Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 52294 besök totalt |
Rå kallpressad linolja till bromsok
Mer fakta om rå kallpressad linolja till bromsoken. Jag har pratat med en som framställer linolja. Enligt honom så har rå kallpressad linolja en flampunkt på ca 222°C. För information så är flampunkten för bensin -20°C, metanol 11°C, etanol 17°C, fotogen 38°C, diesel 55°C. Eftersom linoljan har så hög flampunkt så klassas den inte ens som brandfarligt ämne. Som referens så har Castrol SRF bromsvätska en våtkokpunkt 218°C och det är väl inte ofta den kokar? Att bromsskivan kan bli glödande är en sak, men hur varma blir oken? _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
Kanske ot.
På jobbet gör vi en del smidesdetaljer till kyrkor osv. Då är det väldigt viktigt att grejorna linoljebränns. Då värmer vi järnet och drar över det med en trasa blötad med linolja. Det klarar sig i alla fall fint mot rost och ser väldigt snyggt ut. Bra tråd detta ![]() _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||||||||||
Kul du gillar min tråd Sebastian.
![]() Jag får helt enkelt prova med linolja och utvärdera resultatet. By the way... luktar det illa i FartFabriken? ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
Elektrolys främre bromsok och rostig/sliten kolv
Elektrolys följetången fortsätter... ni lär tröttna långt innan jag är klar med alla delar i elektrolysen! ![]() Främre bromsok före och efter elektrolys. Och efter roterande stålborstning. ![]() ![]() ![]() Tätningarna i oket var slitna så det har läckt in vatten vilket gjort att glidytan på kolven rostat. Jag körde även dem i elektrolysen och stålborstade dem. Funkar de att använda som de är på bilden nedan? ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||||||||||
Re:
Fint jobb med elektrolysen, man blir inspirerad! ![]()
|
||||||||||||||
Kan inte hitta att man enbart kan köpa kolvarna separat, utan enbart ett komplett ok. Är det någon som vet var jag kan köpa enbart kolvarna, hojta till här.
![]() Jag har redan köpt nya tätningar, så jag tänkte jag testar med kolvarna som de är. Funkar det inte, så får det bli nya ok Frågor: Bör jag hona oken nu när jag har dem isär? Jag har mässingsstyrningarna från Millway till oken. Ska de smörjas in med något för att glida bra och i så fall vad? _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
Intrax Coilovers
Elektrolysen fortgår... så tänkte locka med några andra bilder... ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
Re:
Fina coilovers Daniel ![]() ![]()
Min ena kolv hade liknande skada och det funkar. Du får mäta och se om det går. Finns viss marginal innan packningskanten.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||||||||||
Re:
Visst är de fina och jag är inte ett dugg sugen att testköra! ![]() Jag jobbar på så fort jag kan, men tänker göra det ordentligt när jag ändå har det nedplockat, men vore ju kul att hinna till Knutan. Hmm, fjäderkonstanter? Ärligt har jag inte en aning. ![]()
Vad bra, en kontakt om det behövs! ![]()
Tänker jag rätt nu? När nya belägg är monterade är väl risken störst att det inte skulle täta eftersom kolven är längst in och således borde det vara störst risk att den dåliga ytan når tätytan?
Då får jag inspektera loppen. Har kört med styrningarn fram och det gled bra, men verkar som det kan kärva efter ett tag och det gjorde att beläggen låg emot så det gnisslade som attan. Ska putsa upp dem och lägga på kopparpasta vid monteringen. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
Angående kolvarna till bromsoken. Kolla med bromshuset i kristianstad. Dom brukar kunna fixa det mesta. Undrar om det inte är där Fredriks (och min) garagekumpan handlar dom.
När jag renoverade mina ok såg kolvarna även där lite tråkiga ut, men jag körde en chansning och det funkar kanon. Har man bara det i bakhuvudet och kollar över det nån gång ibland så är det säkert ingen fara. Kolven lär väl, som Fredrik menar, ändå aldrig komma så långt in att skadan hamnar över o-ringen. Fina Coilovers ![]() Låter smart att inte stressa med bygget. Kommer fler år ![]() ![]() _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||||||||||
Re:
Tack för tipset! ![]() Hmm, lite stress blir det, vill ju iaf hinna köra något i år! ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() |
||||||||||||||
Re:
![]() ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||||||||||
Re:
Sitter fast med magi _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||||||||||
Re:
Jag uttrycker mig nog illa. Om du kollar på den vänstra bilden ovan så är det bara själva fästplattan som monteras fast i bakre fjädertornet, men själva leden/lagret sitter en bit nedanför på dämparen. På andra varianter så sitter lagret i en enhet med infästningen vilket skulle öka påfrästningen i karossen. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
Delar behandlade med rå kallpressad linolja
Delar som är klara i elektrolysbaljan är nu behandlade med linolja. De ska ligga och torka i 10-dagar. Ska bli spännande att se hur de blir när de torkat. ![]() _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
Re: Delar behandlade med rå kallpressad linolja
![]() |
||||||||||||||
Re: Delar behandlade med rå kallpressad linolja
Man kan göra på detta sätt eller linoljebränna dem som Sebastian skrev längre upp i tråden. Först provar jag utan att bränna dem. Tror som sagt att det blir bra. Har sett hur min kollegas bromsar ser ut och de är fina. Det blir en något mörkare yta efter ett tag. Det är även smidigt att bättra på behandlingen om/när det behövs. Det är en fördel om delarna står varmt, gärna i solljus när de torkar, men de ska inte utsättas för väta/regn, så just nu har jag ockuperat växthuset. ![]() Om du inte vill vänta så länge som 10-dagar när det torkar så kan du blanda i 1-2% torkmedel. Då torkar det på 3-dagar, men resultatet blir inte lika bra. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
_________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||||||||
Re:
Tack för tipset! ![]() Jag fick tips om ytterligare ett ställe, http://www.nobtec.se/, som ligger i Norrköping vilket är nära mig. De vill ha 280kr/kolv. Först tänker jag prova med de jag har och kontrollera emellanåt hur det funkar innan jag eventuellt byter dem. _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 52294 besök totalt |