Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MINI Cup ---> Time Attack Standardbil
4258 besök totalt
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare

Reglementen för tävlingsformen Time Attack är nu uppdaterade och kompletta, och ansvaret ligger under Utskottet Enkla Tävlingsformer (ETL).
http://www.sbf.se/sportgrenar/enkla-tavlingsformer/regler/

Efter ett kort samtal med SBF/ETL för att reda ut nuvarande "Time Attack konceptet":
Vår MINI Cup ligger till grund för Time Attack Standardbilar, den enklaste varianten av Time Attack.
Time Attack Pro/Pro Mod som nu har utvecklats kräver halvbur resp. helbur , samt FIA-godkänd personlig utrustning.

Efter säsongen kommer samtliga involverade i Time Attack (inkl. BMWSC) att träffa SBF för utvärdering.

Så om någon frågar vad vi gör när vi kör MINI Cup så kan ni nu uttryckligen säga att vi kör Time Attack för standardbilar
Vi var lite osäkra innan om vi kunde sätta ett sådant "fräsigt" namn på vår roliga tävlingsserie utan att uppröra diverse känslor

MINI Cup - vår egen Time Attack tävlingsserie sedan 2010

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Först för arbetet som gjorts thumbs up

Sen för körandet vi fått och kommer få göra thumbs up

Der drüben
Här sen Dec 2002

pluss ett

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:

Sen för körandet vi fått och kommer få göra thumbs up

Det går att utveckla MINI Cup (Time-Attack Standard) vidare till Time-Attack Pro/Pro Mod om vilja och intresse finns
Dessutom extra kul om det är ett gemensamt reglemente för samtliga nuvarande/framtida arrangörer.
Det öppnar upp för samarbete över "klubbgränserna".

Der drüben
Här sen Dec 2002

Kan du inte spåna iväg lite för oss trångsynta Måns, det låter som en mysig saga alltihopa! (En trovärdig saga alltså)

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Trångsynta vete f-n. Att tycka så vore att nedvärdera alla medlemmar.

Tja, enbart ett par små exempel :
MINI Cup Pro 2013
MINI Cup Standard/Pro/Pro Mod a'la BMW Cup Standard/Modifierad/Special
ETCC i svensk Time-Attack klubbkostym - klubbklassvinnare vs. klubbklassvinnare
Time-Attack över "klubbgränser"; fler resurser, lägre avgifter

Möjligheter i olika former och skepnader går att se med lite kreativitet.
Dessa möjligheter behöver nödvändigtvis inte anpassas till vår nuvarande form och skepnad.
Det ska bli intressant att träffa likartade för den planlagda diskussionen under hösten.
Tills dess så håller jag igen något vad det gäller mitt personliga tyckande, men bibehåller ett öppet sinne för våra medlemmars tankar/önskemål/funderingar/synpunkter/kommentarer
Det är trots allt våra medlemmars vilja och intresse som till syvende och sist avgör.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Om det blir fler olika arrangörer/bilklubbar som kommer köra upplägget med några fartdämpande koner så vore det VÄLDIGT skoj om man kunde ställa konerna EXAKT likadant varje gång. För då skulle både egna resultat från olika tillfällen men även alla andra arrangörers resultatlistor kunna jämföras.

Det är ju egentligen idag den stora nackdelen med koner att det är fullständigt meningslöst och ointressant att säga "jag körde knutan på den o den tiden" för om konerna bara står någon halv eller hel decimeter annorlunda vid nästa tävling så påverkas vartiderna enormt. Dvs som idag så tävlar vi på tid och kan bara jämföra med andra tider vid exakt det tävlingstillfället. Om vi kunde märka ut permanent var konerna ska stå så kan man säga jag körde Kinnekulle på den o den tiden och jämföra med alla andra som kört!!! Mycket ballare IMHO thumbs up

(som bonus kan man då säkra upp att konplaceringen alltid är optimal ur säkerhetssynpunkt på alla banor. Det är inte alltid busenkelt för vem som helst att ställa ut koner optimalt säkerhetsmässigt (för det är ju meningen med konpartierna, att höja säkerheten, trist om de ställs så de får motsatt effekt vilket är lätt hänt).

