Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga om jordning med batteriet flyttat till skuffen
<<   1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (11093 totalt)
volvo8505
Göteborg
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Jovisst är det så. Men det fungerade ju bra i flera mil sedan kom detta fel helt utan förvarning. Den är dessutom jordad med samma tjocklek på kabel mellan motor/chassi som det är original. Det enda som är annorlunda är att jordningen mellan batteri och chassi har en 35mm2 kabel istället för en 25mm2 kabel som det är original. Men andra ord är det lite "mer" jord än original.

Jag ska testa att dra en tjockkabel mellan jord uttaget på låda och chassi. Jag tvivlar på att det gör någon skillnad. Men som jag brukar säga. provar man inte, så vet man inte

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

volvo8505 skrev:
...Men som jag brukar säga. provar man inte, så vet man inte

Exactemente thumbs up

Jag har en annan variant jag brukar säga när jag bankat huvet blodig på något (dator-) probem:

"Är felet inte där det borde vara så är det där det absolut inte ÖHT kan vara."

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Å fn, mera info
Jag fattade oxå att det var bara vid körning av startmotor som det var problem

Om det nu lirar utan säkring på matarkabeln så tycker jag att du ska ta bort säkringen, den finns ju inte original heller, sätt en huvudströmbrytare vid batteriet istället.

Dessutom så sätt in dubbla voltmätare, en som är ansluten vid batteriet och den andra vid +ingången till ECU'n så ser du om du har ett kraftigt spänningsfall.

Efter ett par testvändor så skiftar du på voltmetrarna så ser du om de visar lika eller skiljer sig nåt bara för att utesluta mätfel.

En jä*ligt bra elfelssökare är en IRtempmätare, scanna av kablar och anslutningar så ser du om det är dålig kontakt, dvs resistans som ger värme, gör detta när du har gnuggat fingrarna genom hårbotten med all normal felsökning. (numera så kliar jag mig på andra ställen än huvudet så blir jag av med generande hårväxt dessutom)

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Dra en tjock kabel mellan motorblocket och karossen, typ ett ramben eller torpedväggen.
Du skriver att du har 35 mm2 mellan batteriets minuspol och karossen, då bör du ha minst det mellan motorblocket och karossen.
Sen kan du även testa att dra en 6 mm2 jordkabel från insprutets databox till motorblocket.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Anders Karlsson skrev:
Dra en tjock kabel mellan motorblocket och karossen, typ ett ramben eller torpedväggen.
Du skriver att du har 35 mm2 mellan batteriets minuspol och karossen, då bör du ha minst det mellan motorblocket och karossen.
Sen kan du även testa att dra en 6 mm2 jordkabel från insprutets databox till motorblocket.

Bara en notering med tanke på vad Anders skriver, korrekt jordning är viktigt för komponenter som databox. Det får inte bli så att en eventuell glapp i en jordanslutning får ström att gå bakvägen via databoxen, då förstörs denna. Därför bör kopplingsschemat för databoxen följas till punkt och pricka. Även generatorn bör ha säker jord mot batteriet så att laddningen fungerar med rätt spänning. Man bör även studera att cop-spolar är jordade enligt sitt schema.
Detta var lite på sidan om startproblemen men värt att tänka på när man är i farten med jordning i systemet.
mvh
Göran

Göteborg
Här sen Sep 2004

Annars verkar E85 kunna ställa till det på alla möjliga sätt, har t.ex. stiften fått beläggning? Det skulle väl påverka Lambdavärdet antar jag..

Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

ett annat tips är ju att mäta upp sensorer som har med låg och dellastlambda att göra, Tex en dålig tempsensor kan göra mycket hemskheter för bränsleblandningen, kolla även om MAP/LMM stämmer och lite sånt. TPS kan du ju också kika på så här på rak arm

Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Göran Malmberg skrev:
...korrekt jordning är viktigt för komponenter som databox. Det får inte bli så att en eventuell glapp i en jordanslutning får ström att gå bakvägen via databoxen, då förstörs denna. Därför bör kopplingsschemat för databoxen följas till punkt och pricka. Även generatorn bör ha säker jord...

+1 Har fått en styrbox förstörd pga utebliven jordning

Kolla även jordflätor manuellt... Kan se helt OK ut men falla i bitar av oxid när man känner på dom!

Mina skuffbatterier har alltid fått jordningen vid batteriet kompletterad med en jordkabel direkt till motorn, man vill ju inte stå som ett fån vid uppliningen och inte få igång bilen när det är dags

Göteborg
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Kikat vidare men fortfarande kvarstår problemen. Har dragit en tjock 35mm2 kabel mellan kaross och låda men det hade som sagt inget med jorden att göra. Har även kollat och givarna verkar fungera. Den givarn som jag inte hittar i styrsystemet när jag kikat runt är den till insugstempen. Den kan ju garanterat ha att göra med varför den fetar på så jävligt. Det känns som om att man skulle köra på bensin på E85 mappen.... :{

Kan tillägga att det ibland står "no data" på bredbandslambdan. Sedan visar den värden. Har aldrig märkt av detta fenomen tidigare. Det har jag först sett efter byte av regulator.

Höör
Här sen Jun 2005

Re:

volvo8505 skrev:
Kikat vidare men fortfarande kvarstår problemen. Har dragit en tjock 35mm2 kabel mellan kaross och låda men det hade som sagt inget med jorden att göra. Har även kollat och givarna verkar fungera. Den givarn som jag inte hittar i styrsystemet när jag kikat runt är den till insugstempen. Den kan ju garanterat ha att göra med varför den fetar på så jävligt. Det känns som om att man skulle köra på bensin på E85 mappen.... :{

Kan tillägga att det ibland står "no data" på bredbandslambdan. Sedan visar den värden. Har aldrig märkt av detta fenomen tidigare. Det har jag först sett efter byte av regulator.

Kan ju ha missförstått dig, men.....
Om jag läst rätt så tycker jag att det låter ganska skrämmande att bilen startar utan huvudsäkringen !!!!
Denna säkring sitter i SERIE med matarkabeln framåt hoppas jag och inte parallellt !
Eftersom det är en huvudsäkring så skall den bryta ALLT !

Har du mätt upp så att du har samma spänning i hela systemet ?
Först med bilen av, sen med tändning, sen med bilen igång.

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004

Re: Fråga om jordning med batteriet flyttat till skuffen

volvo8505 skrev:
6mm kabel dragen fram som jordar i motorn (får att undvika problem att batteriet laddar dåligt under körning).

Tolkar de som att du dragit en extra jordkabel från batteriet och fram, det ska man absolut aldrig göra. Endast en jordpunkt från batteriet till chassi! Risk för brand!

E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

gory skrev:
volvo8505 skrev:
6mm kabel dragen fram som jordar i motorn (får att undvika problem att batteriet laddar dåligt under körning).

Tolkar de som att du dragit en extra jordkabel från batteriet och fram, det ska man absolut aldrig göra. Endast en jordpunkt från batteriet till chassi! Risk för brand!

Du har säkert rätt o riktigt i det du skrivit, jag bara började fundera hur det skulle bli farligare för kortslutning o brand i.o.m en jordkabel liggande längsmed i bilen, hela karossen är ju en stor jordpunkt under färgen. Inte för ja skulle dra kabel så men nyfiken o veta. Går ju många fler plusmatningar framifrån o bakåt, som kan orsaka kortslutning i värsta senario
Har det nån annan inverkan oxå på elen som ja inte finner? .,..kass på elsystem o vill gärna veta! Tack!

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

gory skrev:
volvo8505 skrev:

Var inte en jordkabel löpandes parallellt med pluskabeln volvos lösning på stora magnetfält i sina bilar för några år sedan? Potentialskillnaden mellan jordkabeln och chassit bör väl vara noll, eller har jag missat något?

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

jonka skrev:
gory skrev:
volvo8505 skrev:

Var inte en jordkabel löpandes parallellt med pluskabeln volvos lösning på stora magnetfält i sina bilar för några år sedan? Potentialskillnaden mellan jordkabeln och chassit bör väl vara noll, eller har jag missat något?

Dra ner en kort grov jordkabel från batteriet till karossen, sen kan man dra en lite klenare jordkabel från samma jordpunkt i karossen parallellt med pluskabeln.
Gjorde så på mitt förra bygge, hade inga konstigheter med att det blev varmt eller så.
Motorblocket jordades såklart med en grov kabel direkt i karossen, strömmen tar lättaste vägen vilket är genom karossen.

Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Anders Karlsson skrev:
...strömmen tar lättaste vägen vilket är genom karossen.

Beror ju på kaross... Ferroxid leder inte ström så bra, och då behöver inte hela karossen vara omvandlad, det räcker med ett litet område runt jordpunkten

OT: Hade en gång en -64 Vauxhall Victor som var så långt gången, att det inte längre gick att svetsa i ny plåt någonstans

Karlskoga
Här sen Nov 2009

Ett problem kan vara att när du provade och startmotorn gick tungt så var det troligen spänningsfall på jordsidan.
Detta brukar innebära att strömmen försöker hitta en annan väg att jorda, jag har eldat upp en kabel mellan generator och relä en gång och jag fattade inte vad som var problemet förrens kopplingswiren brann av.
Så bristen på jord kan ha knäckt någon givare eller jordkabel till lambda eller liknande.
Om startströmmen skall jorda genom en 1,5mm2 kabel så blir det varmt.

MVH Peter

Stockholm
Här sen Dec 2004

E21 Racing skrev:

Du har säkert rätt o riktigt i det du skrivit, jag bara började fundera hur det skulle bli farligare för kortslutning o brand i.o.m en jordkabel liggande längsmed i bilen, hela karossen är ju en stor jordpunkt under färgen. Inte för ja skulle dra kabel så men nyfiken o veta. Går ju många fler plusmatningar framifrån o bakåt, som kan orsaka kortslutning i värsta senario
Har det nån annan inverkan oxå på elen som ja inte finner? .,..kass på elsystem o vill gärna veta! Tack!

Man ska absolut aldrig ha fler jordkablar på batteriet minuspol, för går den fetaste av så får dom tunnare de svettigt!

jonka skrev:

Kan inte svara på hur de var kopplat i just volvo. Men som sagt, absolut aldrig fler kablar på minuspolen på batteriet, spelar ingen roll ifall man bara ska jorda till ett relä eller liknande. Man ska alltid jorda i chassit.

Anders Karlsson skrev:

Dra ner en kort grov jordkabel från batteriet till karossen, sen kan man dra en lite klenare jordkabel från samma jordpunkt i karossen parallellt med pluskabeln.
Gjorde så på mitt förra bygge, hade inga konstigheter med att det blev varmt eller så.
Motorblocket jordades såklart med en grov kabel direkt i karossen, strömmen tar lättaste vägen vilket är genom karossen.

Nej!!, inte från samma jordpunkt i chassit! Separat jordpunkt, helst några cm ifrån den som går till batteriet minuspol.
Släpper din jordpunkt från chassit så har du en kabel som övergår till mindre area, risk för brand!

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Re:

steffe skrev:
Å fn, mera info
Jag fattade oxå att det var bara vid körning av startmotor som det var problem

Om det nu lirar utan säkring på matarkabeln så tycker jag att du ska ta bort säkringen, den finns ju inte original heller, sätt en huvudströmbrytare vid batteriet istället.

Dessutom så sätt in dubbla voltmätare, en som är ansluten vid batteriet och den andra vid +ingången till ECU'n så ser du om du har ett kraftigt spänningsfall.

Efter ett par testvändor så skiftar du på voltmetrarna så ser du om de visar lika eller skiljer sig nåt bara för att utesluta mätfel.

En jä*ligt bra elfelssökare är en IRtempmätare, scanna av kablar och anslutningar så ser du om det är dålig kontakt, dvs resistans som ger värme, gör detta när du har gnuggat fingrarna genom hårbotten med all normal felsökning. (numera så kliar jag mig på andra ställen än huvudet så blir jag av med generande hårväxt dessutom)

Man ska absolut avsäkra så nära batteriet som möjligt!!
Risken om något händer med kabeln och det blir kortslutning är inte skoj och bilen kan brinna upp.

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

gory skrev:
volvo8505 skrev:

Detta får du utveckla gärna för känns helfel det du skriver.

Dock är det onödigt att dra extra jord fram.
Går lika bra att jorda nära batteriet.

Mumba
KISA
Här sen Aug 2009

Anders Karlsson skrev:
jonka skrev:
gory skrev:
volvo8505 skrev:

Kör hellre dubbla jordpunkter från batteriet i samma storlek.

gory
Stockholm
Här sen Dec 2004

Antonicracing skrev:
gory skrev:
volvo8505 skrev:

Detta får du utveckla gärna för känns helfel det du skriver.

Dock är det onödigt att dra extra jord fram.
Går lika bra att jorda nära batteriet.

Ta ett extrem exempel, man drar en minuskabel från batteriet till sin stereo eller slutsteg som i sin tur har chassijord!
Det som händer då är att ifall din stora jordkabel/fläta går av så letar sig all ström tillbaka via din stereo! Kan hända att de delar upp sig i tunna signalkablar osv. och du kan få brand på flertal ställen!

Antonicracing skrev:
Kör hellre dubbla jordpunkter från batteriet i samma storlek.

Nej, alltid bara en jordkabel från batteriet, Sen så får du jorda dina andra prylar hur mycket du vill.
Jordkablen ska ha samma eller större area som de sammanlagda pluskablarna.

Skruva banåkabil
Fråga om jordning med batteriet flyttat till skuffen
<<   1, 2, 3   >>
12 besök senaste veckan (11093 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande