Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (9700 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Är inne på min 3:e säsong på mina Performance Friction.... Jag kollar på våren hur beläggen ser ut. Dom verkar hålla hur länge som helst.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Problemet med flytande ok är att ena sidan ofta slits lite långsammare än det andra, beroende på hur ihopkärvat allt är. Jag var ofta med om att det fanns 5mm på utsidan men insidan var det nästan slut. Dessvärre svårt att kontrollera inre belägg utan att ta bort hjulen.

Därför byter jag alltid när det är min 5mm på utsidan. Som andra sa, tunna belägg = mer värme i oket = lättare att få fading.

P.S.
Jag har också märkt att bankörning äter belägg men sparar skivor. Bruksis: 2 beläggsbyte och det är dags att byta skivor. Banbilen: 5 belägguppsättningar senare och skivor har knappt någon kant.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

beepbeep skrev:
Dessvärre svårt att kontrollera inre belägg utan att ta bort hjulen.
Som sagt, tandläkarspegel, ficklampa och ögonmått.

Sen slits det lite snett med glidok, nån mm skillnad mellan upp kanterna, mer snett ju glappare glidpinnarna blir.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



mät bromsvätskenivån och jämför mot beläggen fram (som ibland är lättare att se.)

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
Enklaste sättet att mäta hur mycket bromsbelägg som är kvar?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (9700 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande