Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (10671 totalt) |
|
||||||
Fin-fina bilder! Alltid kul att se sig själv på bild både i depå (attans vad seriös man serut i line-up pratandes med Björn i gula Alfettan!) och på banan!
Önskar att jag vågat ta in Thed i GTVn för lite inspiration och spårval men jag måste få till lite mer hemtrevnad i kupén och bilens uppförande innan jag vågar släppa in nån där. ![]() Kom på en sak till: Tack för att det inte var några sura miner över att jag faktiskt prioriterade säkerheten (kollade barnen och frun i ögonen och bestämde mig för att faktiskt använda overall + underställ) framför komfort. Gammal bil och då kändes det bra att öka säkerhetsmarginalerna aningens. ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Trevligt att man fastnade på bild, ser gärna fler bilder på min bil om någon har (den svarta evon).
Enda tidtagning jag hade var polaren med ett stoppur i depån, inget säkert mätinstrument men tror det var relativt nära sanningen iaf. Han klockade mig på en 1:07:x tid och några 1:08:x tider och det verkar stämma hyffsat för det kändes som jag höll ganska jämna steg med Patand som körde 1:07:86. Får skaffa R-däck till nästa gång och kapa lite tid till, men framför allt får jag skaffa en säkrare tidtagning ![]() _________________ Matthias Karlsson |
||||||
Re:
Det är väl snarare jättebra om fler prioriterar overall och underställ? Förstår inte hur det skulle orsaka några sura miner. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||
Dunderkul dag som alltid, folk skötte sig på banan och bilen gick bra. slipade ner mitt PB med flera sekunder, 1.06.7 är nuvarande. Sen kan ju folk alltid bestrida hur mkt gatbil min bil är
![]() Tack till LMS! |
||||||
Re:
Fattar inte heller vad du menar Magnus... varför skulle någon bli sur för att du väljer att använda den säkerhetsutrustning du har? Jag hade också räserpyamas, underställ (skippade långjalingarna dock), ballaklava, handskar osv. Känns helt rätt när man kör så pass mycket och i högt tempo. ![]() ![]() |
||||||
Re:
Självklart ska man använda all säkerhetsutrustning man har! Även om man känner sig lite overkill när man har hela kittet på sig, inlk HANS när man bara ska göra en konbane-repa! Händer nått så kommer man iaf kännas sig rätt smart ![]() Men om någon skulle tycka sig hitta nått fel i detta, så visar ju det bara på intelligensbrist. Ingen har vart så dum än, på dom 30+ träffarna jag vart på senaste 2 åren iaf. ![]() |
||||||
Re:
+1 ![]() Personligen tycker jag att myndigheterna kunde vara lite mer välvilligt inställda till motering av säkerhetsutrustnig i gatbilar. "...främre bur! ![]() ![]() Jag tycker att montering av säkerhetsutrustning istället borde uppmuntras (självklart under förutsättning att det görs på ett korrekt sätt). Någon kanske menar att det finns risk för att en förare med full säkerhetsutrustning känner sig "odödlig" och därmed utsätter andra (i standard gatbilar) för onödiga risker? Om det skulle hända att någon upplevs utsätta andra för fara vid körning på en banträff så tror mer det handlar om den förarens attityd (i behov av justering?) än hur mycket säkerhetsutrustning som används. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
Stort tack till LMS för en sjukt rolig bandag! Kul att se så många olika bilar och träffa massa trevliga förare. Bra upplägg också med open pitlane som gick över i tidsstyrda pass när det blev fullt på banan, fungerade väldigt bra tycker jag!
En sak jag funderade på, det var en hel del som bromsade sig om på innern, framför allt i kurva 1. I min bok är det något man brukar försöka undvika när det inte är tävling. På alfaklubbens möten brukar vi avråda från det, hur gör andra klubbar? (Jag ska erkänna här att jag kom lite sent och missade förarmötet där detta kanske togs upp). Bortsett från det upplever jag att det togs väldigt bra hänsyn, folk använde backspeglar, lämnade plats och blinkade. _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
Personligen tycker jag att innan kurva 1 och på långa rakan är de två bästa ställena att passera på Sviestad.
Men det är klart om det dyker in nån sent är det så klart lurigt. Jag tycker att de flesta sköter sig bra. Jag blir ju ofta omkörd så jag har vant mig att ha bra koll bakåt ![]() _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
Re:
Japp, det var det som jag var rädd för, men den rädslan var helt ogrundad. ![]() ![]() Angående omkörning in i kurva 1 så släppte jag ett antal bilar in där. De som körde om där kändes mer erfarna och jag upplevde aldrig det som trångt in i Esset i de lägena, även om vi ibland var två bilar i bredd. Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Peppe: Jag håller med, de två rakorna är förstås vettiga ställen för omkörningar. Problemet uppstår vid turn in när man plötsligt upptäcker att någon bromsat sig in på innern och därför dessutom åker riktigt långsamt i den tänkta färdvägen. Någon gång blev det en rejäl omväg ut i det skitiga för att inte klippa någon som bromsat sent på innern. I min värld passar det bättre på tävling än under prova-på. Men som sagt, för det mesta kördes det väldigt hänsynsfullt och snyggt och det var en suverän bandag.
Magnus: Jupp, jag släppte också om några bilar inför kurva ett, de jag pratar om här är bilar jag inte släppte om. :-) _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
Ang. omkörningar under "prova på dagar" skulle jag helst se att blinkersregeln konsekvent tillämpas.
Under BMWSC träffar sker inga omkörningar utan att framförvarande bil visat med blinkers att han uppmärksammat bilen bakom, och håller åt den sida han blinkar. På det viset blir det inga tveksamheter på banan. Om någon inte uppmärksammar en snabbare bil bakom, räcker oftast en dutt med helljuset. Eftersom det oftast är stor variation av bilar samt förares rutin, så ser jag det ännu mer angeläget med "blinkersregeln". Skriver det här mest pga. att jag inte alltid känner mig helt bekväm med mina omkörningar. Eftersom det här med omkörningar kommer upp i många "eftersnackstrådar" skulle det va intressant att höra LMS åsikt. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
Re:
Vill börja med att tacka alla som kom till våran körning! ![]() Som sagt så har denna diskussion varit igång vid flera tillfällen och tänkte börja med att klippa in två rader från våra regler: * Man visar respekt för dom som kör fortare, kör åt sidan blinkar och släpper förbi på lämpligt ställe. * Gör ej omkörningar på ställen där du ej har full uppsikt över banan eller vad som finns framför. Vi själva tycker att det funkar bra och det är ca 10 år sedan vi startade upp "Prova på bankörning". Jag själv har väl varit med på i princip samtliga tillfällen och vi har inte haft några större incidenter vid samband med omkörning. Men det är bra att detta kommer upp lite då och då så alla får sig en liten tankeställare! ![]() Vi har nu tryckt upp ett papper med samtliga regler som vi kommer att dela ut vid våra körningar där vi vill att ni läser igenom detta innan körning för det ska bli så lite missförstånd som möjligt. Några av er fick det redan i lördags. MVH Ordf Kristoffer _________________ g3acing Linköpings Motorsällskap Kristoffer Grennberger |
||||||
Re:
Jag tycker det funkar kanon på våra (jag är numera medlem i LMS, då får man väl säga "våra" fastän man ännu inte hunnit hjälpa till? ![]() ![]() Jag erkänner dock att det händer att jag kör om på insidan i någon kurva men enbart om jag känner mig säker på att bilen framför har sett mig. Slänger mig absolut inte in i sista stund utan lägger mig tydligt på insidan redan på rakan. Har aldrig varit något problem, men som sagt det bygger på tydlighet och hänsyn! Med uppmaning till hänsyn på banan och rätt stämning även i depån (ingen prestige oavsett ekipage) har LMS lyckats skapa väldigt trevliga träffar! ![]() En liten grej kom jag på nu som kan göras bättre till nästa träff. När man flaggar av ett "stint", häng inte bara ut målflaggan utan vifta med den så att alla bilar uppmärksammar den. Tyvärr missade jag flaggan vid ett tillfälle då den bara hängdes ut, insåg att något var fel då alla körde långsamt helt plötsligt, hade då redan passerat ett par bilar som säkert undrade vad jag sysslade med... ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (10671 totalt) |