Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Upprop för Anderstorp motorbana. | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 19, 20, 21 >> 106336 besök totalt |
Jag hoppas du fattade rätt och jag fel Fredrik... Hörde siffrorna men tolkade det som förbifartsljud. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Drifting på lördag. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
race på söndag och lite gatbilar, och det finns plats över så kom över bara och stötta banan mer info finns på www.slc.se |
||||||
Då var det livat igen :
http://sverigesradio.se/sida/artikel _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Nu var det väl inget arrangemang som var under ARC (motorklubbens) påverkan utan hyrverksamhet med sådana som mer eller mindre skiter i reglerna som nu förstör för andra. Dock är det så att klubben får en släng av sleven ändå då folk inte ser skillnaden.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Enligt angivna datum i klagomålet så var det motorcyklar i farten.
Överkänsliga lokala öron, eller högvarviga plastraketer? Oavsett så hoppas jag decibelkrav följs för alla motorintresserades skull. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Är banägaren ytterst ansvarig för detta och har någon på plats eller är det upp till den som hyr att sköta detta? Kan man som "hyresgäst" bete sig hur som helst utan risk för repressalier? För precis som Måns säger är detta den enda chansen vi har att få leva kvar som vi gör tror jag. Att följa dom decibelkrav som ställs.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Nu får du ta och kamma till dig, Björn. Du hittar på saker som inte stämmer, och du borde kanske ta reda på fakta innan du uttalar dig? Fakta i målet är att kommunen mätt upp höga värden. Vi på banan har ständigt personal på plats som stoppar de fordon som överskrider 95 dbA vid förbifart. Under dessa två tillfällen har det stoppats flera fordon som lät för mycket. Detta kan intygas av flera som blivit stoppade, vi har säkert flera här på rejsa som råkat ut för mig eller Magnus när vi gör det jobbet. Jag kan inte förstå varför du drar in ARC i detta? Ingen här har anklagat ARC för något öht, ändå slänger du ur dig en massa skit? Hardu synpunkter på hur vi sköter banan är du välkommen att diskutera det ansikte mot ansikte istället. Du kan till och med få följa med när vi ljudmäter en dag! _________________ Stefan Bernström |
||||||
En sak som jag undrar med anledning av dB-klagomålen från grannar etc, det finns ju allmänna vägar runt racerbanorna, min hoj får ju låta 102 eller 104 på 6500 rpm och över det varvtalet så är det typ fritt.
Så hur påverkar det ljudmätningen om jag kör förbi utanför området (hypotetiskt, jag tourar som längst 5 mil från sthlm med den hojen) _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Du räknas in i ljudbilden. Mantorp har det riktigt kul i sammanhanget, tung trafik på E4 låter emellanåt mer än banaktiviteterna, men banan får skiten...
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
För att få rättvisa mätningar så krävs det ju ett system som kan ge kordinater/riktning/krysspejling till var ljudkällan är någonstans samt inspelning, det blir subjektivt i vilket fall som helst.
Bara att lyssna här i villaområdet, gräsklippare, motorsågar, grästrimmers, grannens HD etc etc. De låter högre än jetplanen som lågsniffar över mitt hus när de landar och startar på Bromma. Äh, slutsnackat om detta i denna tråd _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
För att inte tala om de inte så tysta JAS som gick rakt över Sviestad när vi var där. Kändes som hela huset skakade!
Dom lär ju ha fått mätarna att vakna till.. Undrar hur man hanterar det? Känns som om 10-15 år kommer vi skratta åt de här fascistiska mätningarna. Men för tillfället är det nog bara att gilla läget om vi ska få fortsätta.. _________________ Stefan Agartsson "Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?" |
||||||
Mittsverigebanan hade samma problem i något skede minns jag, ljudet från banan drunknade i E4-ljudet så de kunde inte göra några bra mätningar på det specifika ljudet från banan. Men att det lät för mycket var alla överens om i alla fall.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Det suger rejält, men så är det. En Europaväg eller flygplats är samhällsviktig funktion och/eller riksintresse och då är det lite mer generösa regler/riktlinjer för buller. Detsamma gäller t.ex. Försvarmakten (t.ex. skjutverksamhet och miltiärflyg) som är ett exempel på bullerfrågor som vi tampas med här uppe i norr. Där är det dessutom hårdare än hårt då Försvarsmakten alltid har sin speciella paragraf i Miljöbalken som de kan peka på och det är i princip omöjligt att vinna över något som handlar om rikets säkerhet etc. Ang. verksamheten. Även om det inte är ARC som arrangerar, utan en annan klubb/organisation, så är det verksamhetsutövarens ansvar att gränsvärdena för buller följs. Jag utgår ifrån att det är ARC som sökt tillståndet för verksamheten (?), och således är ARC verksamhetsutövaren. Det är m.a.o. av högsta betydelse att oavsett vem som arrangerar en verksamhet på banan följer de bullergränser och bestämmelser som angivs i tillståndet. Annars måste kommunen enligt lag göra en anmälan, som det också framgår i artikeln ovan. Det gäller även om kommunen är väldigt positiva till banan. Det finns exempelvis fall från min kommun där vi anmäler en annan förvaltning, t.ex. tekniska förvaltningen för att de överstiger ett riktvärde för något ämne i avlopssvattnet eller liknande. Detta pga att vi måste det enligt lag, annars ligger vi risigt till. Just detta med anmälan ska inte leda till några hard feelings, utan har ett gränsvärde överskridits så har det . Nackdelen med att vara tillsynsmyndighet i mina ögon, för vissa saker kan man tycka behöver hanteras med lite mer fingertoppskänsla än vad lagen säger. Sen tycker jag överlag att vi i Sverige är dåliga att uttnyttja bra/rätt/logiska mättekniker vid bullerfrågor i framförallt tillståndsprövningar trots att det är 2012 vi lever i. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Ingenting. Han kritiserar bolaget som driver banan. Det är det jag vänder mig emot. Ska man dela ut kritik kan jag ta det om den är saklig och man har på fötter i kritiken. När man skriver fel information, och vinklar den blir jag förbannad. _________________ Stefan Bernström |
||||||
Du har rätt i det mesta, men inte i att ARC har sökt tillståndet. Verksamhetsutövare är Anderstorp Motorbana AB. _________________ Stefan Bernström |
||||||
Allmänt banåkaforum Upprop för Anderstorp motorbana. | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 19, 20, 21 >> 106336 besök totalt |