| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Db på Knutstorp = tvivelaktigt.
|
<< 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (8277 totalt) |
|
Re:
problemet med den var att den larmade och gick igång när en bil passerade nära den eller när det kommer flera bilar i klunga.... för bilar i klunga förstärker ljudet.... (typ att en människo-röst inte hörs speciellt högt men en hel fotbollsklack hörs jäkligt väl, sen varför det funkar så har jag ingen aning om) |
||||
|
Re:
Om en bil = 90 dB så: två bilar = fördubbling av ljudet = 93 dB fyra bilar = ytterligare en fördubbling av ljudet = 96 dB osv... Samma sak med en hejjarklack. Om två som skriker i samma styrka skriker samtidigt så ökar ljudstyrkan med det dubbla jämfört med om bara en skriker, dvs en ökning med 3dB.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Re:
Riktigt så enkelt blir det inte om det är lite fler förstås men nu har jag halkat från ämnet. Sorry
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
När man summerar stora antal signaler (t ex kanaler i en studiomixer eller röster i en synth) så brukar man räkna med att amplituden multipliceras med ungefär roten ur två (dvs ca 41% större) för varje fördubbling av antalet källor.
Stämmer väldigt bra för vitt brus, men med "större antal" källor stämmer det även bra med de flesta ljudsignaler, så det kan nog vara en vettig tumregel rent allmänt. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Jaha....
detta var ju föga uppmuntrande läsning när man tänkte tävla på knutstorp nästa helg
lika bra att dra tillbaka anmälan direkt då ju
Det är hopplöst att med en 4 cylindrig turbomotor på 400++ hästkrafter uppnå detta verkar det som.... min bil låter verkligen ingenting när den kör förbi på banan däremot flyttar den stora mängder luft då den sväljer ganska mycket.... det tjuter lite om transmission kvider lite om däcken osv...... men det är så jävla hopplöst med db kraven så det är tröstlöst....
Den stör ingen på något vis bullermässigt men det uppstår någon form av resonans som knäcker gränsen.... att ha mer eller mindre blottade hjul som på en seven är oxå en stor nitlott.....
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
Ja, det börjar ju kännas som om man målat in sig i ett hörn genom att börja bygga på "Seven", dessutom... Ingen plats - inga enkla lösningar.
Har ju så klart inga siffror, så det är bara att hoppas att jag fortfarande klarar mig när jag fått ordning på kamtiderna. Nu vet jag inte ens om jag klarar mig på att skruva på de gamla "oljefaten" (sidepipes), eftersom det nya motorbygget brölar en del i andra änden också... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
dB ring knutstorp
Användandet av den nya mätmetoden ring knutstorp för smm inbjudan är dB 95. ALLTSÅ ÖVRE GRÄNS.Då återstår hur det ska användas. Jag förstår banbolagets dilemma , ena sidan vi som tävlar ,hur ska regelverket användas gentemot kommun . Efter att pratat med Magnus i torsdag såg jag ingen lösning ,utan att jag helt enkelt fick göra en srfo ljudmätning då diffen var så stor knutstorp kontra andra banor samt även statisk mätning, får jag ihop det kommer jag att köra dB PROV ONSDAG ,detta förslag kom Magnus med idag,då det inte fanns någon möjlighet att göra detta innan smm helgen , genom sfro, Vipern är ju inte direkt gatlaglig.Så jag tycker att Magnus verkligen försöker få till en lösning, efter vi fått lite distans till torsdagen. Alltid enklare att dra på ett håll. dB 95 ÄR JU EN REALITET nu gäller det ju att få en mätning som följer reglementet,det är givet att det blir på gott o ont,men bättre att få mätningen utförd innan race så man kan se vad diffen blir på att mäta enligt anvisning. eller som nu. återkommer efter onsdag med mätbesked. Ha en bra helg Sten Jarl _________________ Sten Jarl |
||||
|
Re: dB ring knutstorp
Magnus är någon på Knutan antar jag? Jag har svårt att hålla koll på alla
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jag ser nog bara en möjlig väg framåt, syncroniserade bullermätningar. Och med det menar jag att man mäter med samma tidbas på flera ställen. Det verkar ju alltid vara "någon granne" som mår illa av ljudnivån, och alla "grannar" har allmän väg utanför sina bostäder, så det får bli att ställa en bil (med någon i så att den inte saboteras antar jag....) som mäter samtidigt som man mäter vid banans mätpunkt. På detta sätt, med loggning aktiv såklart, så kan man enkelt jämföra mätkurvorna och snabbt avgöra om dels det finns en direkt koppling mellan bana och "granne" och dels nivåerna. Såklart man får använda bra kalibrerad utrustning. Finns ingen direkt omväg utan att samtidigt ha fakta tillgängligt.
Att det sedan i exemplet i början var en nisse som mätte mycket galet - ja det är nog klart redan, eftersom personen ifråga inte uppfyllde de krav som finns uppställda på HUR och VAR en mätning skall ske. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
|
Summa summarum ska man stanna hemma eller inte på ssm för att db kraven är ett problem....???
Min bil dånar ingenting som hörs i princip men något resonansljud eller flyttande av ljud blir det ju gärna och på kinnekulle så var det lite över...... _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
Jag har tidigare haft problem på Kinnekulle och Falkenberg, aldrig på Knutan. På Kinnekulle passerar man väldigt nära muren och jag tror faktiskt att man inte tar hänsyn till detta där. Många som blir tillsagda riktar om sina utsläpp och får då i regel köra vidare.
edit: jag har heller inte sett någon som blivit avflaggad från ett lopp p.g.a. ljudet. |
||||
|
dB PROBLEMATIKEN, tyvärr strulade elen i vipern men den hann mätas ligger numera på runt 90 dB SLÅR LITE PÅ OLIKA MÄTMETODER.Men huvudproblemet är ju inte banorna utan vårt förbund som fastslagit dB95.
Vad där är att göra åt det ,troligen inte mycket. Utan bara ordna in sej i ledet. Ses förhoppningsvis på Anderstorp Sten Jarl _________________ Sten Jarl |
||||
|
Var och tittade på Knutstorp i helgen .Tävlingarna o bilarna är det inget fel på men ljudupplevelsen är ju katastrof.Tycker det känns som många har dämpat sina bilar onödigt mycket ,man får ju hoppas att alla ligger så nära 95 dB det går inte minst för att bjuda publiken på lite ljud rätta mig om jag har fel.Men det är ju bra att det diskuteras om problemet med dB på banorna. Det är ju mycket frustrerande när Förbundet sätter en gräns på 95dB om detta nu är en bullerhelg.Varför inte köra för SMA istället det kanske funkar bättre.
_________________ Peter Bertilsson |
||||
|
Re:
Dåligt att du inte vill komma ner igen på den enkla anledningen tycker jag, tänk på att det på de allra flesta events där är OLIKA flaggvakter.. typ inhyrda föreningar, proivatpersoner, eller utbildade vakter. som okså har olika jobb ibland
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Klart jag förstår att alla inte är rötägg, men den person som var tävlingsledare på den tävlingen jag var med på förra året behandlade mig väldigt dåligt. Men det är redan utrett av SBF och det var en massa värdelösa ursäkter som inte betyder någonting för mig. Knutstorp ring och SBF klarar sig bra utan mig och jag klarar mig bra utan dem. _________________ Dennis Andersson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Db på Knutstorp = tvivelaktigt.
|
<< 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (8277 totalt) |

