Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 1 besök senaste veckan (101615 totalt) |
Re:
Nepp, ännu inga läckor under provstarten. Hittade en liten läcka när jag hällde på kylvätskan häromdagen, men det var snabbt ordnat. Oljesystemet har jag redan provtryck några gånger i samband med att jag provkörde torrsumppumpen med borrmaskin.
Min "bulk"-leverantör har blivit www.torques.co.uk. Vettig prisnivå, snabba leveranser och gott utbud. Rekommenderas ![]() Till vissa speciallösningar har jag andra märken, främst XRP. Men där springer priserna iväg...
Jo, angående torrsumpen så är anslutningarna kring bärarmen ändrade. Till att börja med så insåg jag en kväll när jag låg där under att jag blandad ihop in- och utloppet på trycksteget... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Består av en suganslutning som jag låtit svetsa dit en AN10:a på. Ger dugligt med frigång, tycker det borde fungera ![]() Kan ju föresten lägga in en (suddig) bild på hur motorn ser ut nu för tiden: ![]()
Tryckgivarna jag använder är vanliga serietillverkade givare från GM:s modernare motorer, sitter t.ex. på den V6:a som satt i senare årsmodeller av Saab 9-3. Samt en massa andra GM-spisar. På moderna motorer med oljestyrda kamfasare behöver man ha koll på oljetrycket, och därför har utbudet av vettigt prissatta (iaf begagnat...) tryckgivare ökat markant, så nu finns ingen ursäkt för att åka runt med gamla mässingsfärgade bollar med tokig hysteres. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
Åter igen blev det några timmar i garaget under helgen.
Idag var det försiktig premiärkörning. Gick fint, faktiskt så fint att jag glömde ta något bildbevis.. ![]() ![]() Här är iaf en på spisen. Inga problem alls med den idag, bara lite finjustering av oljetrycksregulatorn när jag kunde se vilket tryck jag fick med varm olja. Därefter åkte bakclamen på! ![]() Fick modifiera bagaget lite för att skapa utrymme kring luftfiltret. Kommer senare komplettera med en servicelucka här. ![]() Så det börjar väl närma sig "riktig" provkörning snart ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
För er ansiktsbokare där ute så dök det upp en liten rulle:
http://www.facebook.com/video/video. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
Re:
ITG-filtret är ju mycket bättre än sockor men hedliga panelfilter i papper är snäppet bättre (och trattarna får fri ostörd luft att leva i). |
||||||||
Re:
Misstänker att flickvännen inte är villig att kompromissa med den medium-size Kånken hon fick packa i sist vi stack ner på kontinenten ![]() Men visst hade det varit en trevlig lösning om jag byggt kompromisslöst för prestanda. Men då hade å andra sidan en hel del andra saker också sätt annorlunda ut. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
Ja, den känns fint!
![]() Blir skönt att få på ljuddämparen också, som det är nu är det lite svårt att lyssna efter andra (miss)ljud. _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
Så var har hänt sedan sist? Jodå, det har gått framåt, för att därefter gå lite bakåt.
Bilen monterades ihop och jag påbörjade inkörning/provkörning. Till och med badtur och svampplockning hans med. Efter en sväng under gårdagen märkte jag dock ett oljeläckage jag inte noterat tidigare. Undersökte det en del och drog slutsatsen att det måste vara kring bakre vevaxeltätningen som det läckte. Inte kul, då lådan måste ner... ![]() Så idag efter jobbet fick det bli några timmar i garaget. Rullade på dugligt, så det här var det sista jag såg: ![]() Oljeläckage med helt ofärgad olja gör sig dock inte vidare värst bra på bild... _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
Re:
Grattis, det är väl närmast att betrakta som en vinstlott i det årliga besiktningslotteriet. |
||||||||
Inga åsikter om kontaktstyckerna som hänger ut ur instrumentpanelen?
![]() Hur klarade sig tomgångsvärdena? Jag tycker det var struligt att få korrekt lambdavärde på tomgång, ren tur att min gick igenom. _________________ Per Jonsson Alfa GTV TB -96 MSIII Audi A4 1,8T Q |
||||||||
Re:
Tack! Jag håller med. Speciellt som jag gjorde "emissionskalibreringen" på vägen dit imorse... Har lite problem med att gasspjällen kärvar vid låga utslag, så jag gick upp tidigt imorse och var ute en sväng med laptopen för att se om jag kunde arbeta mig runt problemet tillfälligt, och det verkar gått vägen ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
Ragnar jag fundera/velar på att uppgradera min snurra till din spec eller spirnga på Duratec spåret
Nästa år kör jag i A tänkte jag ( effekten kommer inte räcka till för topp-placeringar men hoppas det blir lite mera ump över det hela ![]() Tänkte så här - Skickar min topp till Dave på DVA ( eller TS ) och det görs +185 kittet ( K06) - Letar fram TB som passar med K-serie injektorer - vilka skall man ha > ? - Köper ett Emerald monterar in Möjligen balanserar jag vev, rodds, svänghjul på hemmaplan innan det sätts ihop Sätter varv till 7600 som rpm gräns ( hållbarheten ) I övrigt låter jag det vara och mappas av proffs Tror du jag når ~ 180/190 kusar med bra varvvillighet ? Tack Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
Här var det inte direkt väluppdaterat....
Så vad har hänt? Ja, bortsett från olika semestersysselsättningar så har jag haft en hel del strul med läckande vevaxeltätning bakom svänghjulet. Orkar inte ta upp alla turer här, men jag är nu ganska snabb på att byta låda på en Elise... ![]() ![]() Inte helt löst än, men jag jobbar på det. Josen> Effektsnack, trevligt! ![]() Nu var det mkt länge sedan jag hade tid att simulera K-serien, men jag grävde upp lite gamla resultat. Simuleringsmodell baseras i detta fall på en ännu äldre modell jag byggt på VVC-motorn, som jag därefter byggde om för att matcha nsteens Caterham-motor, dvs en spis med ungefär den specen du pratar om, fast anpassad för att passa i en Caterham. Fick bra hjälp med dimensionerna på avgassystemet och med en grov uppskattning av transmissionsförlusten så blev modellavstämningen såhär: ![]() Notera att bromsningen bara gjordes till ~7400rpm, medan jag kör simuleringsmodellen längre. Som synes överpredikterar modellen momentet på låga varv och har en extra puckel runt 3750rpm. Med tanke på osäkerheten i mappningen av referensmotorn samt simuleringsmodellens osäkerheter kring förbränning etc så är det ingen oväntad avvikelse. Men trenderna fångas som synes dugligt, speciellt på högre varv. Denna modell har jag sedan byggt om genom att byta ut avgasgrenröret mot mitt eget, dvs det som sitter på Exige-motorer. Dock har jag inte lagt lika mycket energi på hur systemet ser ut efter katalysatorn, så momentutséendet på riktigt låga varv kan man ta med en nypa salt. Här kommer jämförelse mot Caterham-modellen: ![]() På plussidan så verkar momentdroppet kring 4000-4500 försvinna, men på den negativa tappar man bra med moment i det intressanta registret 6000-7500rpm. Detta skulle kunna säga något om vad man skulle kunna förvänta sig av ungefär den spec du nämner, som även är väldigt nära min egen motors. Modellen hävdar nästan exakt 190hk vid 7600rpm, och känslan av varvvillighet lär väl finnas där med tanke på att toppeffekten ligger där den gör... ![]() Men ta de exakta siffrorna med en nypa salt! Många osäkerhetsfaktorer här, men det kan ju iaf ge en bild. Effektsiffrorna ligger ju även i ungefär samma område som britterna hävdar. Dock alltid vådligt att jämföra mätningar från olika håll, metoderna diffar så mycket. Vad gäller spjällhus så är ovan räkna med Jenvey-spjällhusen som många rekommenderar. Själv kör jag med Titan-husen Lotus använde på senare VHPD:er. Utan att ha studerat Jenvey-husen närmre så skulle jag tro att de är bättre än Titan-dito. T.ex. har de fler justermöjligheter samt har spjällaxeln nämre ventilerna, båda saker som borde göra gott för tomgångsstabiliteten. Vad gäller högeffektpåverkan så är det även något klenare i dimension än Titan-spjället, och det skulle jag personligen se som något positivt. Får se om jag får tid att slänga upp några teoretiska jämförelser senare. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
Re:
Så hur gick det? Jo, häromdagen verkar jag faktiskt löst problmet! ![]() ![]() Förutom den läckande vevaxeltätningen så har jag haft problem med något annat läckage i samma område. När jag började köra bilen hårdare så noterade jag även att mängden läckt olja verkade bero av g-krafter. Började därför titta på tråget. När jag monterade det noterade jag att det inte var helt plant utan fick "dras plant" vid montaget ![]() ![]() Kanske svårt att se för den oinsatte, men om man tänker sig att vallen av undantryckt packningssilikon (lite väl rikligt applicerat kanske, men nu var ju tråget skevt... ![]() ![]() Nu är mitt tråg en specialgjutning för torrsump och dessutom specialgjort för Elisen, så i den naive bilentusiasten hjärna bör det ju passa rakt på min motor iom att det saknar alternativt syfte. Men sen var det ju det här med britter... Såhär ser torrsumptråg ut i detta hörn: ![]() Klipper vi ut en mall efter den formen och lägger på ett originaltråg så ser man skillnaden: ![]() Lägger man samma mal på ett (annat) block så kan man ana vilket glipa som bildas: ![]() Gaahh.. ![]() ![]() Nåja, gick att lösa relativt enkelt genom en strategiskt placerad bit armerad kemisk metall. Har nu kört 30-40mil med bilen och den verkar helt läckagefri ![]() Bara hoppas på en lång och varm höst... ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||||||
Re:
Skönt att du hittade problemet. Hur man kan göra ett nytt tråg utan att kopiera flänsen ifrån orginaltråget är ju helt sjukt. ![]() Borde funka att svetsa på material på insidan och sen planfräsa men det är nog vettigare att göra det i vinter. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Re:
Har också spanat in hans olika kit till K-serie motorn. men vad tror du tjänar på att skaffa prylarna själv? Han verkar ju ha bra priser annars, tex på smidda omega kolvar osv. I kitet ingår väl portning, andra kammar, emerald styrsystemet samt de separata spjällen. _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13 >> 1 besök senaste veckan (101615 totalt) |