| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fråga om jordning med batteriet flyttat till skuffen
|
12 besök senaste veckan (11093 totalt) |
|
Hej Har en fråga angående jordning. Kör mitt batteri från skuffen. Har dragit 35mm2 plus och 35mm2 minuskabel. Minus kabel jordar direkt i chassit. 150A säkring på pluskabeln. 6mm kabel dragen fram som jordar i motorn (får att undvika problem att batteriet laddar dåligt under körning). Det tyckte jag borde räcka för att starta en 4-cylindrig motor. Det går att starta den, men startmotorn går lite segt man hör att den är trött. Så då jorda jag 12mm2 från motor direkt till chassit utöver det som är draget sedan tidigare. Nu vart det fart på startmotorn och den går likasnabbt som den gjorde innan batteriet flyttades bak. Min fråga. Kan komponenter få extra ström matning om jordning är grövre än pluskabeln? Om inte hur kan den annars påverka startmotorns ork så mycket genom extra jordning?. Båda jordningarna från början hade mycket bra anläggnings yta. Fråga 2. Kan andra komponenter i bilen och få en extra strömkick genom ökad jordning? Jag har nämligen fått skumma små fel på bilen efter att ha kört med den ett tag. Därför funderar jag om detta kan ha påverkat det. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Re: Fråga om jordning
Kanske se över att motorns jordning i chassit i motorrummet är riktigt bra? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Ja det fungerade ju bra innan flytt av batteri. Exakt samma fenomen har blivit på andra bilar med. Kan tillägga att om man tar bort säkringen på 150A så är start motorn pigg utan den extra 12mm2.
Oavsett undrar jag om ökad jordning kan ge överspänning på elkomponenterna i bilen _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Re: Fråga om jordning
Det är i förebyggande syfte. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Hur ser jordpunkten ut för minuskablen från batteriet?
Stor kontaktyta för kabelskon och kraftig M10/M12 skruv. Har du så kort minuskabel som möjligt, dvs den ska ju jorda nära batteriet. På pluskabeln så bör du kolla alla skarvar vid säkringen och där du ansluter på startmotorn. Har du klämt kabelskorna ordentligt med rätt verktyg, skruvstäd, polygrip etc funkar inte, bara en presstång för de kabelskor som du använder duger. Ta gärna ett par bilder för bättre kommentarer och råd.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
Har ju jordat med 12m2 extra mellan motor och chassi. Nu är det ju lika bra ös i startmotorn som original. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Re:
Bra bara detta jag ville veta. Kan tillägga allting fungerar perfekt i bilen. Jag har ett annat skumt fel som kan bero på 100olika saker. Jag ville bara gardera mig om att inga givare, styrbox eller vidare hade fått någon typ av överspänning. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Re:
Ja allting perfekt gjort och fungerar bra. Det jag ville veta är om extra ström kan smita igenom om man "överjordar". Och det fick ju det svar jag sökte. Precis som jag också trodde, ville bara gardera mig. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Re:
Eftersom starten går dåligt utan de 12 mm2 extra betyder det att det som finns där är för dåligt. 35 mm2 hade varit korrekt area från början även om motorn startar med mindre area. Om du tar bort 12an och den 6 mm2 du kopplat, hur funkar det då? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Jordfläta från batteri till chassi och från motor till chassi kan inte bli för tjock rent elektriskt, inga problem med maximal jordning alltså. Däremot måste flätan mellan motor och chassi klara av att röra sig lite utan att den börjar gå av pga utmattning efter ett tag förstås.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Den startar ändå, men startmotorn går segt som att batteriet hade dålig kraft. Sen när den är igång fungerar det bra. 12+6 = 18mm2 samma tjocklek som den jordas med original mellan motor och chassi/batteri. Och nu sitter dessutom 35mm2 jordat i chassit cirka 30cm från batteriet, så det är "bättre" jordat än original. *edit* Alltså allting med elen fungerar perfekt. Däremot har det plötsligt dykt upp andra problem som har med bränsleblandningen och göra. Allting är genomgånget och borde fungera, jag vet inte varför det ballat ur bara helt plötsligt. Ville bara gardera mig om att det inte kunde bero på detta. i och med att den är "bättre" jordad innan och att man märket hur startmotorn beter sig beroende på hur man jordar. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Re:
Original så hade du väl en kort sladd mellan batteriet och motorn samt en sladd mellan motor och chassi? Nu får du effektförluster med klen jordkabel mellan motor och chassi, om du känner på den sladden så är den med största sannolikhet varm. Sätt ett par kraftiga jordflätor mellan motorn och chassit, har du två eller tre så har du safat så att en kan gå av pga förslitning men ändå köra vidare. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
Mina problem har fortfarande inget att göra med elen. Problemet är att motorn har börjat gå så jävla fett. Oavsett om man justerar upp eller ner bränsletrycket går den näst intill lika fett ändå. På tomgång och dellast, på fullast går den ungefär som den ska. Hittar inte felet, det ända som är ändrat är just detta med batteriet och det fungerade bra i en månad efteråt. Nu försöker jag hitta problemet och vill utesluta saker. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Eftersom du uppenbarligen inte är fackman så föreslår jag att du gör det enkelt för dig och kopplar en ny, grov jordfläta mellan motor och chassi.
En kort 12a parallellt med en tio gånger så lång 6a är inte alls samma sak som en kort 18. Det är i praktiken ingen nytta alls med 6an i det fallet utan du har en 12 kvadrats jord till blocket från chassit. 35an vid batteriet är bra men det är den sämsta länken i kedjan som sätter gränsen. Det skulle inte hjälpa om du satte 100 mm2 vid batteriet. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Varför är startmotorn fullt ös med bara jordat i chassit utan säkring då? Bilen startar lätt anledningen med att den plötsligt börja dränka motorn med soppa har ju inget med jorden att göra då allt i soppasystemet har egen jord. Isåfall problem med att pumparna får för mycket ström = ökat tryck mer bränsle hinner in på samma öppningstid på spridarna. Därav jag ville veta om extra jord kunde ge extra spänning, eller att styrbox tappat minnet eller liknande pga av en spänningspik för att vara tydlig eftersom ingen i tråden har fattat än att problem jag har som jag försöket lösa har att göra med att bilen får för mycket bränsle. Det har inget med att starta den eller batteriet i sig att göra. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Re:
Det du skriver är obegripligt.
Jag tolkade problemet som dålig fart på startmotorn. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Sry att jag är otydlig. Nu ska ni få se hur jag tänker.
Bilen har byggts på under flera år. Har fungerat perfekt. Ställde av den i höstas. Varmkört den några gånger under vintern och allt har fungerat bra. De ändå modifieringar som görs under vintern är att jag flyttar bak batteriet för att kunna göra en bra avskärmning till luftfiltret, få mer plats i motor utrymme och få bättre viktfördelning. Flyttar bak batteriet. Allt fungerar perfekt men märker att den är lite orkeslös i när den ska starta men allt fungerar perfekt när man kör man den oavsett hur man kör med. Okej tänker jag lite taskig jord. Drar 18mm2 jord mellan motorblock och chassi. Nu är det fullt ös på startmotorn och bilen går som den ska. Kanon! Kör kanske 30 mil med bilen allt fungerar bra. Nu har E85 kommit till pumparna igen (nice). tankar upp på ren fräsch E85 och bilen går bra. Ute och kör på lite hårdare med varvar fortfarande ganska snällt och inget maxladdtryck då blandningen som var i bilen var E75 och jag vill att det ska hinna blanda ut sig ordentligt med E85 innan man börjar gasa med den ordentligt. Efter att ha varit ute och kört med och smågasat för att inte riskera spikningar då det fortfarande är cirka 20 liter e75 i tanken och 40 liter e85. Lambda värderna ligger nästan helt perfekt går marginellt fetare pga av bladningen i tanken. Ligger lambda 0.98 vid dellast istället för lambda 1 och ligger 0.78 på "fulllast" (gasar som sagt inte helt max) istället för lambda0.80. Gött tänker jag kör lite lugnt med den nu ska jag tanka i ännu mer E85 innan man börjar fullgasvarva till varvstopp. Bilen står utanför garaget på tomgång medan jag småpillar med annat. Går ut för att stänga av den och den ser jag lambda mätaren står på 0.78-0.81 på tomgång. Aha vafan nu då? Stänger av bilen och tanker i ytterliggare 15liter E85 så nu borde blandningen vara i princip ren E85. Statar bilen fortfarande lika fet tomgång... Tar en sväng med bilen. När man nu kör på dellast ligger den på 0,85-0.90 istället för runt lambda 1. Gasar på lite och när laddtrycket kommer lägger den säg på lambda 0,78-0,80 precis som den ska, marginellt fetare. Men det nya bränsfiltret har bara gått dessa 30mil. Tänkte att något fetare kan den ju gå med tanke på att gamla filtret hade gått ganska långt innan senaste mappjusteringen och som alltid med e85 fastnar ju lite skit i filtret med tiden. Då tänkte jag att anledningen att den går så fett på bara tomgång och dellast måste bero på något i soppasystemet. Jag vet sedan tidigare att regulatorn jag har är något underdimensionerad. Den ska ha ett grundbränsletryck på 3.0bar men pga av det kraftiga soppsystemet ligger nu grundbränsletrycket på cirka 3,5-3,8bar då den inte riktigt kan justera för allt bränsle som ska tillbaka. Eftersom regulatorn har gått hårt i något år på E85 tänkte jag att regulatorn har börjat kärva eftersom bilen går så fett på tomgång och delllast. Skaffar en ny ställbar regulator som klarar detta kraftiga soppasystem. Kopplar in allt. Börjar med att ställa in btren. Fortfarande är tomgången lika fett ca 0.80. skruvar trycket mellan 2bar upp till 3,5bar men lambdan förändras väldigt lite. Kollar igenom så att allt annat är schysst med spridare, bränslefilter slangar osv.. Kopplar in datorn, alla givare fungerar. Allt fungerar precis som det ska förutom detta konstiga fenomen. Bredbandlambdan är en kvalitets sond från Bosch som inte har gått mer än 150mil och har alltid visat korrekta värden. Så jag tror att de värden den anger nu med stämmer eftersom den följer med så bra och trots allt nästan är helt ny. Efter att ha kört fast började tänka, det enda som jag ändrat sedan förrasäsongen är att batteriet är bakåtflyttat.. Då slog mig eftersom startmotorn fick extra kraft vid bra jordning, tänk om andra givare eller dyl också har fått "extra kraft" i samma veva och någon givare har börjat spöka och därav detta problem med bränslet. Därför tänkte jag. Jag lägger ut en tråd och frågar om man jordar "för mycket" kan de ge strömpikar eller dylikt. Jag antog att så inte var fallet, vilket det heller inte var. Men när man har kört fast så måste man börja någonstans. Så allt prat om batteriet och startmotorn är bara för att jag ville utesluta att inte övriga komponenter också fick en extra kick när man jordade ordentligt. Nu kanske ni förstår vad jag är ute efter. Som sagt när man har dessa konstiga fel kan man inte utesluta något, men måste ju börja nånstans när det som är mest troligt inte har fungerat. _________________ Rune Svensson |
||||||
|
Dålig jordning kan ställa till massa till synes orimliga underligheter med allt som använder ström, även insprutningssystem osv. Det betyder ju inte att det är det som spökar för dig men varför inte bara jorda motorn med tre flätor i chassit och se om det blir någon skillnad? Lätt felsökningstest och tre jordflätor är dessutom bara bra att köra med hursomhelst
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
12 besök senaste veckan (11093 totalt) |