Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Luftmotstånd
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2587 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Presho skrev:
porschedriver skrev:
I F1 har man kört med just infästningar i spindlarna (numera förbjudet) för att kunna hålla konstant avstånd mot marken utan att påverka fjädringen. Sedan hade man kjolar som släpade mot marken på sidorna.

nackdelen är ju en ökning av ofjädrad vikt.

Frågan är om detta är lönt i en standardvagn. man vinner ju rätt mycket på bara en enkel slät bottenplatta och det är mindre som kan gå fel. Vad händer om plattan fastnar uppe där framme men går ner där bak. då får man nog kraftigt lift helt oväntat.

OK.. börjar baklänges. Den KAN INTE fastna . Ger jag mig på detta ska detta vara logik styrt. Alla säkerhetsvilkor man kan tänkas och lite till.

---Well, what can go wrong, wil go wrong ;-) alt. keep it simple stupid!

Ang. höjning av ofjädrad vikt , hjulen på väg upp har motstånd att övervinna som fjäder/dämpar kombination. Ser inte hur skulle dtta påverka snabbheten av hjulen då julen ska upp.

---Masströgheten gör att man får itermittenta varierande tryck i belastningsytan mellan däck och väg. Detta påverkar väghållningen negativt oavsett vilka dämpare/fjädrar man har.

Då när det är frågan om att följa gruppar och få hjulen att snabbt få bra kontakt med underläget är det som viktigast att ha så liten ofjädrande vikt. Iom att bottenplatta som fästes vid hjulen i länkarmen eller så, skulle venturi efekten få krafter att verka i samma riktning och på detta viset eliminera en del av ofjädrande vikt. Det är så jag uppfattar det hela. Mao. ser ingen negativt med detta.

och då Du nämner att detta är förbjudet.. då menar du i race? Vet Du varför??

--I race, för att det var för bra!

Sorry, att det är många frågor, men

MVH/Presho

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
Ähh.. kom igen nu, vad menar du för att det va förbra?? Skojar Du med mig? Hur kan nått vara förbra

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=76503#76503
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

Presho skrev:
Ähh.. kom igen nu, vad menar du för att det va förbra?? Skojar Du med mig? Hur kan nått vara förbra

8g i sidled inget blod i huvudet hade nog varit effekten av F1 om man hade fria regler =)

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Presho
Gislaved vid SCRW
Här sen Nov 2003

Trådstartare
men bäst jag slutar tänka förmycket... du har rätt känns lockande fårligt. Nu fattar jag , är inte första gång jag kommer på hur man kan ta livet av sig. När körde dom , om dom gört detta med F1 eller va det bara tester som utfördes?

Mycket tacksamt !!!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=76503#76503
Citera
Allmänt banåkaforum
Luftmotstånd
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (2587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande