| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fråga om jordning med batteriet flyttat till skuffen
|
12 besök senaste veckan (11093 totalt) |
|
Det är sant
Jord till tänd/insprut ska inte tas genom sensorer (och det drar rätt mycket vid högre varv).
|
||||||||||
|
Re: Fråga om jordning med batteriet flyttat till skuffen
Säger du inte emot dig själv. Har du 2st chassijordar till batteriet så vet man att det är ordentligt jordat och händer det något med ena så funkar allt lika bra med den andra. Sedan använder jag mig av 20-50mm2 kablar så dom tål ju en hel del. Skillnad om man använder säg 6mm. Kolla hur tunna en jordkabel från batteriet är idag original. Jag har idag fram Originaljorden och 35mm extra. Bak har jag 7st till batterier och kör med 3st 50mm. Teoritiskt sett kan du oftast ha mindre storlek på minus än plus pga den korta längden. 5m mot 1m och fortfarande ha mindre resistans. Dock inget man brukar rek. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
Det är de som är de farliga, du halverar arean ifall en går av. Går din enda jordkabel av så bryts kretsen, ingenting kan hända!
Du kan inte veta var på din pluskabel de kommer skava hål, skaver isoleringen sönder någon dm efter din säkring, ja då vill du gärna inte ha en klenare jordkabel, eller i ditt fall kanske du kommer digga ljusshowen! I ditt fall hade jag jordat varje batteri för sig med lika tjock kabel som pluskabeln. Pluskablen drar man sedan till ett fördelningsblock, självklart avsäkras så nära batteriet som möjligt. Men tänk på att säkringen ska vara fast monterad, man har sett alldeles för många som hänger löst! Efter fördelningsblocket måste du självklart avskära igen. Sen så ska även kablarna "klamras" var 20-30cm och inte passera igenom vassa hål, eller böjas runt vassa kanter! Allra helst så lägger man dom i plastslang. _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||||||||
|
Re:
Vad är det för farligt att halvera arean om en av kablar klarar jobbet? (som jag skrev ovan) Att en jordkabel skulle gå av händer nästan aldrig, det som händer därimot är att det kan börja glappa eller att platsen är dålig jordpunkt. Men det är väll inte farligt på något sett?
Vet inte hur du gör dina installationer men jag har avsäkrat i varje ände MAX 40cm från varje batteri. Så det spelar ingen roll vart den kortsluts förutom mellan batteri och säkring vilket är högst osanolikt. Jag började tävla i billljud 2004 och där går man igenom varje del av bygget inkl montering nogrannt. Så jag har kopplat säkert och rätt dom senaste 8åren, inte bara svenska utan europaregler. Har även gått EL på gymnasiumet så har ganska stor erfarenhet när det gäller sådant. Sitter inte med en 740 och mds-skit direkt, värdet på riggen ligger kanske på 80-90tkr. Finns ingen anledning att dra separat jord till varje batteri. Kör idag med kopparskenor som parallelkopplar minus och plussidan. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fråga om jordning med batteriet flyttat till skuffen
|
12 besök senaste veckan (11093 totalt) |