Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (28699 totalt) |
Re:
Ah! Lite mer avancerade grejer. Det är nog bara en vanlig "passagerare ja/nej" som sensorn på min bil är. _________________ ![]() |
||||||
Lyfter denna tråd då säkert några har besiktat bilen och vad har ni för erfarenheter av i år?
Pratade med Björn Andersson (Björnes racing service) på BMW klubbens träff på Mantorp som pratade om att eventuellt låta SFRO(?) besikta "ombyggda" bilar. Någon som vet nåt? Min besiktningsperiod är från juli och framåt, så snart måste jag ta fram en lösning på problemet... _________________ Jimmy Mäkinen |
||||||
Re:
Mmm men det är inte en lösning som skall fungera generellt, mig veterligen skall den lysa och sedan slockna, annat än det är ej godkänt EGENTLIGEN. Som vanligt är det lotto... Tänk på att BMW i regel har 2 lampor, en av dom sitter som en diod på kretskortet. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Säg det till min bil. ![]() Ibland lyser den och slocknar när man vrider om nyckeln och ibland lyser den inte alls och börjar lysa efter kanske 10 minuter. D v s lös. Nu lyser den inte mer. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
Re:
Det sorteras in under Fransk charm, kan även vara Italiensk eller Engelsk ![]() Dock tror jag inte bes köper det argumentet om dom sätter fel sida till. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Har bara besiktigat bruksbil med fungerande airbag iofs. Men inom Alfa-klubben kollade vi upp detta då en hel del tydligen åker runt med varningslampan tänd för airbag.
Bilprovningen kollar felkoder ja, men inte för airbag för de ingår inte i de standardiserade motorkoderna som de sätter tvåa för. Anledningen att de kolar felkoder är miljökrav, inte säkerhetskrav. Några Alfa ägare har monterat motstånd för att få tyst på varningarna, andra har kopplat airbaglampan parallellt med typ ABS lampan eller någon annan lämplig varningslampa som tänds vid start men slocknar efter kontroll. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Det stämmer. Sedan februari (tror det var feb) 2012 så kontrolleras detta.
Jag fick nedslag på en lysande airbaglampa när jag besiktade min BMW M Coupe tidigare i år. Killen som synade bilen var noga med att påpeka att det inte räckte att fimpa lampan då den ska lysa vid uppstart och sedan slockna. Jag läste av felkoder och fixade glappkontakten till bältessträckaren (standardfel inom BMW Z3-familjen). Efter det tändes och slocknade lampan som den ska. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Re:
Besiktigade bruksbilen för en månad sedan. Med fungerande airbag och lampa så jag behövde inte krångla. Har du bara en lampa som tänds med tändningen och slocknar efter några sekunder så skall det vara lugnt. Vet dock inte vad dom säger om du bytt ratt till en utan airbag, då finns den ju liksom inte där överhuvudtaget ![]() _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Re:
Att SBP även har börjat kolla av felkoder är en annan ändring. Airbag kontrollen görs inte via OBD utan är en visuell kontroll av varningslampa och ratt.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Det verkar som det är mycket dom börjat strula med på SBP, måste tex ha fungerande rattlås sedan i våras, annars får man "stöldskydd ur funktion"
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Re:
Innan var det att bilens skulle ha minst (1) fungerande stöldskydd.. dörr eller ratt/nyckellås _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Detta med stöldskyddet har stört många saabägare då spärren som göra att man inte kan lägga ur backen utan nyckeln i räknas som stöldskydd.
Krävs ungefär att någon blåser hårt på den för att den ska gå sönder ![]() _________________ Mattias Broberg |
||||||
Re:
Nån som har länk till SWEDAC eller liknanade som beskriver detta? |
||||||
Jag frågade då jag besiktigade en av mina andra bilar vad som gällde, om jag tagit bort airbagen = bytt ratt till en utan, och lampan inte tändes - släcktes. Fick då svar att om det inte finns någon airbag så är de ok. Besiktigade sedan M coupén utan problem senare samma dag, dock en annan besiktningsman.
_________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Re:
Och detta var efter 29 Jan 2012? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Re:
Det var samma besked jag fick dog gnällde han på att det står airbag på instrumentpanelen framför passageraren och bad mej fixa bort den texten tills nästa besiktning _________________ Martin Viberg |
||||||
Ja det var i mars 2012. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Re:
OK, intressant. Får nog undersöka detta till nästa år, i år blir det med monterad airbag. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (28699 totalt) |