Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2 6858 besök totalt |
Fick nästan rätt i mitt tips, undrar om inte Grosjean hade vunnit om inte om...
![]() Vergne fick straff: http://www.autosport.com/news/report Liksom Pastor: http://www.autosport.com/news/report Spännande lopp, men jag vidhåller att banan är urtrist. Tacka vet jag banan i Montreal. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag skulle vilja påstå att nivån på förarna är högre än någonsin. Den som tror att man kan köpa sig en plats hursomhelst i F1 bör nog tänka om. Det gick kanske förr men inte idag. Det finns såklart fall där en bättre förare fått lämna plats för en något sämre pga pengar men lägstanivån i F1 idag är väldigt hög. Särskilt bland de som är med och vinner. Vem syftar du på som kommer och köper sig en plats och vinner med lite tur? _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Pastor kanske? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Jag trodde inte Pastorn skulle ta sig till F1 då det tog ett tag men han ÄR snabb. Sen gör han en hel del dumma manövrar och är kanske inte en personlig favorit.
Det finns några förare som kanske inte riktigt platsar i F1 men ingen av dem har varit ens nära pallen i år. Felipe Massa har nog sett sina bästa dagar och jämfört med vad Alonso gör i Ferrarin blir det snudd på pinsamt. Över lag så är dock startfältet grymt bra. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Att grejerna ska hålla in i mål har förarna alltid behövt tänka på men den situation som råder nu är rent löjlig. Det är inte heller bara i racen som förarna måste spara utan även i kvalen vilket visar sig genom att många struntar i att göra kvalförsök i Q3. Jag tycker taktiken spelar en på tok för stor roll nu. Det är tragiskt att se förare som halkar runt på sopslut däck och får släppa förbi 3-4 bilar på ett varv bara för att en dator räknat ut att det är den snabbaste vägen till mål. Visst blir det omkörningar men det är knappast racing... _________________ Anders Igelström |
||||
I mina ögon är F1 i år bästa säsongen jag sett underhållningsmässigt sen jag började titta för 20 år sen. Visst saknar man perfektionen som funnits hos Ferrari (MSC) och Red Bull tidigare, men all motorsport är så mycket mer än att bara hålla fullt hela vägen.
Jag saknar inte alls exploderande motorer som oljar ner tre fyra kurvor. För övrigt tycker jag det var minst lika fel av Hamilton när han och Maldonado gick ihop. Han hade kunnat undvika det och det verkade Whitmarsh också tycka att det hade varit en god idé. För en gångs skull unnar jag Alonso en seger även om han fick den till skänks av kombinationen av onödigtvis många varv bakom säkerhetsbil och bristande kvalitet på Renaults generatorer. To finish first, first you have to finish... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Som vanligt tycker inte alla lika, hamilton hade spåret maldonado var utanför banan och det neda rätta var att släppa hamilton och gå in bakom och köra om senare,,,,
Pastor borde bli avstängd för ett antal lopp framåt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Kollar man lite historiskt så brukar hamiltons körsätt mest drabba honom själv.
& som sagt för att vinna måste man komma i mål först. Det är ju en klen tröst att sitta vid muren & tycka att den andre hade fel även om det är så & han får straff så blir man ju utan poäng. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Re:
+1 Eftersom det inte verkar finnas någon regel om att ge plats till någon som ligger på utsidan borde Maldonado gått in bakom för att försöka köra om senare, precis som många andra förare gjort tidigare under racet. Jag tycker Charlie Whiting och de andra gubbarna borde ta ett allvarligt snack med Maldonado. Han skapar väldigt många situationer som de andra förarna undviker (nu även Hamilton? Han verkar ha börjat köra med insidan av huvudet!). ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Maldonado - Hamilton incidenten var ju en race-incident i ordets rätta bemärkelse.
Två stora egon som bägge hade haft något att vinna på att tänka ett steg längre men där bägge slutade med att förlora på det eftersom egot tog överhand. Är omöjligt att kora vem som gjorde rätt och fel i den fajten eftersom båda var lika intelligenta som en 3-åring. Hamiltons däck var slut och han hade inte behövt fajtas utan skulle bara fokuserat på att köra färdigt loppet med så få förlorade placeringar som möjligt. Maldonado var överlägset snabbare och hade lika gärna kunnat köra om en kurva senare om han inte sett rött. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
||||
Re:
Intressant att man kan tycka så fundamentalt olika när man tittar på samma TV-sändning! ![]() Här kommer lite mothugg. ![]()
Race-incident när någon som varit av banan och kör in i sidepodsen för att försöka ta plats som inte finns? Nja, håller inte med dig... Hamilton kunde inte gjort något annorlunda i den situationen. Han håller innerspår på rakan, bromsar så sent som det bara är möjligt och klarar ändå nå apex utan att vid något tillfälle vara utanför banmarkeringen. Varför ska man sluta rejsa bara för att däcken är slitna? Hamilton har gjort många korkade manövrar genom åren som man omöjligt kan försvara, men i denna situation satte han inte ett hjul fel. Vore jag stallchef och "mina" förare slutade försvara sina placeringar bara för att däcken börjar ta slut skulle jag sparka dem direkt!
Var det inte det han gjorde, försvarade sig? ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Hamilton lämnade inte plats i utgången av högern utan tvingar Maldonado att lämna banan, hade Maldonado stannat kvar och blivit påkörd av Hamilton där så hade Hamilton blivit den skyldige...
|
||||
Det verkar inte finnas några krav på att lämna plats för någon på utsidan som vi vanligtvis gör i Sverige (STCC och några andra "stora" serier undantaget). Har reagerat på det tidigare och det var likadant i Valencia vid ett flertal tillfällen, där den på yttern tvingades av banan eller backa av.
Synd kan jag tycka, för vi går ju miste om fina dueller som sträcker sig över flera kurvor. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Kravet finns i reglerna, med undantag om man utan avsikt (ex p.g.a. för hög fart) inte kan lämna den plats som behövs.
|
||||
Jasså, den regeln märker man verkligen inte av! Eller jo, jag reagerade snarare på att någon (kommer tyvärr inte ihåg vem/vilka) faktiskt lämnade plats på utsidan vid ett tillfälle nu senast i Valencia. Vad jag kan dra mig till minnes har jag aldrig sett det tidigare såvida inte den på utsidan är tydligt före, inte bara bredvid/snett bakom/vid sidan. Då tränger de bryskt ut den som är på yttern av banan.
![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Re:
+1 |
||||
Re:
+1 Sedan kan jag säga att i vart fall från min vinkel - hemma i soffan - så visste jag att de två skulle kroka ihop med förödande resultat redan kurvorna innan det skedde. Det borde de själva också kunnat räkna ut inifrån bilarna, de satt ju lite närmare och såg därmed bättre... ![]() Som Lennart skrev, In order to finish first, first you have to finish. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2 6858 besök totalt |