Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20164 besök totalt |
Hur många äger en egen Kart? (Lite OT, men Gokart finns inte mera, det heter Karting...
![]() Tror att det vore väl investerade penningar att handla en sådan för X antal lusentappar... Fast då är det ju en utgift till som man säkert spårar ur på när man inser att det var så kul och "Lite bättre däck kostar ju inte så mkt..." ![]() Jag vill ha en Sport 2000! ![]() |
||||
EXAKT! Karraktär...vad är det? ![]() |
||||
Har kört Sport 2000 ett par gånger och det är kul, men gör ont i sidan av kroppen efteråt. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() ![]() Sport 2000 måste provas ngn gång... En kille i teamet har en nästan ny. Undra när det blir tid för det? ![]() |
||||
Jag började min kariär som racemekaniker i Sports 2000.........1978 ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vet inte om du bara är ironisk Håkan. ![]() ![]() Kan som lite OT säga att har man en gång provat en bil byggd enkom för att tävlas med blir man helt stum! Har testat Formel Ford 1800 Zetech och jösses ![]() Ngt för forumägaren att testa ihopa med Johan M3E30... ![]() |
||||
Nu hängde jag inte riktigt med här... Jag har kört Formel Ford... Fast det var inga vidare däck på ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() ![]() Jag åkte nga varv på Mantorp med iskalla bromsar och däck. Slicks dock. Kulkul, men som vanligt då man får prova, för få varv. de ser direkt när man "börjar åka lite" och tror man ska sätta av skiten...mao, invinkad! ![]() ![]() ![]() |
||||
ojdå..........läste inte så noga. Ja det jag trodde ni pratade om är Sports 2000 (med ett s på slutet) Racersportvagns klass...........som numer ingår i RS. Har provat den, ett varv på Zanvort (hur fan stavas det) i Holland...... Håller med om din beskrivning av FF 1800 ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Påhopp! Hade t.o.m missat det ![]() Blev lite knäckt, men det finns ju 7:or för oss fullvuxna också ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Missat denna tråd helt. Har en sport 2000 i garaget
![]() ![]() Som vanligt så var det stora planer i våras. Körde en gång på Järfälla sen blev det höst. ![]() Har svårt att hinna med allt roligt. Dags att sluta jobba tror jag. ![]() janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
|
||||
Sport 2000 är nog ändå hur kul som helst per investerad peng. Angående tävlingsbilar, så har jag provat lite olika formelmojänger, Radical och annat, men allt detta påminner åtminstone vagt om bilkörning. Men när jag i höstas satte mig i en Superkart (Kart, 6-växlat sekvensiellt, ~100 hästar!) var det som att sätta sig på noskonen till en scudmissil och fyra av. Allting var digitalt, av eller på, och gick så in i helvete. De hårda grabbarna kör 1:04 eller något sånt på Gelleråsen, själv låg jag runt 1:20 och undrade var banan svängde någonstans. Alla tidigare erfarenheter om bankörning var helt värdelösa. Men jäklar så kul det var!
|
||||
Hur fick du möjligheten att prova? ![]() _________________ ![]() |
||||
En polare skulle skriva ett frilansreportage om hur det är att köra Superkart, men han fick inte plats så jag fick ta plats bakom spakarna. It's a tough job, but someone's gotta do it!
![]() |
||||
Jag har också en Sport 2000, eller en Rotax Max 125 rättare sagt. Köpte en med ny motor och beg. chassi för 28 000:- ifjol vinter. Vansinnigt kul, otroligt jobbigt och det gör ont med 'knäckta' revben... Jag är egentligen alldeles för otränad för att riktigt kunna njuta av det - längtar efter flaggan som skall talar om att det är dags att gå i depå, men det är ändå väldigt skojigt de varv jag orkar köra fullt på. Revbensskydd och väldigt trång stol rekommenderas för att klara av g-krafterna. Mina revben fick en refäl smäll i somras som gjorde att de två nedersta 'klickade' lite i fästena när man rörde på dem, vilket höll i sig de sista två månaderna av säsongen. Det var inte direkt enbart njutbart att svänga höger efter det.
Jag har inte så mycket att jämföra med när det gäller racingupplevelsen, men en kompis som varit iväg och testat en FF strax innan sa att min kart var betydligt värre och råare att köra. Däremot går det förstås inte lika fort som annan, 'riktig', racing - kanske 120 -130 km/h på en halvsnabb kartbana. Vilket dock känns rätt fort 2 cm ifrån backen i en helt öppen bil, sittandes i en ostoppad glasfiberstol utan bälte eller fjädring och med en bensintank mellan benen samt en motor ylandes på 15 000 rpm några dm ifrån örat. Speciellt när det börjar närma sig 2-3 g i kurvorna och man vet att däcken släpper tvärsnabbt om man går över gränsen. En stor fördel är förstås tillgängligheten till banan, som är öppen flera dagar i veckan och inte speciellt avlägsen. Dessutom är det inte så himla dyrt, då det inte går att göra så mycket dyra saker. Motorn är plomberad och på ca 30 hk och man får bara ha 2 olika däck i Sport 2000 och ett däck i Rotax Max. En omgång däck kostar knappt 2000:-. En annan fördel med Sport 2000 är att de måste väga minst 165 kg och min kart väger utan mig lite drygt 70 kg, så man kan vara ganska tung innan man förlorar allt för mycket på det. Dessutom är det skönt med elstart. ![]() När det gäller superkart läste jag att David Coulthard hade testat en och sagt att det var det absolut värsta och skrämmande han någonsin kört och betydligt värre än en F1:a. Verkar på nåt sätt lite vansinnigt att åka en bra bit över 200 km/h i en kart. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20164 besök totalt |