Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Försäkringar som gäller på Ringen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
21 besök senaste veckan (38540 totalt)
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010

Har ställt en rak fråga till aktuellt FB om de täcker turistkörning på Nurburgring och fått ett ja som svar, dock inte skriftligen. Deras villkor ser ut enligt följande:

"Vad försäkringen inte gäller för:
 Skada som sker när fordonet används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning
eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.
 Skada som inträffar under tävling med fordonet, träning för sådan tävling eller vid hastighetskörning
under tävlingsliknande former."

Detta FB verkar ha kvar de gamla villkoren oförändrade även under 2012. FB skulle möjligen kunna få in Nurburgring under formuleringen "hastighetskörning under tävlingsliknande former" men inte under de övriga formuleringarna. Är det någon som vet hur försäkringsvillkoren var formulerade i de domstolsavgöranden där försäkringsbolagen fick betala ut vagnskadeförsäkringen? Hade de liknande lydelse som ovan?

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Hittar inte en rad om inhängnat område, Nordslingan eller något annat i mina vilkor från Renault försäkringar 2012 (IF) Men jag kanske läste slarvigt

En separat diskussion är det här med skrämselpremier ā la sporthoj. När jag pluggade juridik frågade jag min professor om just detta. Enligt förarbetena till lagen ska premien vara skälig, vilket tydligen i praktiken innebär att försäkringsbolaget skulle kunna tvingas bevisa detta vid en rättslig prövning. Lite svårt att motivera en permie på 100% av nypriset på en R6'a kanske? Han var han rätt saker på att försäkringsbolaget skulle torska vi en prövning av en sådan permie. Problemet är bara att så tillvida han visste har det inte prövats, dvs vägledande domar saknas. thumbs down Antar att de flesta inte är så sugna på att gå i klinch med försäkringsbolagens jurister...

trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008

I senaste bilsport har dom ju en nurburgring special där dom frågat tre försäkringsbolagen om vad som gäller:

Folksam:
Säger först:
Högsta domstolen har fastslagit att Nurburgring inte är inhägnat tävlingsområde, därför anser dom att både trafik och vagnskada gäller. Dom lägger dock in att det inte gäller under hastighetskörning och träning/tävling.
Så tolkat: Helförsäkrat, turistkörningen.

Trygg-Hans:
Endast trafikförsäkringen, turistkörningen

Länsförsäkringar:
Endast trafik, turistkörning.

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Re:

Dignell skrev:
Hittar inte en rad om inhängnat område, Nordslingan eller något annat i mina vilkor från Renault försäkringar 2012 (IF) Men jag kanske läste slarvigt

En separat diskussion är det här med skrämselpremier ā la sporthoj. När jag pluggade juridik frågade jag min professor om just detta. Enligt förarbetena till lagen ska premien vara skälig, vilket tydligen i praktiken innebär att försäkringsbolaget skulle kunna tvingas bevisa detta vid en rättslig prövning. Lite svårt att motivera en permie på 100% av nypriset på en R6'a kanske? Han var han rätt saker på att försäkringsbolaget skulle torska vi en prövning av en sådan permie. Problemet är bara att så tillvida han visste har det inte prövats, dvs vägledande domar saknas. thumbs down Antar att de flesta inte är så sugna på att gå i klinch med försäkringsbolagens jurister...

Egentligen är det väl inte skrämselpremier. Ett av kriterierna när man sätter pris på en försäkring är risk.
Om man vet att de flesta motorcyklar av en modell kommer att kraschas under sin tid så sätter man premien efter bl.a. den risken. Om ett försäkringsbolag ser att det varje år smälls en massa ev deras försäkrade bilar på en bana i Tyskland så är det väl inte så konstigt att dom inte vill ha med det att göra.
Försäkringsbolagen är ju just bolag, inte mynigheter. Dom har sin fulla rätt att neka risker.
Sen att Ringen kallas för allmän väg är ju egentligen bara Bullshit. Det är en racingbana.
Själv har jag bara varit nere och besökt stället en gång och då som passagerare. Hoppas kunna ta mig ner till hösten, men då blir det hyr-Swift thumbs up .

Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Ringde mitt försäkringsbolag och ställde följande fråga:

Om jag kör på Nurburgring och får ett fel på bilen och släpper ut olja, efter mig kommer en MC som går omkull och skadar sig ordentligt. Vad händer?

IF: Försäkringen täcker inte bankörning och därför finns det häller inte någon ansvarsförsäkring, jag som förare kommer att få betala för den skada och den eventuella invaliditet som MC föraren får.

Kör BMW
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Daniel Gudmundsson skrev:

Om jag kör på Nurburgring och får ett fel på bilen och släpper ut olja, efter mig kommer en MC som går omkull och skadar sig ordentligt. Vad händer?

IF: Försäkringen täcker inte bankörning och därför finns det häller inte någon ansvarsförsäkring, jag som förare kommer att få betala för den skada och den eventuella invaliditet som MC föraren får.

Hmmm... ska de nu försöka backa på den biten oxå..

Står inget som jag tolkar så i deras vilkor
saxat från vilkoren:
Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana,
iordningställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring,
Mantorp, Nürburgring med flera.

höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

Trafikförsäkringen gäller väl alltid..?! Annat är det med kaskoförsäkringen vid vagnskada

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

höfläkt skrev:

Trafikförsäkringen gäller väl alltid..?! Annat är det med kaskoförsäkringen vid vagnskada

Det där är nog mest ett standardsvar för att de inte vill täcka någonting som har med bankörning att göra. Så länge som lagen är skriven som den är blir det väldigt svårt för ett svenskt försäkringsbolag att hävda att inte trafikförsäkringen gäller vid turistkörning eftersom det är klassat som allmän väg. Möjligtvis kan någon vilsen skadehandläggare först neka ersättning, men i slutändan så ersätter dem sånt som gäller trafikförsäkringen.
Gällande trackdays på ringen finns det ju där emot vissa punkter som skulle kunna leda till att de nekar även trafikförsäkringen, om det håller rättsligt eller inte är en annan fråga som inte kommer bli besvarad före den dagen någon väljer att pröva det.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Den handläggaren tror jag inte en sekund på!

Trafikförsäkringen måste gälla eftersom det till och med är prövat i ganska hög instans att Ringen inte är "inhängnat tävlingsområde", varken på TF eller ens Scuderia Hanseat. Då är trafikförskringen inte möjlig att slingra sig ur. Vete tusan om de kan gå på vårslöshet eller nåt annat iof.

Peking
Här sen Mar 2004

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden så det kanske skrivits förut men Länsförsäkringar i Östergötland har en tilläggsförsäkring man kan teckna till sin vanliga bilförsäkring som täcker bankörning. Denna kostar 800kr/år. (!!!) Den måste tecknas på nytt för varje år, dvs den förnyas inte per automatik.

Jag tror inte att den finns hos andra LF-bolag utan det är en lokal produkt som tagits fram i Östergötland.

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

R34 GT-R skrev:
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden så det kanske skrivits förut men Länsförsäkringar i Östergötland har en tilläggsförsäkring man kan teckna till sin vanliga bilförsäkring som täcker bankörning. Denna kostar 800kr/år. (!!!) Den måste tecknas på nytt för varje år, dvs den förnyas inte per automatik.

Jag tror inte att den finns hos andra LF-bolag utan det är en lokal produkt som tagits fram i Östergötland.

Kan man bo i annan del av Sverige och ändå försäkra där?

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

R34 GT-R skrev:

Har du den försäkringen? Isåfall kan vi inte få ta del av villkoren för den där extra försäkringen.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
R34 GT-R skrev:

Kan man bo i annan del av Sverige och ändå försäkra där?

Nej, när jag flyttade fick jag inte ha kvar försäkringen där utan den flyttades till LF Stockholm.

.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Trafikförsäkringen måste gälla eftersom det till och med är prövat i ganska hög instans att Ringen inte är "inhängnat tävlingsområde", varken på TF eller ens Scuderia Hanseat. Då är trafikförskringen inte möjlig att slingra sig ur. Vete tusan om de kan gå på vårslöshet eller nåt annat iof.

Fast en prövning idag behöver inte ge samma resultat, ringen ser väldigt annorlunda ut 2012 gentemot vad den gjorde 2004. Därför kan man nog inte till 100% räkna med trafikförsäkringen gäller på exempelvis Scudera Hanseat. Turistkörningen där emot är något helt annat eftersom där handlar det utan tvekan om allmän väg.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Mats Th skrev:
Magnus Thomé skrev:

Fast en prövning idag behöver inte ge samma resultat, ringen ser väldigt annorlunda ut 2012 gentemot vad den gjorde 2004. Därför kan man nog inte till 100% räkna med trafikförsäkringen gäller på exempelvis Scudera Hanseat. Turistkörningen där emot är något helt annat eftersom där handlar det utan tvekan om allmän väg.

Jösses, är det så länge sen, vad åren går.

Hur är egentligen trafikförsäkringsdelen gjord rent allmänt, kan eller kan inte f.bolag återkräva något ÖHT vid typ skador vid fyllekörning eller grov vårdslös körning?

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Hur är egentligen trafikförsäkringsdelen gjord rent allmänt, kan eller kan inte f.bolag återkräva något ÖHT vid typ skador vid fyllekörning eller grov vårdslös körning?

Jo absolut, det regleras i trafikskadelagen. Framgår också i alla försäkringsvillkor relativt tydligt, just rattfylleri och grov vårdslöshet står alltid med.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Mats Th skrev:
Magnus Thomé skrev:

Jo absolut, det regleras i trafikskadelagen. Framgår också i alla försäkringsvillkor relativt tydligt, just rattfylleri och grov vårdslöshet står alltid med.

Finns det svängrum ÖHT för f.bolag att gå på vårdslöshet på TF tror du?

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Magnus Thomé skrev:
Mats Th skrev:
Magnus Thomé skrev:

Finns det svängrum ÖHT för f.bolag att gå på vårdslöshet på TF tror du?

Ja det finns det alltid, jag menar skulle någon vända bilden i Breidscheid och börja köra mot trafiken blir det nog lite lurigt med ersättning

Men som sagt för "vanlig" körning på TF behöver man absolut inte oroa sig för trafikförsäkringen.

R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004

Johan Sjöström skrev:
Har du den försäkringen? Isåfall kan vi inte få ta del av villkoren för den där extra försäkringen.

Jag kan nog fixa fram villkoren på den. Ge mig lite tid bara, för de' ä mycke'nu.

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003

Pratade med BMW orginal försäkring i fredags och nu är jag mycket lugnare. Trafikförsäringen gäller vid TF viket innebär att man inte blir betalnings skyldig för andra bilar, fast egendom samt andras personskador. Det är helt enkelt bilen man riskar och det finns med i årets kalkyl.

Kör BMW
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Pratade med BMW orginal försäkring i fredags och nu är jag mycket lugnare. Trafikförsäringen gäller vid TF viket innebär att man inte blir betalnings skyldig för andra bilar, fast egendom samt andras personskador. Det är helt enkelt bilen man riskar och det finns med i årets kalkyl.

Ja det låter ju helt korrekt, dvs trafikförsäkringen gäller.

Men jag kom på att det finns en lurig gråzon om skador på den egna bilen om det blir en fråga om vem som är vållande. Dvs om någon annan gör tokfel och kör in i dig och det är tveklöst hans fel så bör hans trafikförsäkring täcka skadorna på din bil. Men vad händer om till exempel bilen framför dig läcker ut olja eller kylarvätska framför nosen på dig (och du kanske har bil och regnr på film? Eller samma sak men man inte vet vem som gjorde det? Eller om det är en incident mellan två bilar där vållande är tvistbart? Gissar att det iof funkar precis som i vanliga trafiken när man bara har trafikförsäkring.

Försäkringar som gäller på Ringen.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
21 besök senaste veckan (38540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande