Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 20, 21, 22   >>
78 besök senaste veckan (158233 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Åker du med anti-spinn ? Spännande, hur funkar det på race-bil med R-däck, hjälper det ?

Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Josen skrev:
Åker du med anti-spinn ? Spännande, hur funkar det på race-bil med R-däck, hjälper det ?

Hallå Joachim!

Glömde stänga av antispinn, ASC tror jag det heter på BMW-språk, vid ett par tillfällen när jag accelererade ut ur depån på Kinnekulle och blev "strypt"... I torrt tror jag knappast det är någon fördel.
Däremot kan den kanske göra lite nytta i regn, har bara provat lite i regn på gata och då verkade antispinn-funktionen inte helt tokig.
Jag vet att när vi levererade Kumho-däck till Ferrari Scandinavia Challenge fanns det ett par ganska duktiga 360-åkare som modererade gaspådraget i regn med hjälp av antispinnfunktionen. Var dock tydligen ett väldigt av/på-joxande - på genom Parisen på Mantorp men av när man klev på ut på långa rakan. Kan kanske vara så att antispinn ger hjälp i långa svepande kurvor när det är riktigt blött?

Får jag inte ner vikten kan antispinn kanske lika gärna vara kvar, eller så får jag fixa någon fläskig takspoiler/vinge!

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Martin, vad krävs för att ASC:n skall anses borttagen? För det är väl inte värre än att hala fram en insexa och ta bort ABS-givaren så vips är ASC:n deaktiverad?
Jag skriver i formen av en fråga eftersom jag själv inte har ASC och således inte vet.

Stora Höga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Ytterligare en vecka präglad av snabba leveranser lagd till handlingarna.

Hittade en original luftfilterbox till Z3 2.8 på bildelsbasen hos Atracco i Växjö - beställd på måndag e.m. och lerererad med Postens företagspaket på tisdag f.m. thumbs up

Och Per på PEAN Sweden var lika snabb han - beställning av PFC 06 till bakoken gjordes på onsdag kväll och igår fanns de att avhämta på det lokala postutlämningsstället. thumbs up

Hann också med lite uppdateringar igår eftermiddag - "nya" luftfilterboxen på plats:

Stort tack till garagekompisen Sven för proffsig svetsning.
Återstår "bara" att dra upp en slang med friskluftsmatning från vänster dimljushål till boxen.

Fick också dit en bättre stopp för kopplingspedalen (så man slipper risken att trampa förbi stoppen om man snedbelastar pedalen). Plus att Gummigubben fixade att vända framdäcken på fälgarna snabbt och smidigt - vänsterdäcket hade tagit "lite" stryk på Kullen.

Stort tack också till Johan Sjöström som hittade att Webhallen hade en Tomtom ajfåån-hållare på hyllan i Götet! Så nu kanske det kan bli lite loggning med Harrys app...

På måndag blir det montering av PFC 06 beläggen bak, luftning av bromsarna och lite koll inför avfärd söderut mot Ring Knustorp på tisdag.

BTG skrev:
Martin, vad krävs för att ASC:n skall anses borttagen? För det är väl inte värre än att hala fram en insexa och ta bort ABS-givaren så vips är ASC:n deaktiverad?
Jag skriver i formen av en fråga eftersom jag själv inte har ASC och således inte vet.

Roadsport-reglementet tillåter inte att man tar bort ABS-bromsarna på en helbilsgodkänd bil (eller ja, du får kanske koppla ur dem men inte räkna av de 5% extra de ger i vikt). Men det skall tydligen gå att koppla ur ASC-funktionen genom att koppla bort vajern från styrdonet som stryper gasspjället (om jag fattat rätt). Med bilens nuvarande vikt har jag dock inga problem med de 5% extra som antispinn ger.
(Vet att det varit tal om att inkludera antispinn/antisladd i de 5% straff som ABS ger då många moderna bilar har systemen hopbyggda och integrerade med motorelektroniken => svåra att få bort.)

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Då var de nya PFC 06 bakbeläggen monterade och alla fyra bromsoken genomluftade med ny fräsch vätska framkörd.

Hann också med en liten koll under bilen bak, fram gjord sedan tidigare, och en snabbtvätt.

Imorgon blir det fakirtidig uppgång fär avfärd mot Ring Knutstorp och Procedural Racings träff!
(Verkar som det kommer vara en hel del rejsa-bekantingar där - kul!)

Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

Och ingen träffrapport? 1.08 tider eller något annat kul att rapportera!?

Här sen Dec 2002

från en flaggposts perspektiv såg det ut som Martin och kärran trivdes riktigt bra ihop, många sköna varv blev det.

misstänker att det kommer en ordbajsarrapport snart

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Jahaja - "på allmän begäran" och i brist på färdig Roadsport bil kommer här en liten rapport från tisdagens besök på Ring Knutstorp och Procedural Racings träff.

Tidig morgon och uppstigning 04.00 är inget jag ser direkt fram emot i vanliga fall, men när man skall få sitta nästan 3h i bullrig bil går det alldeles utmärkt att komma upp! Kom iväg som planerat vid 04.30 och satte farthållaren på 125 - japp, även bilar på väg mot Roadsport B kan ha farthållare! (Ärligt talat visste jag faktiskt inte om att bilen hade farthållare, än mindre att den fungerade, förrän jag körde upp till Kinnekulle för 10 dagar sen.)

Knappt 3h senare och med en kort kaffe och benstäckare samt tankning hos Statoil 1,5 mil från banan, närmaste med 98 oktan visade det sig, kom jag fram till ett blött Knutstorp. Men va f_n var första tanken, både yr.no och smhi hade prognoser med minimalt med regn - helt fel skulle det visa sig!

Efter kort, koncis och proffsig genomgång var det dags att komma igång med körandet. Blött men inte tokblött, halvslitna R-däck och tre år sedan jag sist körde på Knutan var förutsättningarna. Kunde kanske varit bättre...
Nåja, bara att ta tjuren vid hornen och ge sig ut i det blöta - skall ju vara nyttigt att öva i blött har jag hört. Men oj vad halt det var! Massa gummi sedan STCC-helgen gjorde inte saken bättre, enda stället där jag tyckte det känndes okej och fick lite förtroende var faktikst i inbromsningen efter rakan och den påföljande högern. Kanske för att det var ett av de få ställen där det fanns antydan till ett spår med lite mindre vatten.

Josen skrev:
Åker du med anti-spinn ?

Ja, nu vet jag svaret Joachim - är det riktigt blött och halt är svaret JA!

Till andra passet regnade det om möjligt lite till och nu fanns det inte tillstymmelse till torra spår. Antispinn på var receptet och även om den tillåter lite slipp innan den griper in räddade den mig nog mer än en gång. Fick även igång Harrys laptimer i telefonen, fast Tomtom hållaren bråkade och kopplade ner mest hela dagen, och tiderna var väl inget direkt att yvas över - typ 1.29-1.30... Riktigt halt och blött!

Även tredje passet var ordentligt blött och efter några varv funderade jag på att ge upp (var en hel del bilar som försvann efter/kring lunch - helt fel beslut skulle det visa sig). Fortsatte dock och efter tre, fyra varv börjar jag få upp lite tempo. Har insett att antispinn-funktionen tillåter en del slipp innan den griper in och ut på start/mål-rakan släpper baken lite i ojämnheterna där man svänger svagt höger (innan depåinfarten). Shortshiftar dock till fyran och tycker jag har släppen under kontroll men så på femte varvet släpper det rejält, hinner med att ratta emot och håller ner men när antispinn griper in och stryper får jag en jätteretur åt höger och är passagerare. Med koppling och broms i botten snurrar jag 270 grader, men stannar på asfalten - tur att det inte kom någon bakom!

Vid lunchen är det många som förbannar vädret men, men så plötsligt klarnar det upp och på bara någon halvtimme är det näst intill torrt på banan! Och då många försvunnit hemmåt slår man ihop de två snabbare grupperna och det blir mer eller mindre open pit. Nu äntligen går det att prova lite hur det känns "på riktigt". Första passet ut i torrt är dock en stor besvikelse - jag är kass, liksom tiderna som kommer upp i displayen. In i depån, ner med lufttrycket, fundera lite och så ut igen. Efter ett par, tre pass om 5-6 varv börjar det kännas lite bättre, trycket ligger stabilt på 2.05 fram / 2.1 bak och jag bestämmer mig för att ta i lite mer.

Kör tolv varv där det känns allt bättre och tiderna sakta kryper neråt;
1.10,46 - 10,36 - 10,27 - 11,22 (släppte Thomé tror jag) - 09,98 - 09,92 - 10,32 - 11,20 (omköring) - 10,32 - 09,80 - och så 1.09,71! följt av 11.20 med en omkörning.
Nu börjar det kännas allt bättre men tyvärr flaggas vi av och det är slutkört för oss i orange grupp.

UR_TT skrev:
Och ingen träffrapport? 1.08 tider eller något annat kul att rapportera!?

Så nej Ulrich - inga 1.08, åtminstone inte ännu...

Kännde att jag i det torra successivt hittade vettiga spårval allt bättre och tror säkert att det finns en hel del att hämta i chauffören (man kan ju hoppas i alla fall ). Inte minst inbromsningarna finns en hel del kvar att hämta på och på många ställen går det förvånandsvärt bra att bromsa in i kurvorna - mycket mer än jag mindes och givetvis hjälpt av att jag åker med ABS.

Men jag lider fortfarande av att åka 7,5x17" med 225/45-17 fram mot 235/40-17 på 9,0x17" bak - det är i de allra flesta kurvor framänden som bestämmer hur fort det går. Och 171 km/h loggat som vmax är inte heller något att hurra över - 3.64 i bakaxeln är knappast optimalt på Knutstorp. (Men gör trots allt att det går att köra bilen till och från banan.)

Efter träffen var jag vägen förbi 02-depån och Lennart som nog kört fler varv runt Knutan än de flesta. Hans erfarenhet med 02:or och två identiska bilar sånär som vikten var att 50 kg är minst 1/2 sekund så att få bort vikt på Z3:an är, förutom bredare framhjul och körträning för undertecknad, sannolikt det enklaste sättet att få ner varvtiden.

Frågan är väl hur fort man "måste" åka...?

Johan Sjöström skrev:
från en flaggposts perspektiv såg det ut som Martin och kärran trivdes riktigt bra ihop, många sköna varv blev det.

misstänker att det kommer en ordbajsarrapport snart

Sådär Johan - klart!
Och ja, totalt någonstans 65 varv i blött och torrt löd sumeringen efter dagen - helt OK!
(Även om jag gärna hade haft fler i torrt...)

Stort tack till Procedural Racing för dagen - nästa gång får ni ha bättre tumme med vädergudarna!

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Under 1:10 med de förutsättningarna thumbs up

Här sen Jul 2007

Shit Martin, vilka tider! thumbs up Du kommer ju vara med i toppen och slåss direkt, skall bli kul att se!

Go rapport, tackar vi för!

Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Du låg och cruisa bakom en Porsche, jag har bredare mackor och mer pulver:

Göteborg
Här sen Dec 2002

Bra kört Martin thumbs up Dags att vi tar ett pass i garaget och fixar till sakerna som begränsar dig från tävling nu då
BTW... din bil står nytvättad och under ett kapell nu, "Fredriks Skruv & Tvätt" har fortsatt sitt uppdrag

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Martin G skrev:

Men jag lider fortfarande av att åka 7,5x17" med 225/45-17 fram mot 235/40-17 på 9,0x17" bak - det är i de allra flesta kurvor framänden som bestämmer hur fort det går.

Bra fart för det första thumbs up
Har lite samma problem med min... 7,5x17" känns för smalt för 225/45-17...
Har du planer på bredare framfälgar och 235/40-17??

Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Figgz skrev:
Bra kört Martin thumbs up Dags att vi tar ett pass i garaget och fixar till sakerna som begränsar dig från tävling nu då
BTW... din bil står nytvättad och under ett kapell nu, "Fredriks Skruv & Tvätt" har fortsatt sitt uppdrag

Fint att komma till garaget och hitta en nytvättad bil! thumbs up
Alla borde ha en "Fredriks Skruv & Tvätt" till hands.

Fredrik Larsson skrev:
Martin G skrev:

Men jag lider fortfarande av att åka 7,5x17" med 225/45-17 fram mot 235/40-17 på 9,0x17" bak - det är i de allra flesta kurvor framänden som bestämmer hur fort det går.

Bra fart för det första thumbs up
Har lite samma problem med min... 7,5x17" känns för smalt för 225/45-17...
Har du planer på bredare framfälgar och 235/40-17??

Tack, tack alla för vänliga kommentarer. Själv känner jag nog att det krävs åtminstone någon 1/2 sekund till på varvtiderna för att kunna hänga med i Roadsport B men, men det är som det sägs:
"When the flag drops the bullshit stops!" - eller hur var det nu det här om att ljuga om varvtider Ulrich?

Ja planen är att åka 9,0x17" runt om med 235/40-17 eller kanske t.o.m. 245/40-17 (om det behövs, bak går det trol in med lite kantvalsning).
Problemet för mig är att Speedline ex. STCC fälgarna jag har är offset 18, hade varit bättre om de var ~25.
Jag vet att ATS DTC finns 9,0x17" 5x120 ET25 (likadana fälgar som jag använt fram i 7,5x17" ET30). Problemet är bara att ATS inte har några på hyllan och det krävs beställningar på några set för att de skall starta produktion - någon mer som är sugen?

Passade på att skifta lite hjul fram/bak när jag var förbi garaget igår:

Såhär sitter 9,0x17" ET18 med 235/40-17 Kumho V70A med 3.6 grader camber - kan kanske gå om jag går upp mot 4 grader camber men hade fälgen haft ET25 hade det sannolikt inte varit några problem. Innåt mot fjäderbenet finns ca 2 cm kvar.
Vad jag dock troligen måste göra är skära upp plastinnerskärmen som går ner ganska långt mot huvkanten. Hade jag haft en plåthuv hade jag nog kunnat valsa ut kanten lite, får kanske plasta om den istället (eller kapa upp den - dock osäker på vad Roadsport-reglementet säger om hjultäckning).

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hittade en bild på Z3:an bland "lewan"s fina bilder från Procedural-träffen:

Ser ju inte helt tokigt ut!

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Visst ser det bra ut - anmäl sig nu till SSM thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

http://www.sportvagnsmeeting.se/racing/anmalan/

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Bil EL

Gott att bågen är klar Nu tar vi bara brytaren så är vi klara för SSM thumbs up

Detta relät att köpa eller motsvarande ( Elfa har, dyrt ) finns på Ebay.com också

Att koppla

Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re: Bil EL

Josen skrev:
Gott att bågen är klar Nu tar vi bara brytaren så är vi klara för SSM thumbs up

Detta relät att köpa eller motsvarande ( Elfa har, dyrt ) finns på Ebay.com också

Tack för hjälpen Joachim!

Tyro-relät är på plats, inklusive brytare i instrumentbrädan och ute vid a-stolpen.

Vagnboksbes avklarades igår kväll - nu skall jag "bara" göra några smågrejor idag (som att kränga på nya fina Kumho 225/45-17 V70A Wet), lyfta ur högerstolen, montera en liten bit batterikabel och justera höjden på bilen.

Sen blir det till att packa och lasta för SSM!

Frestar med en liten bild på bilen i racefärdigt skick - nu med Speedline 9,0x17" och 235/40-17 Kumho V70A runt om!

Visst ser den ut som den äter små Eliser till frukost...?!

Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Martin G skrev:

Vagnboksbes avklarades igår kväll - nu skall jag "bara" göra några smågrejor idag (som att kränga på nya fina Kumho 225/45-17 V70A Wet), lyfta ur högerstolen, montera en liten bit batterikabel och justera höjden på bilen.

Sen blir det till att packa och lasta för SSM!

Frestar med en liten bild på bilen i racefärdigt skick - nu med Speedline 9,0x17" och 235/40-17 Kumho V70A runt om!

thumbs up
Grattis till denna milstolpe Martin! Kul att du fick ihop det och att bilen har rullat ett par träffar med såpass bra resultat hittills!

(Skruv & tvättservice är i garaget ikväll om support behövs)

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

Gott jobbat Martin! thumbs up

Syns på fredag...

Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Martin G skrev:
Visst ser den ut som den äter små Eliser till frukost...?!

Vilken hårding! Ska bli kul att se den. thumbs up

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 20, 21, 22   >>
78 besök senaste veckan (158233 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande