Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie) | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (86428 totalt) |
Tänkte att det kanske är på tiden att ge en projekttråd på banbilen som aldrig fick smaka på bana. (Förrens i år?)
Idag ser den ungefär ut såhär Motor Original 4x4 med: Rwd/rs500 grenrör Rwd cosworth svänghjul (lättare) Vibra-technics motorkuddar Forge rs500 ic (60mm tjock) Borttagen AC Biltema tändspole med MSD 8.5mm Superconductor tändkablar och Bosch platinumstift Öppet OMP luftfilter Rejäl vevhusventilation Grupp A kamrem och (modifierad) Grupp A toppackning "330kittad" MSD 580cc spridare,3bars mapsensor,wgklocka 34psi, grundchip (numer mappat av mig själv) Totalt omgjort kylsystem: Davies Craigs värsta elvattenpump + deras digitalakontroller för att även styra kylfläktarna Utbytt till bättre alukylare och monterat 2st Spalfläktar 3" Mongoose avgassystem med 3.5" slutpipa utan katalysator Drivlina: Orginal MT75 låda Original sierra cosworth fälgar 205/50 15" Toyo Proxies R888 på 10mm spacers slitsade och ventilerade bromsskivor 270mm fram med tarox belägg ventilerade bak med tarox belägg Kaross: Bortskrapade asfaltsmattor och allmänt bantad (borttagen AC, stereo, dämpmattor, värmesköldar osv) OMP fjäderbensstag fram Tyvärr har denna bil så lång historia att jag summerar den fort så vi kan börja blicka framåt Vevlagerras på nyköpt bil Växellådsras efter det bytts motor Krockad höger bak men körde nå rattlåsrace endå I brist på banbil så kasta över r-däcken på bruksarn och piska på bana! Nyköpt trimmotor Vevlagerras pga klantning _________________ AIexander StenvaII |
Bytte vevlager och oljepump på den senaste cossien då den knackade under belastning
Finbild på den (Ligger förresten ute på blocket av nya ägaren om nån är intresserad) När jag bytt lager och konstaterat att den går som den ska osv så råkade jag byta till mig en Escort Cosworth mot den Lastat å klart Gammla däck och lite överlast kanske inte var så bra kombination ^^ Bilen på sitt nya ställe Har hunnit montera powerflexbussningar i hela framvagnen och sett att mina gula konidämpare med spax fjädrar som jag råkade ha liggandes kommer att passa , så kommer nog gå svänga med Escorten också _________________ AIexander StenvaII |
Faktiskt inte, kommer från Umeå där den stått i ett garage några år isärskruvad pga motorhaveri.
En kompis till mig som ägt den men han har numer flyttat till Uppsala så därför min gammla Sierra Cosworth säljs där _________________ AIexander StenvaII |
Vart ut å luftat den efter vinterns dvala, märkte endel fel som man inte märkt på vinterväglag under testkörningarna i vinter.
Hade pyspunka på ett däck, en ventil som läckte så man var tvungen byta. Kopplingen slirar eller så spinner r-däcken på aningen vått väglag. (tror mer på den första) Hade för lite styrservoolja samt lite för slappa remmar till den. Märkte även att oljan var rosa till färgen så antar att det är dags att tömma systemet och byta. Vad rekommenderas för svängåka olja till styrväxeln? I övrigt så har man lämnat in motordelar till lokale motorrenoveraren för genomgång för att få till en lämplig motor till substitut rejsern (Escort Cossien). Behövdes göras rättså mycket på den tyvärr, borrning block, slipning vev, ta av stakarna på bredden och slipa in kolvringarna. _________________ AIexander StenvaII |
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Gustav förhoppningsvis väldigt snart
Har besiktning imorrn Fre så då får vi se om man får köra till evenemangen eller om man måste traila med överlast ^^ Har jag tur (vilket jag aldrig verkar ha..) så håller den längre än bruksarn som jag besiktade i Tisdags ... den skickade en drivaxel dagen efter _________________ AIexander StenvaII |
Då var bes avklarad, UA denna gång så nu kan man köra till evenemangen, men ...
Hittade dock lite egna fel: Ena bromsklossen fram var klappslut men självklart så "råkade" man ligga hemma på nya Ferdo-belägg så fick bli ett snabbyte. Dumpventilen kärvar, så ska prova smörja upp och se om det blir bättre. Har soppaläckage vid filtret så svängde förbi lokale Bosch-reservdelskrängaren och handlade ett nytt så blir att byta det snart. Har ett litet vattenläckage vid en pinnbult som jag råkade dra av och borrade in i en kylkanal när jag skulle gänga upp, trodde dock att det var fixat när jag använde kemisk-metall. Finns det nått bra gängtätningsmedel som tål lite temp? Sen till de lite värre felen: Kopplingen slirar rejält trots bättre beg lamell. Sen så glappar styrväxeln rättså mycket Får se när man orkar ta tag i problemen så man kanske kan köra nångång _________________ AIexander StenvaII |
Började demontera min gamla bruksbil för att ta delar till den nya samt till cossien och upptäckte detta ...
Gula ställbara Koni, och jag som tyckte att framvagnen kändes ganska bra på den ^^ _________________ AIexander StenvaII |
I brist på annat så tog jag ut cossien på jobbet och cornerweightade den.
1340kg med mig i och halvtank 670 på vardera sida 700kg fram och 640kg bak Måste säga att det är tyngre än jag trodde, har lättat fruktansvärt mycket på bilen så trodde absolut att jag skulle hamna under 1300kg. Trodde även att det skulle skilja mindre mellan bak och fram då jag bland annat flyttat batteriet till skuffen för att bättra på viktfördelningen. Men nu vet man iaf vars man ska fortsätta lätta _________________ AIexander StenvaII |
"Bara" att börja titta på glasfiberdetaljer då, har för mig att RP Glasfiber har färdiga delar och det ligger ju i grannbyn Har du inte skinninredning och annat jox i den också?
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
Blir tyvärr att behålla inredningen, vill att bilen ska vara som i monstergarage dvs "appear to look stock"
Har faktiskt tittat på RP men de har inga delar som ser ut som orginal. Så vi får se vad man hittar på för att få ner vikten. Det man hittills gjort är att skrapa asfaltsmattorna, tagit bort endel dämpmattor, tagit bort värmeplåtar, kastat ut AC:n med allt som hör där till, bytt kupéfläkt till en som är gjord helt i plast, lättat motorn bland annat på onödiga delar runtom, bytt ut vattenpumpen till en elektrisk, rensat bilen på allt vad stereo heter, t.om lättat mattan i bagaget ^^ Det som tyvärr blivit tyngre är IC, kylare, grenrör och avgassystem. Det vart dock vinst på annat plan ^^ Bakstötisen är trasig och har hittat glasfiberförstärkt "orginal" så kan bli att man även handlar en fram också då de båda är fyllda med någon form av skum som standard och de väger i sin tur endel. _________________ AIexander StenvaII |
RP kan ju gjuta av befintliga delar också, men jag antar att det väl kostar nån spänn extra. Minns jag kollade upp detdär en gång i tiden när jag hade Golfen.
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
Ja då har man gjort nått vettigt .. igen
Hade kört in en skruv i ena bakdäcket så bytte till Ferdo belägg på båda bak när man lix hade hjulen borta. Så nu sitter det Ferdo DS2500 runtom Tog även tag i styrproblemet, hittade att ena knutkorset på styraxeln var dålig men som tur var "råkade" man ha en skrot-sierra ståendes så tog hel styraxel från den och vips har man numer exakt styrning Däremot hittade jag ett lite större bekymmer, oljepluggen läcker. Försökte dra åt men det är mer eller mindre inga gängor kvar nu (var iofs inte så bra innan men ...) Så frågan är nu hur får man oljepluggen tät? Sitter gängtejp på den nu då jag visste att gängorna var halvkassa. Kan det räcka med att dra några varv till tro? Är ett alutråg. Att byta tråg är inte att ens fundera över ... än, då det är 4x4 med ena drivaxeln igenom tråget. Så slipper gärna det jobbet ett tag. _________________ AIexander StenvaII |
Trodde jag hade en väldigt smart lösning på oljepluggsproblemet.
12mm dyvika, men tyvärr hade inte de lokala marinbutikerna någon hemma i den storleken Finns det andra smarta sätt att plugga tråget? eller ska man måsta beställa efter en? _________________ AIexander StenvaII |
Tråkigt när gängorna är borta, men det bästa måste vara att få i en RECOIL gänga, instatsgänga. Antingen köpa en sats själv och göra det eller åka till en verkstad och få det fixat.
Skall inte vara nån konstighet att göra på plats bara man är ser till att skölja ut ex aluspån som blir. Lycka till! Simon _________________ Simon Ståhlman |
Våra race- och banåkarbilar Ford Sierra Cosworth 4x4 1990 (+Escort cossie) | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (86428 totalt) |