| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
M3 e36 chassi, vad ska jag köpa? För både gata och bana.
|
4443 besök totalt |
|
Har tänkt börja köra lite bana med min m3 e36 nästa säsong. Ska ta licens nästa vår och tänker se över bilen i vinter så den är redo för bana. Tänkte börja med ett nytt chassi. Har varit inne på coilovers men sett ett kitt på ebay som heter Eibach Bilstein B12 pro kit. Kostar runt 6000:- från tyskland. En sänksats med nya dämpare och fjädrar. Är så brutalt dålig på tyska men antar det är både för fram och bak. Ni som kör bana, fungerar detta kitt eller är det ren skräp. Vill helst inte lägga över 8-10 000 på chassi. Tacksam för svar. /Fredrik _________________ Bmw M3 e36 -94 Mugellorot Fredrik Lustig |
||
|
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
|
Hej Fredrik,
Välkommen till BMW SC och gatbilskörning. Kul att du vill åka med oss
Nu vet jag inte din totalbudget i vinter men M3E36 har inga dåliga dämpare/fjädrar från fabrik. Är de bara i hyfsat skick, dvs hela & rena så är min rekommendation att du behåller dem på. Det finns bilar i BMW Cup som vunnit lopp med original M fjädrar/dämpare så det är inte där du bör lägga krutet anser jag. Se över bilen så bussningar, bromsar, vätskor osv mår bra. Renovera bromsoken, byt skivor, belägg och bromsolja är ett bra tips. Se till så att hjulvinklarna är vettiga och anpassade för de däck du tänker använda. Lägg sedan pengarna på lite personlig skyddsutrustning och massa bensin och ban tid. Din bil räcker långt i detta skick anser jag. Det är lätt att spåra ut genom att läsa hur alla andra gör, men de som istället använder pengarna till bantid/bensin är de som utvecklas mest. Det finns också många duktiga instruktörer på våra träffar som du kan ta rygg på för att komma runt banan på bästa sätt. När du sen känner att bilen är begränsningen eller att den uppträder på ett oönskat sätt kan du systematiskt ändra på en sak i taget tills den blir som du vill ha den. Ändrar du på för mycket saker samtidigt så hinner du inte själv med och du kommer säkerligen "bygga bort dig". Lycka till ! _________________ Patrik Skoog |
||
|
Tack för snabba svar.
Nu är det så att bilen gått 23500 mil så finns endel att se över om vi säger så. På bilen idag sitter det original dämpare samt h&r fjädrar. Problemet är att den är så sjukt låg ibak så insidorna på däcken slits väldigt. Men helt klart är dem helt funktions dugliga. Det jag börjat uppleva är följande : Gasar jag på och varvar bilen uppåt i registret på säg 2an, sen när jag kopplar ur för att mata i 3an så känns det som bilen blir orolig just när jag trampar ur. Om jag tex accar ur en kurva så precis när jag kopplar känns det som bilen vill rakt fram ett kort ögonblick för att sedan styra med när jag fått i nästa växel. Svårt att förklara. Men har aldrig känts såhär förut. Har för mig jag läst någonstans att någon annan haft detta problem och nytt chassi löste problemet. Sen har den ju gått rätt långt så det känns som chassi byte är på sin plats. Sen när jag ändå håller på kan jag även nämna ett till lite knepigt fel. Ni som kört bana kanske vet direkt vad felet är. Får jag bilen att flexa eller typ jag accar fullt i en kraftig kurva. Alltså fullt gaspådrag och rätt mycket rattutslag så kan det uppenbara sig ett 'knak' ljud i framvagn som även känms i ratten. Blir endast ett knak precis som nåt åker ur sitt läge för att sedan åka tillbaka i samma veva. Något rör sig helt enkelt. Frågan är bara vad detta kan vara? Topplagring? Vill få ordning på dessa problem innan jag far ut på kinnekulle. Bromsar är helt nya zimmerman runt om, blir Tarox xp belägg. Någon race vätska och kandke stålomspundna slangar. Så får jag bara ordning på bilen så ska det nog bli en kul sommar nästa år. /Fredrik _________________ Bmw M3 e36 -94 Mugellorot Fredrik Lustig |
||
|
Besiktigade bilen förra veckan och frågade bes mannen om han kände något glapp eller så man han hittade inte det minsta någonstans om det nu spelar någon roll för er angående mina fel jag tog upp i föregående inlägg.
Mvh:Fredrik _________________ Bmw M3 e36 -94 Mugellorot Fredrik Lustig |
||
|
Du har med all säkerhet dåliga främre bärarmsbussningarar i bakvagnen. Standardproblem som ger beteendet du bekriver vid fullgas -> släpp för växling. Kolla även stötdämparens övre infästning, där kan det ibland bli lite glapp men det brukar IMHO mer ge missljud än jättevinglig framfart.
Fram vet jag inte, hoppeligen någon annan som kan tipsa. Inte ovanligt att någon kränghämmarinfästning ger upp, slå ett öga på dem _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Tack Magnus för tipsen.
Får kolla krängaren ifram. Men den sitter väl i stabilisator stagen så vaf kan igentligen gå sönder där. Då bör det ju va fästena eller så. Ja jag ska kolla på dem iallafall. Främre bärarms bussningar är nya för förra året så dem bör man ju kunna utesluta. När de va problem med bärarms bussningarna märkte jag endast att det klonka i bakvagnen så fort man spände drivlinan. Och hur kollar man övre stötdämpar fästet. Måste man riva ner hela eller? Nä nu ska jag ut och tvätta hingsten! /Fredrik _________________ Bmw M3 e36 -94 Mugellorot Fredrik Lustig |
||
|
Ja det är väl fästena i bilen som ger sig tror jag på främre krängarn, har inte haft något problem med det själv så jag är inte 100. Men har hört det både en och två ggr där andra haft problem.
När det gäller vingel bak, dubbelkolla ändå främre bärarmsinfästningen, har man otur så kan den paja bara sådär- den bör ju vara okej när den är nybytt, men som sagt, värt att dubbelkolla ändå. Kolla gärna att infästningen sitter fast i karossen 100% stabilt också. Sen får du väl ta fram kofoten och dra lite överallt i bussningar både här o där i bakvagnen
Övre fästet bak ligger bara bakom mattan, bara få undan den så _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Vad har ni alla andra för chassi på era e36 som kör bana och gata? Vore kul och veta vad som funkar bra. Vill ju få så bra grejjer man kan få för ca 8-10 000:-. Min budget tillåter inget över detta. Så vad tror ni...???
/Fredrik _________________ Bmw M3 e36 -94 Mugellorot Fredrik Lustig |
||
|
Re:
Som sagt. Jag kör med K-sport och är supernöjd. Blir det på nästa bil med. Vet flera andra som kör på samma grejor och är nöjda även dom. Bilen blir stötig på dåliga vägar, men man vänjer sig
För dom pengarna är det riktigt bra grejor. _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
|
Tack för tipset gubbar.
Visst handlar det om villken nivå man ska köra på. Och jag är nybörjare så några värsting grejjerär inget jag kollar på. Först och främst vill jag bli en bättre förare och kunna köra relativt följsamt. D2 och ksport har jag tittat på. Det jag är rädd för är att bilen blir för hård. Hade en 525 e34 jag sänkte med sacs dämpare och fjädrar. Började hoppa och slira när man kom för fort in i en kurva. Det va rena mardrömmen. Sen pajja en dämpare efter ca 3 år. Funderar på om jag ska gå på h&r coilovers för 10 000:- men då åter igen, Kanske blir ändå hårdare än d2 och k sport? Det är lite dem tankarna jag har. Har även en sambo att ta lite hänsyn till, med betoning på lite hänsyn. Ska vi till Lysekil på en dags utflyckt så kör vi ju m3an 10gr av 10. Men får nog kompromissa endel om man ska åka bana också. /Fredrik _________________ Bmw M3 e36 -94 Mugellorot Fredrik Lustig |
||
|
Re:
Ja, nivån man väljer baseras ju som du säger på vilken ambition man har. Tycker inte att bilen blir hoppig och jobbig. Man väljer ju grejor till banbil just med kurvstabiliteten i fokus. Hade den betett sig så så hade jag bytt direkt. Det är ju faktiskt lite skillnad på sänkfjädrar och coilovers. Välj ett K-Sport eller D2 med street & track-setup. Du kan ju ändra hårdheten på dämparna rätt ordentligt. Skillnaden känns stor mellan hårdast och mjukast. Dessutom kostar dom ju inte ens 10k. Överblivande pengar kan du lägga på bantid och bensin och kanske r-däck? Vad du än väljer, lycka till
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
|
Tänkte passa på och fråga en sak till.
Måste det vara någon speciell hjälm när man kör. Jobbar på Jula service. Såg vi säljer en hjälm där. Funkar det med en sån eller måste dem vara godkända för vissa event eller så? _________________ Bmw M3 e36 -94 Mugellorot Fredrik Lustig |
||
|
Re:
Funkar säkert alldeles kalas _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
|
Re:
Innan du bestämmer dig så ring Mats Kinnby som säljer XYZ kitt. Mats är både gammal BMW Cup räv och BMW Cup representant och har bra koll på vad du kan tänkas behöva. Samma pengar som D2, fast bättre service och resultat. http://xyz-sweden.com/
_________________ Patrik Skoog |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
4443 besök totalt |