upp TT'n hos ACE Comp på vägen hem efter lite sista minuten jobb. En liten vikt på nätta 37kg var på plats där passagerarstolen normalt sitter. En överoptimistisk tidplan och feltolkning av reglementet i Roadsport gjorde detta till sista utvägen för att komma till start. Viktigaste i denna stund var att komma till start och inte optimering mot klass standarden.Tack Dennis för alla sena kvällar du lagt på TT'n, ovärderligt! Lämnade av TT'n vid garaget och landade i bingen seeent på torsdagskvällen, sjukt vad mycket "jag måste bara fixa det o det" det blir. 06:00 var det uppstigning på fredagen, skulle hämta upp Stefan 09:30. Brukshinken skulle packas med diverse och en snabb tripp till Biltema skulle hinnas med innan detta. Lagom morgontrött så plockar jag det kan bära och går till bilen, stoppar in hela klabbet och drar i väg mot biltema. Hittar det jag saknar utan problem, när jag väl kommer ut till "räser seaten på 60hk" inser jag att jag glömt stanna till vid lägenheten och plocka in de sista grejorna som jag inte fick med mig i första rundan. Ok, tillbaka genom stan hem igen och plocka med mig de saknade väskorna. (körde om en viss blå L O T U S på bron, trehjulade jag något Josen!? ![]() Resten av morgonen flyter på bra och vi glider in på kullen strax efter lunch, hittar vår plats i depån och gör oss hemmastadda. ![]() Två träningar á 10 minuter står på schemat för dagen, känner att jag verkligen behöver all kör tid jag kan få, byggande av bil har inte tillåtligt många tillfällen till körning under våren. Träningarna körs igenom utan större fadäser, tidtagningen är inte igång så Stefan handklockar mig på ~1.05 tider. Bilen känns bra, lite lätt i rumpan under inbromsning övrigt som alltid, lite understyrd och det eviga problemet att få med sig farten ut ur sista kurva mot start och målrakan. Jag är nöjd och belåten och känner mig rätt så trygg i bilen, värsta nervositeten rinner liksom av en när man väl fått ratta lite. Vi fixar lite med det sista i depån. Till vår förvåning ser vi att kön till besiktningen redan börjar ta form, två timmar innan de öppnar. Ja, ja tycker vi och drar iväg för att inhandla lite mat för helgen, vi tar besiktningen när vi är tillbaka då är den säkert inte lika lång. ![]() ![]() ![]() Vid sjusnåret är det äntligen vår tur att besiktigas, tar ca 1 minut innan domen faller. "Du, det är ett bränt hål i ditt bälte, det där kan vi aldrig släppa igenom" Vad sa du, sa du?! "Bälte är trasigt, hitta ett nytt eller en ny bältes del med matchande FIA nummer på så får du vara med imorgon" Ridå..jag missar min första tävling pga. av slarv från min egen sida, någon gång under vintern så har det landat en svetsloppa på axelbandet och gjort ett litet hål. Ungefär vid det här tillfället är jag på väg att ge upp, vi skiter i det här och åker hem. Stefan vägrar och ger mig nytt mod, vi betar av alla depåplatser i jakt på ett nytt bälte, snacket går i depån och jag får tips om att prata med en Opel Kadett åkare vars bil står med en brusten främre bärarm . Smyger mig fram och frågar hur det går? Visar sig att en reserv bärarm är på plats men den passar inte så det blir inget åkande för denne trevlige herre denna helg. Ordspråket "den enes död den andres bröd" har aldrig varit så träffande som nu. Mitt i all misär så kollar vi av Opeln's bälte och se på faen det är matchande FIA nummer! Jag får låna ena axelremmen och det finns hopp igen, TACK Gunnar! ![]() ![]() ![]() Efter lite fipplande med montering av den lånade remmen så ställer vi oss i kön för besiktning igen klockan är nu kvart över åtta, besiktningen stänge nio. Hinner vi? Med fem minuter tillgodo är det vår tur, besiktning herrarna ser tveksamma ut, "nä nä det här går inte det är olika färg på bältena..." min hjärna är vid det här laget så kokt att jag inte förstår att de driver lite med oss. Pengen trillar ned först när hela besiktningskön garvar högljutt och den ena besiktningsmanen säger bra jobbat och välkommen till SSK's race imorgon. Glädje, vi är med, jag skall äntligen få rejsa på riktigt. Beskrivningen låter kanske hemsk, men faktum är att alla var extremt trevliga och hjälpsamma, så stor tumme upp till alla som försökte hjälpa/hjälpte oss på vägen! Lite gott grillat och en öl får runda av kvällen, både Stefan och jag är rätt så färdiga efter dagens strapatser så det bli en tidig kväll och med ett förarmöte 08:00 på lördagen känns det helt ok. ![]() ![]() Lördagen börjar med förarmöte och sedan är det strax dags för träning. Gött äntligen lite köradags, och faktiskt mina första varv med transponder tidtagning. Går ut lite försiktigt och känner på bilen, det märks att det är lite svalare idag än på fredagen, mycket bättre driv från stressfläkten i den lite kyligare luften. Ökar sakta men säkert tempot och tycker mig finna en bra rytm i banan, hinner med 15 varv. Den lätta svansen vid inbromsning är kvar precis som igår, testade lite olika ingångar på sista kurvan men hittade inget som "kändes" rätt. Nåväl, rullar ned i depå igen och inser att jag sitter och flinar i bilen, det här är riktigt skoj! Man glömmer fort att det är överjävligt varmt och delvis lång väntan på varje körning, det tar ett halvt varv så är allt sådant strul glömt och livet leker! Efter jag har krånglat mig ur overall och allt annat varmt så får jag tag på lite tidlistor, 1:04,549 som bästa tid. Personbästa med en dryg halvsekund på träningen, skitglad helt enkelt! Lördag eftermiddag och nu börjar det bli allvar, tidsträning. Plockar ihop mig själv och åker upp mot lineup, guud vad lång väntan det är. Fullt med fjärilar men ändå på något sätt förväntansfullt lugn. Vi blir utsläppta och nu skall här köras, tyvärr blir passet avflaggat ganska omgående då Max fått problem med sin Triumph vid TV krönet. Efter en lite kort väntan i depån så släpps vi ut igen, jag harvar runt och känner inte att jag hittar samma flyt som jag hade på träningen tidigare under dagen. Får kört 14 varv med 1:05,119 som bästa tid, sist i B klassen, inte nöjd. Lite film från kvalet, enda filmen, kamera sade upp sig permanent lagom till race start på söndagen ![]() Lördagkvällen spenderades i depån, är grymt mysigt att glida runt och ljuga lite med alla som är på plats. Och som Niklas Falk påpekat redan, jag smög runt med ett fånigt leende på läpparna hela helgen, otroligt öppen och hjärtlig atmosfär i depån, du känner dig även som ny till serien väldigt välkommen. Jag som kommer från gatbilsåkandet kan bara sakna en sak, man kan inte ljuga om varvtider längre ... ![]() Söndag och det är racedags, varmt som f''' det här kommer göra ont är min första tanke på morgonen. Känner mig riktigt slö och matt efter två dagar på banan, solen och all friskluft tär nog på en. Men efter att ha stirrat rätt ut i luften en timme i skuggan så börjar jag hitta mig själv igen. Lineup dags och jag är som ett barn på julafton, har #44 Larsson framför mig i en 944 turbo, #20 Magnusson i en Corvette bredvid mig och #59 Max Lindblom snett till höger bakom mig. Formationsvarv ut och det är rullande start som gäller (side by side). Vi kommer ut mot rakan och startern håller lamporna läänge, de främsta kan knappt ha sett dem längre utan varit nästan förbi. Avgrundsvrål när alla kliver på gasen och in mot bron. Bah vicken känsla ![]() Lite tight är det och jag fegar ur, tappar Corvetten och Max. Försöker ta rygg på Max, funkar bra så länge det är kökörning sedan tappar jag lite hela tiden. Från varv 3 så har jag helt fritt framför mig, ser # 44 Larsson längre fram och sätter som mål att försöka köra ikapp honom. Varv 3 till 7 ligger jag konstant på 1:04 tider och märker hur jag tar in lite grann varje varv, på varv 8 är jag ikapp och ligger och stressar lite lagom bakom, KUL! Porschen är snabbare rakt fram och jag plockar tid i svängarna så planen är att ligga så nära som möjligt i utgången på rakan inte tappa för mycket och försöka på en omkörning vid inbromsningen till kvarnen. Får till en ok utgång och ligger på, hoppar över lilla bromstouchen under bron för att inte tappa kontakten för mycket. (Nybörjarfel två) Bakvagnen kommer farande, jag gasar på i sant quattronmanér det styr upp lite men returen är redan där inte en sportmössa att häva, ut mot innerplan far jag på tvären/baklänges med fullbroms. Stannar en meter från asfalten på andra sidan, startar upp igen, inga fellampor i display, ut försiktigt på banan igen, håller mig mot kanten, ser inget vätske spår bakom mig, ok på det igen om än lite skärrad. Racet avslutas med att hålla undan för varvningar. Tror jag överhettade däcken lite i min jakt på att komma ifatt Larsson, så nästa gång tar vi det lite smartare så kanske det går vägen. Jakten på Porschen var klart det roligaste under helgen! Sist i premiärracet men ändå skitlycklig! Inga skador på bilen att prata om efter avåkningen, tappade en del av grillen (hittades hel som på bild nedan när jag var uppe och kollade efter dagen var slut) och blästrade en fälg lite men det var billigt sett till plats och hastighet. ![]() ![]() Race två och jag har samma startplacering som i race ett(12), lyckades i min jakt på Larsson i Porschen sätta 1:04,086 (nytt pers igen) vilket gav mig en placering upp på griden. Nu är det jag som kommer vara villebrådet istället. ![]() Har Max framför mig och Magnusson i Vetten bredvid mig igen, enda målet denna gång är att komma in till innerspår i kvarnen innan Larsson. Starten går, jag lyckas klämma mig in framför Porschen in i kvarnen. Huga vad mycket svart Porsche det var i backspeglarna helt plötsligt. Framför försvinner fältet sakta iväg och jag försöker hålla undan, på varv tre får jag till en liten lucka på några billängder som sedan både ökar och minskar under loppet. Rätt kul feedback på om man gjorde ett kurvparti bättre eller sämre, syntes direkt i backspegeln! Det blir jojo racing resten av rejset, sista varvet är det dags för varvningar. Larsson släpper om topp två i utgången på rakan och jag lyckas hålla undan och kan släpa dem till inbromsningen mot kvarnen. Var rejält nervigt även om det "bara" handlade om 6-7 placering. Går i mål som 6, bara skriker rätt ut av lättnad, helt klart är att det är mycket mycket roligare att jaga än att bli jagad. ![]() Helgen slut, hyfsat hel bil och hel förare mer än nöjd! Blev lite långt men kände att jag vill skriva ner rätt detaljerat om min första rejshelg, kan kanske vara bra att komma tillbaks och läsa om man någonsin tvivlar. Stort tack SSK & SPVM för en välarrangerad och trevlig helg Tack, alla glada deltagare man fick nöjet att träffa i helgen! //Glad skit ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 ... 14, 15, 16 >> 109675 besök totalt |