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jag önskade redan 2010 att banlicenserna skulle ha MINI Cup/Time-Attack konmarkeringar utsatta

Sedan önskade jag förvisso ingen 15 sek. regel heller utan att TL fick avgöra vad som ansågs passande beroende på bana och omständigheter, men det är en annan femma.
Vi har dispans sedan 2010 pga skånsk nedärvd envishet, och detta är något som kommer att diskuteras under hösten.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Jag önskade redan 2010 att banlicenserna skulle ha MINI Cup/Time-Attack konmarkeringar utsatta

thumbs up thumbs up För att få tillräcklig precision så måste det väl sen förankras med banägaren att man gör sån åverkan på banan så att man ser exakt var konerna ska stå. Vet inte om det räcker med målning, det slits ju ut efter ett tag. Någon typ av grej fastsatt "nerfällt" i asfalten känns säkrare. Med en banritning i handen så kommer man ju absolut inte kunna placera ut konerna med tillräcklig precision.

Som det är nu så....hrrrmm... om någon liksom kör på en kon.... hrrrmmm... så vet vi ju inte exakt var den ska ställas tillbaka. Och en decimeter fel återplacerad kon ger i princip alltid tydliga utslag på varvtiderna.

Måns Ulveståhl skrev:
Sedan önskade jag förvisso ingen ingen 15 sek. regel utan att TL fick avgöra vad som ansågs passande beroende på bana och omständigheter, men det är en annan femma.
Vi har dispans sedan 2010 pga skånsk nedärvd envishet, och något som kommer att diskuteras under hösten.

Med din eminenta lösning att man släpps ut i förväntad varvtidsordning, snabbast först osv, så blir det ju bara tokdumt med 15 sekunder eftersom fältet då ökar sina avstånd hela tiden. Vi har ju faktiskt fått ihop ett bra underlag för hur många bilar man kan ha ute under hur lång tid utan att det blir ihoptrasslat thumbs up

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
....hrrrmm... om någon liksom kör på en kon.... hrrrmmm...

Är det någon speciell person du tänker på?

GPS-koordinater?
Banlicens med banskiss i skala 1:1?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Banlicens med banskiss i skala 1:1?

Åhhhh! En mall man lägger ut på själva banan

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag skulle gissa att man kan skruva fast en liten bricka med kanske 2cm diameter aningens nedsänkt i asfalten? Permanent och relativt lätthittad om man vet ungefär var man ska leta thumbs up

Der drüben
Här sen Dec 2002

Det är kanske lättare nästa år att få igenom någon slags officiell märkning när Time attack har börjat få lite fotfäste?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Jag tänkte det kunde vara läge att uppdatera MINI Cup något då önskemål tidigare funnits, andelen MINI:sar är en minoritet, samt då Time Attack numera är av SBF en erkänd tävlingsform.

Jag kommer att trycka upp små dekaler motsvarande ovan till deltagarna.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Låter trevligt Måns. Ett önskemål om dekalerna, tryck gärna upp ett antal med klistret på framsidan så man kan montera dom från insidan, på detta vis håller dom för "alltid"

/Dekaltrimmaren

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Dekaler delas ut på Gelleråsen

Lindome
Här sen Aug 2005

Innebär detta att det skulle vara möjligt för mig att ställa upp med min Audi? eller är det enbart för bmw/mini-folket?

Reglementet kanske inte är så detaljerat så det hanterar bakhjulsdrift kontra 4wd??
Hur funkar det idag med dom olika modeller som bmw har med olika effekt och vikt på bilarna? finns det någon tabell eller så för att göra tävlingarna jämna?

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

quattro skrev:
Innebär detta att det skulle vara möjligt för mig att ställa upp med min Audi? eller är det enbart för bmw/mini-folket?

Reglementet kanske inte är så detaljerat så det hanterar bakhjulsdrift kontra 4wd??
Hur funkar det idag med dom olika modeller som bmw har med olika effekt och vikt på bilarna? finns det någon tabell eller så för att göra tävlingarna jämna?

klasserna delas av efter effektgränsen 286 hästar, andra variabler tar man mig veterligen inte hänsyn till.
mer info om Time Attack hittar du här: http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/397/1/index.php?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med färre och färre deltagande MINIsar så kanske det är läge att släppa in Ådisar?

Stockholm
Här sen Jul 2004

Trådstartare
Förbättringar/förändringar kan diskuteras i mer detalj under kommande minusgrader.
Något skoj att tjöta om måste man även ha när bilen står parkerad i vintermörket( ).

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
vinterklur

thumbs up

Men, det är kanske dags att döpa om tråden Måns? Med tävlingarnas nybytta namn blir det såhär då:

"Time-Attack Standardbil = Time Attack"

4258 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande