| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Funktionärtråden
|
1142 besök totalt |
|
Funktionärtråden
Tänkte man kunde sammanfatta en liten lista på saker som man bör tänka på som funktionär/flaggvakt. Det handlar ju inte bara om att vakta flaggorna s.a.s.
* Området som man ansvarar för är från den flaggposteringen som man bemannar fram till nästa postering. Allt som sker inom detta område ligger under ditt ansvar att kommunicera med de tävlande via flaggor och till tävlingsledning via radio. Stå gärna med ryggen mot körriktiningen för att vara säker på att man har koll på sitt område.
* Tänk på att aldrig ha en gul eller röd (ev. blå) jacka/tröja på dig som flaggvakt. Det är extremt distraherande att behöva ha koll på om det är en flagga eller jacka som rör sig i periferin. * Rör på flaggorna! Är det flaggat så är det. Se till att röra flaggan i en STOR 8:a för så att vara tydlig med signalen. Hänger man bara ut en stillstående flagga betyder det att faran inte är omedelbar utan att man bara behöver vara uppmärksam. Detta kan användas efter flertalet varv då alla tävlande vet vart hindret befinner sig. Fyll gärna på med egna erfarenheter/att tänka på. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
|
Re: Funktionärtråden
Bra tråd, bra initiativ! Kan lägga till att flaggvakterna ibland är de som står närmast om det skulle råka hända en olycka. Därför är det bra att se till att man vet var brandsläckaren står och hur man använder den.
Jag kanske tänker helt fel, men ska man inte stå i körriktningen? Då kommer väl bilarna bakifrån och man tittar längst med banan över det område man ansvarar för?[/u] _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Bra med en tipstråd för den som hjälper till som funktionär men många gånger är det inte funktionärerna som behöver påminnas utan faktiskt förarna.
De flesta förare är tacksamma för att funktionärerna finns och är villiga att skapa en miljö så att föraren kan utöva sitt intresse men har ofta samtidigt åsikter om tex hur blåflagg används. Jag skulle därför vilja rekommendera förare att praktisera som funktionärer minst ett par gånger om året, skapar en viss ödmjukhet och förståelse för funktionärsuppgiften. |
||
|
- Ha flaggan utrullad och ha flaggstången i näven men ner mot marken så förarna inte kan se den.
- Du ska ha testat att radiokontakt med huvudposteringen fungerar innan passet startar. Testen dras normalt iof av huvudposteringen mot alla posteringar. Men om det inte görs därifrån så... - Stå och titta bort mot nästföljande postering, titta inte på bilarna som kommer åkande mot dig. (bara för att försöka skingra semantikotydlighet) - På förargenomgången ska arrangören tydligt meddela vilka flaggor som kommer att användas. Det skadar inte att man även drar vilka posteringar som är bemannade. PS: När vi skriver här i denna eminent bra ide till tråd så är det viktigt att komma ihåg att spannet är stort mellan enklare skötta träffar med få och väldigt ovana funkisar ("jag fick ju funkislicens på köpet med sbfracinglicensen men har ingen erfarenhet alls eller speciellt bra koll egentligen") och större välskötta arrangemang med erfarna funkisar. Även hur arrangören styr och sköter hur flaggvaktandet ska göras kan skilja enormt! _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Det är ibland väldigt förvirrat om vad man som flaggvakt ska göra om det händer en incident. Ska man stå kvar i alla lägen eller springa från posteringen till bilen det hänt nåt med. Oftast är man två vid posteringen, då är det bra att ha förbestämt vem som står kvar och vem som springer med t.ex. brandsläckare till bilen. Ännu svårare att ta beslut om vad som ska göras om man är ensam, postering som plötsligt blir tom precis vid en incident är ju katastroffarligt.
Hur man ska göra har AFAIK olika arrangörer lite olika åsikter om och därför omöjligt att veta om man som träffdeltagare står sitt obligatoriska hjälpatillsomflaggvaktspass. Har man full rescue i depån som kommer ut inom några tiotal sekunder eller har man ingen bärgare och inte ens ambulans? Det är viktigt att veta om man ska stå kvar eller inte. Eller rättare sagt det är oerhört viktigt att veta var gränsdragningen är, står en bil i ljusan låga i ena änden av skalan, och i andra änden av skalan en bil har dragit ut i ett räcke pga ett stort halt oljespill. Typ. Men hur tusan ska man dra gränsen när man står där och det känns som ett beslut måste tas jättebråttomakut. Att stå och tveka om hur man ska eller får göra när en bil brinner (eller det är ett jätterökmoln men man inte vet om det brinner) är inte bra men att i stundens uppjagade situation direkt rusa ut för att kolla om föraren mår okej i bilen som ligger på taket vid räcket efter att den halkat av i ett stort oljespill är lika katastroffarligt. Se där, massa okunskap och frågetecken från mig, mycket nyfiken på feedback från folk som håller i träffar. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
När vi rotat runt lite i ämnet fram och tillbaka så utkristalliserar sig garanterat en bra punktlista och så vidare
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Som funktionär på postering är man rätt begränsad i vad man kan göra, ett minimikrav för att få minimal bemanning att fungera är kommunikation. Även om man följer banlicensens bemanningskrav så kan det innebära att enbart vissa posteringar bemannas. Är man två på en postering kan ju den ena springa men vem springer flera hundra meter med brandsläckare i näven och vad tjänas i tid jämfört med att räddningbil löser uppgiften (dessutom rätt klädda)? Visst kan man hänga fast tex rödflagg och sen kanske springa med gulflaggen i näven men lämnar den ensamme sin postering så faller samtidigt varningssystemet till övriga och rent krasst; för att rädda en så riskeras flera (inklusive funtionären). Bemanningsfrågor grundar sig oftast i pengar. Vill man inte betala den extrakostnad det innebär för tex räddning så skall man nog inte heller förvänta sig att funktionärer skall lämna sin post. På en trackday eller annat enklare arrangemang tycker jag att både förare och funktionärer skall deltaga på samma genomgång för att säkerställa att samtliga får samma budskap och svar på uppkomna frågor från TL för arrangemanget ifråga, sedan bör funktionärerna ha ett kompletterande möte för att gå igenom detaljer och om-fall tex vad göra om sambandet bryts? Förare bör alltid ställa sig frågan; har funktionärerna givits möjlighet att hantera en situation där min bil tar eld eller att jag sitter i ett räcke och anser jag att lagd nivå räcker för mig? |
||
|
Banfunktionärens främsta uppgift är att varna andra förare och larma räddning/ledning. Allt annat sker i mån av möjlighet och med sin och andras säkerhet i fokus. Utan rätt utbildning finns det dessutom risk att man förvärrar ev skador om man "hjälper" föraren.
Precis som Magnus skriver är detta något man som förare bör tänka igenom innan man sätter sig i bilen. Finns det utbildad sjukvårds och brandpersonal närvarande i beredskap? Eller förlitar man sig på Svenssons första hjälpen kunskaper från lumpen och en pulversläckare från Jula? En olycka jag alltid börjar tänka på när funktionärer ger sig ut på banan är den med Tom Pryce i F1. Zorzi stannar på rakan när bilen börjar brinna. Två funktionärer försöker springa över banan med brandsläckare för att släcka. Pryce som ligger bakom en annan tävlande ser inte detta utan kör rakt på funktionären, som dör omgående. Pryce fick brandsläckaren i huvudet innan den träffade buren och sedan studsade ut över huvudläktaren av kraften. Pryce dog direkt men bilen körde vidare i över 250 km/h och rammade en annan tävlande innan den stannade. En otroligt otäck olycka, som visar på vad som faktiskt kan hända om allt går fel. http://www.youtube.com/watch?v=e4oDq _________________
|
||
|
Diskuterar vi funkis på tävlingshelg eller banträff? Min syn skiljer sig och pengarna som förarna betalar skiljer sig också...
Internationellt är funktionärerna avlönade av banan. Även under vardagar med enklare banträffar finns det flaggvakter runt banorna. Kan man ställa högre krav då? _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
|
Re:
Både och i salig blandning tror jag så det är bra om man tänker på och kanske skriver en kommentar i sina inlägg vad man syftar på _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Jag tänkte det som en tråd som kan vara bra att läsa igenom. Alla står vi flaggvakter vi något tillfälle och det skadar inte att ha med sig lite "att tänka på" i bakhuvudet. Det man läst igenom har en tendens att sätta sig i bakhuvudet. Betalt eller inte så är det ganska enkla saker att ha med sig när man väl står på plats. Tävling eller banträff spelar egentligen ingen roll för själva flaggandet. Det som tillkommer vid en tävling är själva tävlingsförloppet med rapportering av incidenter m.m. Men det ligger utanför denna tråden tycker jag. _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Funktionärtråden
|
1142 besök totalt |